Личната карта е нещо повече от една пластика, която винаги носим с нас. Това е документът, който удостоверява кои сме, без него пътуването е невъзможно, както и влизането в дискотеки и барове, което е важно уточнение. Особено когато наскоро сме станали пълнолетни и държим всички да разберат колко сме големи. В тази връзка, може би не е случайно, че неотдавна Volkswagen избра да обедини новата си линия електромобили под името ID (абревиатурата за "лична карта" на английски).

Може би това е начинът германците да ни кажат, че е време да скъсаме с миналото и да продължим напред с нова идентичност - по-екологична, по-устойчива и по-зряла. Не сме сигурни, че трябва да задълбаваме толкова в скритата символика, но знаем, че ID.5 GTX има известни доводи в тази насока.

Става ли въпрос за бъдеще, устойчивост и нова идентичност в автомобилния свят, няма как да минем без електрическо задвижване, много технологии и някои радикални решения, това е повече от ясно. Volkswagen ID.5 GTX има от всичко това в себе си.

Снимка 589381

Източник: Volkswagen

Отвън не изглежда като Volkswagen, ако изключим огромните лога, както и ако забравим факта, че на пазара са моделите ID.3 и ID.4, които използват същия дизайнерски език. Хората по улицата го заглеждат, защото е интересен и нетипичен. Не е нито кросоувър, нито хечбек, нито купе, нито компактен ван, а нещо по средата. И това е добре, защото по този начин комбинира плюсовете на всички концепции на едно място. Според нас най-правилното определение за размерите и пропорциите на ID.5 е "обемен".

Снимка 589382

Източник: Volkswagen

Визията на Volkswagen ID.5 е по-скоро дружелюбна, отколкото агресивна. Уточняваме го, защото това е по-скоро рядкост в наши дни. Формите са меки и плавни, а заради двете издутини на предния капак, колата изглежда сякаш има повдигнати вежди и се чуди как и защо е попаднала в този мръсен и враждебен свят. Тук е мястото да уточним, че ние карахме GTX версията на колата, която е по-мощна и разполага с два електромотора, с което се превръща в автомобил с четири задвижващи колела, за разлика от стандартния ID.5, който има само предно предаване.

ЧИСТОТА

Сядаме вътре и моментално усещаме колко е широко. Понеже е електромобил, ID.5 има равен под без характерния за конвенционалните коли "тунел", което освобождава допълнително място. Там където сме свикнали да виждаме скоростен лост и ръчна спирачка тук има модулно пространство за организиране на дребни вещи, чаши и бутилки, както и специално място за безжично зареждане на телефон. Цялостното усещане е за луксозен минимализъм, което има своите плюсове, но и създава известни неудобства на моменти.

Снимка 589383

Източник: Volkswagen

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: ID.5 GTX
  • Работен обем: -
  • Мощност: 300 к.с.
  • Въртящ момент: 460 Нм
  • Ускорение: 6.3 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 180 км/ч
  • Максимален пробег (WLTP): 491км
  • Капацитет на батерията: 77 кВчБазова цена: 101 772 лв.

"Лостът" за избиране на отделните решими е качен високо горе вдясно, до инструменталния панел. Формата и начинът на работа на въпросният контролер е доста нетипичен, но много интуитивен и въпреки че от ID.3 насам не се бяхме качвали в електромобил на Volkswagen, веднага се "сприятелихме" с него.

Заради почти пълната липса на физически бутони, управлението на всички функции се извършва с помощта на големия тъчскрийн дисплей, което според нас не е най-удачното решение, когато се намирате в движеща се кола, особено по българските пътища. Но от друга страна и смартфонът ни няма физически бутони от години, пък някак си се справяме.

Хубавото е, че изобщо не ви се налага да спирате и изключвате двигателя. Разбира се, има такъв бутон, но той се използва доста рядко. Щом отключите колата и седнете зад волана, тя автоматично се подготвя за потегляне, необходимо е просто да превключите на режим D и да отпуснете спирачката. Това е всичко. Същото важи и за ръчната спирачка, която се активира и деактивира автоматично. По-малко мислене, по-малко притеснения, повече комфорт и спокойствие за нас. Доволни сме.

Снимка 589379

Източник: Volkswagen

В реални условия ID.5 GTX може да измине около 380-390 км, което в последно време се превръща в нещо като стандарт при електромобилите в този клас. Разсъжденията относно това дали този пробег е достатъчен или не зависят от много неща, например по какъв начин ползваме автомобила. Според нас пробегът е адекватен за това, което ID.5 е - градски семеен автомобил, с който можете и да пътувате без притеснения в рамките на България.

Естествено, за по-дългите дестинации ще ви трябва известно планиране, но хипотетично е възможно. Трябва да имаме предвид, че цитираният по-горе пробег е постижим основно в градски условия, където колите на ток оживяват. На магистрала ID.5 GTX харчи повече, заради поддържането на по-висока скорост, което от своя страна намалява дистанцията, която ще успеете да изминете с едно зареждане.

УПРАВЛЕНИЕ НА МОЩНОСТТА

Мощността от 300 к.с. с 460 Нм максимален въртящ момент е завидна. Тя дава много увереност при изпреварване, при каране в извънградски условия и по софийските светофари, но трябва да подчертаем, че автомобилът не е спортен, макар че седалките му са достойни за такъв.Максималната скорост от 180 км/ч така и не я достигнахме, защото подобно на всички електромобили, и ID.5 GTX те кара да шофираш възпитано и икономично, за да съхраняваш ценната електроенергия.

Снимка 589384

Източник: Volkswagen

Особено интересен ни се стори режимът на автопилот, който работи като стандартен и прекрасно настроен адаптивен темпомат, но има и добавена стойност. Технологията използва ултразвук, камери и сателитни данни, за да нагоди скоростта спрямо околния трафик, ограниченията на скоростта и предстоящите завои и препятствия. Хубавото в случая е, че колата не ни накара да се почувстваме излишни, нито ни натовари с твърде натрапчивата си намеса. По-скоро се почувствахме в сигурни ръце.

Снимка 589378

Източник: Volkswagen

  • Може да: задоволи нуждите ни от електрификация
  • Не може да: ни радикализира
  • Липсва му: малко характер

Така например, ако се движим по магистрала, автомобилът знае, че ограничението на скоростта е 140 км/ч и автоматично лимитира скоростта ни до тази стойност. Ако все пак искаме да я надвишим е необходимо просто да натиснем педала на газта до долу и колата автоматично разбира, че намесата ѝ не е нужна повече. Сякаш ни позволява да си строшим главата, щом толкова много искаме.

Заради високата задна част и декоративният спойлер, стъклото отзад е доста малко, което не е никак приятно по време на паркиране. Това е и един от недостатъците на "обемните" коли като ID.5 GTX - трудни са за паркиране, защото винаги имате усещането, че сте твърде близо до съседните коли, а реално не сте. Притесненията обаче са излишни, тъй като на борда има серия от камери, сензори и цветни графики на дисплея, които помагат паркирането да се осъществява безпроблемно.

Снимка 589380

Източник: Volkswagen

Идва въпросът защо да изберем GTX пред стандартният и по.евтин ID.5. Реално не е нужно, но все пак ако държим колата ни да изглежда една идея по-малко "добронамерено", да е доста по-мощна и да имаме доза сигурност през зимата, заради четирите задвижващи колела, GTX е чудесен избор. В случай че ни са дават 20 000 лева отгоре, разбира се.

Снимка 589385

Източник: Volkswagen

За нас Volkswagen ID.5 GTX е от смислените автомобили, които балансират умело между цена, качество, стил, мощност и максимален пробег. Не е твърде радикален, но не е и скучен, не е прекалено мощен, но не е и муден, не е прекалено натрапчив, но в същото време изглежда запомнящо се и те кара да го пожелаеш.

Ще ни се да имаше малко по-голям багажник и малко по-добре организиран интерфейс на мултимедията, но пълно щастие няма. А и може би вече остаряваме и сме позабравили как гордо показвахме личната си карта на входа на всяка дискотека. Ако това е новата лична карта на Volkswagen, смятаме, че германците също имат повод за гордост.