В развитието на всеки човек идва един момент, в който критериите му при избор на автомобил се сменят на 180 градуса. А последното е изненадващо и за самия него. Тогава спира да има значение колко големи са джантите, колко спортен е дизайнът, колко атрактивен е цветът, а на тяхно място идват приоритети като голям багажник, комфортно окачване, разумен разход, сигурност.

Обикновено това е и моментът, в който човек се сеща за Skoda. Например Skoda Octavia комби. И то хибрид.

Ще разберем всеки, който е позабравил за хибридите, нормално е. Разговорът за тях бе изцяло заместен от този за електромобилите. И това е жалко, защото хибридните технологии продължават да се развиват и имат още много какво да ни дадат - поне докато чакаме електромобилите да станат достатъчно далекобойни и сигурни в показанията си, за да не изтръпваме всеки път като видим, че ни остават 50 километра пробег.

Снимка 525938

Източник: Skoda

БЕЗ НАПРЕЖЕНИЕ

При хибридите това напрежение го няма. Караме си на ток съвсем спокойно, а когато батерията се изчерпа, бензиновият двигател се активира и започва да задвижва колата, както и да зарежда батерията.

Някои биха го нарекли най-доброто от двата свята, други биха се усмихнали и биха казали, че е изключително неефективно да возиш със себе си два двигателя, голяма батерия и резервоар за гориво, защото това вдига теглото и влошава разхода.

Според нас истината е по средата, а добрият резултат се крие в начина, по който инженерите решават уравнението. В случая на хибридната версия на Skoda Octavia, работата очевидно е била свършена доста добре.

Снимка 525941

Източник: Skoda

Колата е от типа plug-in hybrid, което означава, че батерията може да се зарежда от зарядни станции и стандартен домашен контакт. Всичко стартира безшумно, сякаш сме в електромобил.

Започваме да се движим и очакваме да чуем все пак някакъв шум под предния капак, но това така и не се случва. Оказва се, че имаме на разположение около 50 километра само на ток, които можем да използваме както намерим за добре, без хилядите ограничения от миналото в скоростта, температурата и т.н.

Ако живеем и работим в град с размерите на София, е съвсем реалистично през цялата работна седмица изобщо да не чуем бензиновия двигател. Просто трябва да имаме гараж, в който вечерта да заредим батерията.

Снимка 525936

Източник: Skoda

НО СЪС СМИСЪЛ

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: 1.4 TSI PHEV
  • Работен обем: 1390 куб. см.
  • Мощност: 204 к.с.
  • Въртящ момент: 350 Нм
  • Ускорение: 7.7 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 220 км/ч
  • Среден разход на бензин: 1.2 л/100 км
  • Трансмисия: 6-степенна автоматична
  • Базова цена: 36 720 лв.

Бензиновият двигател е 1.4-литров турбо, а комбинираната мощност на системата е 204 к.с., които правят хибридната Octavia перфектна за дълъг път. И там, където повечето хибриди, малко или много, губят смисъла си, чешкият модел е по-смислен от всякога.

Докато пътуваме по магистрала и разчитаме на бензиновия двигател, а батерията ни е изчерпана, това не е краят на света, защото може да изберем режим за повишаване на заряда в батерията. И нямаме предвид единствено при спускане и спиране, а по принцип.

Дори когато се движим със 140 км/ч на равно батерията ще се зарежда - без да усещаме нищо и без колата да изисква от нас нещо.

Разбира се, това не става много бързо, но не е и обезсърчаващо. Ние успяхме да напълним от 0 до 100% батерията, карайки от Банско до София, което ни се стори супер. Цената е малко завишен разход, който в нашия случай беше 7.8 л/100 км.

Трябва да имаме предвид обаче, че тестовият автомобил беше буквално чисто нов, така че двигателят му не се беше "разработил" достатъчно, което със сигурност вдига допълнително разхода.

Снимка 525943

Източник: Skoda

Какво толкова, ли? Ами, удобно е. Достигаме до крайната си дестинация и разполагаме с пълна батерия за разходки на ток, вместо тепърва да се чудим къде да включим батерията да се зарежда. Та нали това е идеята, колата да служи на нас, а не ние на нея.

Неудобството е, че ако спрем за кафе, после ще трябва отново да влезем в менюто и да активираме въпросния режим - по подразбиране колата е в режим поддържане, а не повишаване на заряда.

Снимка 525940

Източник: Skoda

Достатъчна ли е мощност от 204 к.с.? Въпреки сериозното тегло и размери на хибридната Skoda Octavia, отговорът е "да". Особено имайки предвид, че сме в онзи нов, по-зрял етап от живота си, в който мислим за камерите по пътя и разхода на гориво.

В града, когато караме само на ток, колата буквално се изстрелва на светофарите, което я прави особено приятна за шофиране.

  • МОЖЕ ДА: ни отведе далече
  • НЕ МОЖЕ ДА: ни накара да се влюбим
  • ЛИПСВА МУ: характер

Извън града ситуацията е по-спокойна и култивирана, което води до поддържането на спокойно и стабилно темпо, без рискове и напрежение.

Най-впечатляваща е напълно неусетната смяна на енергийните потоци - от колелата към батерията, от бензиновия двигател към колелата, от електромотора към колелата.

Ако гледаме графиката на дисплея може да ни заболи главата. А ако го изключим, си давате сметка, че не усещаме нищо особено в работата на колата - точно както трябва да бъде.

Снимка 525935

Източник: Skoda

Хибридната Skoda Octavia е перфектна за хора, които търсят разумен и практичен автомобил, но с модерни възможности. Виждаме я като голям компютър на колела, който постоянно прави изчисления, за да ни даде най-добрият разход на гориво, на който е способен.

Останалото е напълно в духа на модерното разбиране на Skoda - модерен, но ненатрапчив интериор, голям багажник, стабилно окачване и всички системи за безопасност, с които сме свикнали. Само още малко характер ѝ липсва.