Масово издирване и спасяване се извършва в Северния Атлантик, след като подводница, изследваща останките на Титаник, изчезна в неделя, 18 юни. Изследователският кораб Polar Prince загуби контакт с екипажа на подводницата Titan час и 45 минути след гмуркането си. Бреговата охрана на САЩ изчисли, че подводницата е имала между 70 и 96 часа авариен кислород към 17 ч. Източноевропейско часово време в понеделник, 19 юни. Туристическата фирма OceanGate заяви, че проучва всички възможности за безопасно връщане на екипажа и правителствени агенции се присъединиха към спасителната операция. Ето какво знаем досега.
Спасителните усилия
Polar Prince пристига близо до мястото на останките на Титаник в Атлантическия океан в неделя сутринта. Публикация във Facebook от Хамиш Хардинг, който е бил на Titan, казва, че очакват да започнат гмуркането в подводницата в 04:00 часа местно време. Бреговата охрана на Бостън, която ръководи операцията по издирването, пише в Twitter, че екипажът от петима души "се е потопил в неделя сутринта и екипажът на Polar Prince е загубил връзка с тях приблизително един час и 45 минути след гмуркането на кораба".
Смята се, че по това време подводницата Titan е била на около 1450 км от брега на Кейп Код. Контраадмиралът на бреговата охрана на САЩ Джон Маугер казва в понеделник, 20 юни, че е предизвикателство да се извърши търсене в толкова отдалечен район. По думите му търсенето има два аспекта. Това са търсене на повърхността, в случай че Titan се е върнала на повърхността на океана, но по някакъв начин е загубила комуникация, и подводно сонарно търсене.
Бреговата охрана изпраща два самолета C-130 Hercules да търсят подводницата на повърхността на водата и към тях се присъединяват канадски C-130 и самолет P8, оборудван с подводен сонар. В района се разполагат и сонарни буйове. Контраадмирал Джон Маугер от бреговата охрана на САЩ казва, че ще има нужда от допълнителен експертен опит, за да спаси кораба, ако бъде открит под водата, и той се обръща за помощ, включително към американския флот и частния сектор.
Министерството на отбраната на Канада съобщава, че заедно със самолета корабът на канадската брегова охрана Kopit Hopson е помагал в издирването. Horizon Maritime, която е съсобственик на Polar Prince, потвърждава пред BBC, че корабът помага и втори кораб, Horizon Arctic, е изпратен на мястото.
Кой е на борда
Сред петимата души на борда на Titan досега са потвърдени със сигурност три имена - Хамиш Хардинг, 59-годишен британски бизнесмен и изследовател, и пакистанския бизнесмен Шахзада Дауд и неговият син Сюлеман Дауд. Г-н Хардинг за първи път обявява, че се присъединява към екипа през юни миналата година и казва, че екипажът на кораба включва "няколко легендарни изследователи, някои от които са извършили над 30 гмуркания до Титаник от 1980 г. насам".
Г-н Хардинг е председател на Action Aviation, международна компания, която се занимава с продажби и операции в индустрията на бизнес авиацията, базирана в Дубай, Обединени арабски емирства. В Twitter неговата фирма съобщава в неделя, че "подводницата се е потопила успешно и Хамиш в момента се гмурка."
В изявление във вторник семейството на Дауд казва: "Нашият син Шахзада Дауд и неговият син Сюлеман бяха тръгнали на пътешествие, за да посетят останките от Титаник в Атлантическия океан. Към момента контактът с подводницата е изгубен и има ограничена налична информация. Ние сме много благодарни за загрижеността, проявена от нашите колеги и приятели и бихме искали да помолим всички да се молят за тяхната безопасност, като същевременно дадат нужното време и пространство на семейството в този момент."
Смята се, че френският изследовател Пол-Анри Наржеоле също е на борда, според публикация във Facebook от г-н Хардинг преди началото на гмуркането. Освен това, твърди се, че там е и Стоктън Ръш, главен изпълнителен директор на OceanGate - фирмата, стояща зад експедицията по гмуркането.
Какво прави подводницата и къде е Титаник
OceanGate Expeditions таксува гостите по 250 000 долара за място в своята осемдневна експедиция, за да видят известните останки на кораба, които се намират на 3800 метра под повърхността на дъното на Атлантика. Мястото е на около 600 км от бреговете на Нюфаундленд и е разделено на две части, като носът и кърмата са на около 800 метра разстояние. Огромно поле от отломки заобикаля счупения кораб. Съобщава се, че пълното гмуркане до останките, включително спускането и изкачването, отнема осем часа. Всяка експедиция продължава осем дни, според OceanGate, и всяко гмуркане е с научна цел, като включва и изучаване на разпадането на останките. Първото такова гмуркане се осъществява през 2021 г., според уебсайта на компанията.
Какво може да се е случило с подводницата
Експертът по подводници проф. Алистър Грейг от Университетския колеж в Лондон има няколко хипотези за това къде може да е изчезналата подводница. Едната е, че е пуснала "тежест за падане" след спешен случай, за да я извади на повърхността. "Ако е имало прекъсване на електрозахранването и/или прекъсване на комуникацията, може да се е случило това и тогава подводницата ще се клати на повърхността в очакване да бъде открита", казва той.
Другата му хипотеза е, че корпусът е бил компрометиран, което е довело до теч. Тогава прогнозата не е добра. Ако е слязъл на морското дъно и не може да се върне със собствена сила, възможностите са много ограничени. "Въпреки че подводницата все още може да е непокътната, ако е на голяма дълбочина, има много малко плавателни съдове, които могат да стигнат до нея и със сигурност не и водолази."
Какво знаем за Titan
Titan е подводница с пет места, създадена да се спуска до дълбочина от 4000 метра и се движи с три възела - това е около 5.63 км/ч. Освен за отвеждане на водолази до останките на Титаник, тя се използва за проучване и инспекция на място, проучване и събиране на данни, производство на филми и дълбоководни тестове на хардуер и софтуер.
Според компанията Titan е "оборудван с най-модерно осветление и сонарни навигационни системи плюс вътрешно и външно монтирано 4K видео и фотографско оборудване". Според уебсайта на OceanGate подводницата за петима души има система за наблюдение на корпуса на кораба в реално време. Има и сензори за анализиране на ефектите от променящото се налягане върху подводницата, докато се гмурка, за да оцени целостта на структурата.
"Тази бордова система за наблюдение осигурява възможност за ранно откриване на проблем и предупреждава капитана достатъчно рано, за да спре спускането и безопасно да се върне на повърхността", казва още компанията.