Протести срещу войната във Виетнам, музикалният фестивал Уудсток, хипи движението, Бийтълс, Джанис Джоплин, за какво още се сещаме в тази смислова поредица? Усмихнати хора, наркотици, копнеж за безусловна свобода и... един бус. Той присъства в почти всеки кадър от тази епоха и е символ на контракултурата по онова време, а десетилетия по-късно фенската му маса все още се измерва в десетки хиляди.
Само една компания е способна да създаде такъв автомобил и същата го е правила няколко пъти в историята. Тя се Volkswagen, а ние се чудим дали е възможно след Beetle, T1, а донякъде и Golf, сега да сме свидетели на нова автомобилна икона. Бяхме длъжни да покараме въпросния претендент и да проверим.
Volkswagen ID. Buzz e изключително странно автомобилно явление. Визията, пропорциите и цялостният му дух са взети назаем от бус, който се появява през 50-те, а в същото време отзад е монтиран не архаичен двигател с въздушно охлаждане от "костенурка", а съвсем модерен електромотор.
Сама по себе си визията крещи, че този автомобил принадлежи на бъдещото, като под "крещи" имаме предвид приятелски и веселяшки крясък. Ако съдим по физиономията му, ID. Buzz е като тийнейджър с обърната назад шапка с козирка, който нахлува с гръм и трясък на партито и усилва музиката.
Източник: Volkswagen
КАЗАНО ЯСНО
Ако влезем в малко по-сухата стилистика, трябва да кажем, че ID. Buzz е компактен пътнически ван с пет места, две класически предни врати и две плъзгащи се задни. Пространството вътре е огромно и дори двуметров човек може спокойно да движи краката си наляво надясно, без те да докосват таблото, волана или централната конзола, което е впечатляващо. При това, пътникът зад него също би се чувствал удобно.
Източник: Volkswagen
Чисто като усещане, предното стъкло е толкова далече напред, че се чудим защо цялото това пространство не е използвано за допълнителен багажник. Заради големите стъкла обаче обзорът във всички посоки е безупречен, което трябва да признаем, че доста ни липсва в повечето коли в наши дни.
Иначе, в своята същност ID. Buzz е точно това, с което сме свикнали, карайки всеки нов електромобил на Volkswagen. Зад волана има малък и минималистичен като информация дисплей, а централният екран е голям, цветен и организиран като менюто на смартфон в пейзажен формат.
Има лесни за управление основни функции, като активните системи за безопасност (следене на пътните знаци, лентата за движение и системата за аварийно спиране, например) са изведени в общ отделен бутон. Одобряваме това, защото често ни се налага да искаме да се насладим на шофирането, без воланът да вибрира при всяко доближаване на пътната маркировка, а честно казано търсенето из менютата не ни е най-любимото нещо.
Източник: Volkswagen
Особено уважаваме решението на Volkswagen електрическият двигател да бъде монтиран отзад. Не за друго, а от уважение към прародителя Volkswagen T1, чийто двигател също беше там. Моторът има мощност от 204 к.с, задвижва задните колела и същият се монтира и в други автомобили от ID семейството на компанията.
Източник: Volkswagen
ЖИВ ДУХ
Въпреки голямото купе, моторът дава достатъчно динамика, за да не умрем от скука вътре и да изпреварим безпроблемно каквото там трябва да изпреварим. Да очакваме спортно представяне от един ван е най-малкото неуместно, но добрата новина е, че ID. Buzz се чувства жив, динамичен и лек. Като казваме лек, теглото му е под 2.5 тона, което за електромобил и ван с тези размери, ни се струва добър резултат.
Източник: Volkswagen
Лошата новина е, че максималната скорост е ограничена на 145 км/ч, което в условията на магистралното шофиране в България на моменти може да бъде и опасно. Всички знаем, че понякога пътните условия налагат за няколко секунди да надвишим ограничението на скоростта, а тук софтуерът просто не го позволява. От друга страна, закъде сме се разбързали толкова, пускаме "Here Comes The Sun" и продължаваме към хоризонта.
Източник: Volkswagen
СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
- Модификация: ID. Buzz
- Работен обем: -
- Мощност: 204 к.с.
- Въртящ момент: 310 Нм
- Ускорение: 10.2 сек. до 100 км/ч
- Максимална скорост: 145 км/ч
- Максимален пробег (WLTP): 420 км
- Капацитет на батерията: 82 кВч
- Базова цена: 122 120 лв.
Важно е да отбележим, че хоризонтът не може да бъде прекалено далеч. И докато хипарската T1-ца можеше да бъде заредена от малко бензин в ръждива туба, при ID. Buzz нещата са малко по-сложни.
По каталог максималният пробег с едно зареждане е 420 км, но според нашия бегъл опит в реални условия можем да говорим по-скоро за около 350 км. Разбира се, това е с всички опити да преборим софтуера и да развием повече от 145 км/ч. Не успяхме и се предадохме.
Най-големият проблем на вановете е, че не са никак удобни за града, което е повече от естествено. Малко смело и безотговорно, но все пак бихме казали, че в случая на ID. Buzz, това не е съвсем така.
Първо, понеже е електромобил, в градски условия моделът харчи най-малко и се чувства най-добре. Второ, размерите му са поносимо големи и не натоварват.
Разбира се, бихме предпочели да изследваме малките централни улички, на който и да е град, с нещо далеч по-малко, но дори да ни се наложи да го правим регулярно с ID. Buzz, не бихме имали нищо против.
Източник: Volkswagen
- Може да: стане най-добрият ни приятел
- Не може да: ни ядоса, дори и да се опитва
- Липсва му: по-висока максимална скорост
Позицията на седене е висока, воланът е лек, предницата и задницата са скосени, което прави габаритите лесни за възприемане, а камерата и парктроникът доближават усещането при паркиране до това на стандартен лек автомобил. Пък и плъзгащите се странични врати са перфектни за деца, защото няма как да отнесат някое колче на тротоара с тях. Изпробвахме го лично.
Имаме и багажник, за който всички суперлативи ще са недостатъчни, но да кажем, че ако бяхме флористи и имахме магазин за цветя, зареждането му нямаше да е никакъв проблем. Пък и саксиите и букетите ужасно биха отивали на позитивния характер на ID. Buzz.
Ако пък сме малко по-хард и по някаква причина ни се наложи да пренасяме строителни материали, проблем отново няма, защото товароносимостта е половин тон, което са 20 торби с цимент.
Източник: Volkswagen
Volkswagen ID. Buzz безспорно е най-интересният и най-привличащият внимание автомобил, който сме карали в последната година. Хората се усмихват, махат, светкат с фаровете и вдигат палец нагоре, само когато този ужасно харизматичен ван мине покрай тях. И този позитивизъм е заразяващ и кара шофьора му също да се хили зад волана.
Източник: Volkswagen
За нас най-големият му недостатък е и неговият най-голям позитив - електрическият двигател. Volkswagen T1, с който хипарите обикаляха света, можеше да бъде зареден от мръсна туба във всяко отдалечено кътче на Земята с бензин със спорно качество. ID. Buzz не може. Но пък е чист и трябва да уважаваме и ценим това. Освен това се усмихва, сякаш ни пита "Why so serious?", но не по онзи стряскащ начин, по който Жокера го прави в "Батман", а сякаш ни приканва да не се приемаме чак толкова насериозно.
chafeto
на 03.06.2023 в 16:59:09 #1Никакво свързващо звено не е това. Онзи автомобил ( Т-2) имаше дух. Той се появи масово по пътищата (въпреки, че беше баен, шумен и спартански), защото беше евтин, прост и надежден и така се превърна в икона. Освен това автомилът се усещаше от водача (както всички автомобили от онова време). Това сега е някаква електрическа "синтетика" с гадни таблети по таблото. И в никакъв случай не е евтин. Напротив, по-скоро е някаква скъпа играчка и глезотия. Какво свързващо звено, какъв дух на Т-2, какви пет лева?!