Неправилно инженерно проектиране е довело до катастрофалната имплозия на експерименталната подводница Titan, при която загинаха петима души по време на спускане към останките на Титаник. Това заключава Националният съвет по безопасност на транспорта на САЩ (NTSB) в своя окончателен доклад, публикуван вчера, 15 октомври.

Netflix ще нищи трагедията с подводницата Titan

Netflix ще нищи трагедията с подводницата Titan

Готви се любопитен документален филм за случилото се

Инцидентът се случи през юни 2023 г. в Северния Атлантик, когато Titan се разпадна на парчета под огромното налягане на дълбочината. Всички на борда загинаха моментално. В доклада NTSB се посочва, че дефектното инженерство е довело до изграждането на карбонова капсула с множество структурни аномалии, която не е отговаряла на необходимите изисквания за здравина и издръжливост.

Освен това компанията OceanGate, която притежаваше Titan, не е провела адекватни тестове и не е била наясно с реалната устойчивост на съоръжението.

Докладът добавя, че останките на Titan биха могли да бъдат открити по-бързо, ако OceanGate бе спазила стандартните процедури за реагиране при извънредни ситуации. Макар че спасителна операция нямаше да е възможна, това би спестило "време и ресурси", посочват разследващите.

Изводите на NTSB съвпадат с доклад на Бреговата охрана на САЩ, публикуван през август, според който имплозията е била напълно предотвратима. Разследването установи, че процедурите за безопасност в OceanGate са били "критично погрешни", като са открити "очевидни несъответствия между установените стандарти и реалните практики".

Снимка 623469

Източник: Instagram / oceangate

След трагедията OceanGate прекрати дейността си през юли 2023 г. Представител на компанията отказа коментар по последния доклад.

Имплозията на Titan отне живота на изпълнителния директор на OceanGate Стоктън Ръш, както и на френския подводен изследовател Пол-Анри Наржоале, известен като "Мосю Титаник", британския авантюрист Хамиш Хардинг и пакистанския бизнесмен Шахзада Давуд и неговия 19-годишен син Сюлейман Давуд.

Инцидентът доведе до множество съдебни дела и призиви за по-строга регулация на частните дълбоководни експедиции. Докладът на NTSB препоръчва Бреговата охрана да създаде експертна комисия, която да изследва безопасността на подводници и други плавателни съдове, предназначени за човешко ползване под налягане.

На базата на това проучване се предлага въвеждане на нови регулации за подобни апарати, тъй като действащите към момента правила за малки пътнически подводници са позволили на OceanGate да оперира Titan "по небезопасен начин".

Снимка 623147

Източник: Instagram / oceangate

Съветът призовава също Бреговата охрана да сподели резултатите от анализа с индустрията, която през последните години бележи бум благодарение на частните подводни изследвания. Докладът разкрива и тревожни детайли за вътрешното управление в OceanGate. Бивш техник, напуснал компанията, твърди, че е изразил притеснение относно наричането на платените пасажери "специалисти".

Според неговите думи, изпълнителният директор Стоктън Ръш е реагирал с думите: "Ако Бреговата охрана стане проблем... ще си купя един конгресмен и ще го реша."

Titan извършваше експедиции до останките на Титаник от 2021 г. Фаталното ѝ спускане започва сутринта на 18 юни 2023 г., когато подводницата губи контакт с кораба-майка след около два часа, припомня NBC News.

2 години след трагедията с Titan – нови подробности за имплозията на подводницата

2 години след трагедията с Titan – нови подробности за имплозията на подводницата

Какво стана ясно след двугодишно разследване и 327 страници доклад

По-късно същия ден е обявена за изчезнала. В следващите дни кораби, самолети и сонарно оборудване са изпратени в зоната - на около 700 км южно от Сейнт Джон, Нюфаундленд. Международното търсене привлича вниманието на целия свят. Скоро обаче става ясно, че няма оцелели, а разследването на трагедията продължава с месеци.