Има и добри страни на това да си консервативен. В ресторанта например консервативните хора винаги са крачка пред другите и никога не остават разочаровани от поръчаното. Защо ли? Просто винаги си поръчват едно и също и не рискуват кой знае колко. Консервативните хора играят на сигурно и това е гаранция за успех в техния свят. Е, лишават се от много разнообразие в живота, но пък намаляват разочарованието си до минимум.
В този контекст, ако приемем, че сме консервативни и избираме нов компактен автомобил, какво бихме избрали... Веднага в съзнанието ни изплуват няколко класически "хечбека", с които няма как да сбъркаме. Един от тях е Megane, но уловката е, че този Megane, за който ще разкажем по-долу е всичко друго, но не и консервативен.
Запознахме се с Megane E-Tech ненадейно. Без да гледаме подробно снимки, без да четем техническите му спецификации, просто ей така, като да срещнем непознат човек, за който не знаем абсолютно нищо. Което в случая е малко странно, защото името Megane ни е добре познато.
Източник: Renault
Ключовото е, че за разлика от много други свои колеги, французите от Renault решиха да не обособяват електромобилите си под различно име. Ето защо Megane E-Tech не е просто новият Megane, както може би някои от нас са си помислили. Това е електрически Megane. Първият такъв.
ИНТЕРЕСНО И НЕТИПИЧНО
Прилича на кросоувър, това е първото, което ни направи впечатление. Вече не говорим за класически хечбек пропорции, а за повдигнато окачване и по-висока конструкция на купето. Всичко това е умерено, така че да не се натрапва с излишна показност и нетипично големи размери, които не биха подхождали на името Megane.
Бихме го определили като интересен за гледане и все пак компактен автомобил. Особено ни впечатлиха огромните 20-инчови колела, които в духа на електрическата мобилност са доста тесни, с което се намалява аеродинамичното съпротивление, както и съпротивлението при движение.
Източник: Renault
Останалите акценти от външния вид са характерните фарове, златистите елементи в броните (само в горните нива на оборудване), тънкият заден стоп, новото лого на Renault, както и скритите дръжки.
Отзад те са поместени в задната колонка, което е почти стандарт в наши дни, но предните са скрити в самия корпус на вратата и се показват с помощта на електромотор. Звучи претенциозно и ненужно, но изглежда добре, намалява съпротивлението и честно казано е удобно. Интересното в случая е, че французите са помислили за моментите на обледеняване на купето през зимата и са снабдили дръжките с мощност, достатъчна да разбие леда, за да ви позволи все пак да влезете на топло.
Източник: Renault
Вътре също е интересно и нетипично, без да ни шокира излишно и да се чудим дали сте в автомобил или сте попаднали сред декора на Стар Трек. Интериорът плаща известна цена за добрия външен вид, като това се изразява в недостатъчното място за главата на по-високи пътници отзад, както и за оскъдното задно стъкло, което затруднява паркирането. Именно заради него, французите са разработили специално огледало за обратно виждане, което с натискането на бутон се променя от стандартно огледало в дисплей, свързан с камера отзад.
СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
- Модификация: Megane E-Tech EV60
- Работен обем: -
- Мощност: 220 к.с.
- Въртящ момент: 300 Нм
- Ускорение: 7.4 сек. до 100 км/ч
- Максимална скорост: 160 км/ч
- Максимален пробег (WLTP): 450км
- Капацитет на батерията: 60 кВчБазова цена: 89 300 лв.
Воланът пък е елипсовиден, а не кръгъл, а зад него има "композиция" от дисплеи във формата на буквата L. Като се загледаме, веднага става ясно, че това са просто два дисплея, единия в хоризонтално, а другия във вертикално положение, но дизайнерите са се постарали доста цялата система да е ориентирана към шофьора, което пък да го накара да се чувства като в кокпит.
Харесва ни и това, че зад волана не е "празно" както при някои електромобили, разполагащи с малък и минималистичен дисплей.
Много точки Megane E-Tech печели заради това, че ползва услугите на Google за своята навигация, която се ъпдейтва в реално време. Това значи, че винаги можем да разчитаме на актуална информация за трафика, ремонтите, както и на най-новите карти навсякъде по света.
Малко странен е кръглият бутон за избор на различните режими на работа на електромотора, разположен на волана. Удобен е за ползване, но ужасно много прилича на нещо, с което се стартира автомобила. Така или иначе, за хората, които не са свикнали толкова много с моделите на Ferrari, не мислим, че ще е проблем.
Източник: Renault
Другото, което ни изненада, е наличието на пера зад волана, като тези, с които се сменят предавките на традиционните автомобили. Оказа се, че в Megane E-tech те се ползват, за да изберем нивото на рекуперация при спиране и движение по инерция.
КИЛОВАТИ
Renault Megane E-Tech се предлага в две версии на задвижващата система - със 130 и с 220 к.с. Ние карахме по-мощната от двете в най-високото ниво на оборудване iconic, която започва от 92 300 лева, но преди някой да се е стреснал, уточняваме, че базовата цена на Megane E-Tech започва от по-разумните 69 190 лева.
Въпреки това, усещането от 220 к.с. е значително по-приятно. Колата има само предно предаване, но това е достатъчно, за да се изстреляме напред и количеството на серотонин в организма ни да се увеличи до приятни за нас нива. Наличието само на две задвижващи колела все пак означава, че през зимата трябва да сме една идея по-предпазливи и да се надяваме, че електрониката знае какво прави и няма да ни накара да търсим хора, които да ни избутат, когато сме затънали в някоя преспа.
Източник: Renault
Колко километра изминава с едно зареждане е може би най-важният въпрос в света на електромобилите. При Megane E-Tech отговорът е "около 400". При повече старание и оптимална външна температура, може да се постигнат каталожните WLTP данни от 450 км, но по-реалистично е да приемем, че имаме възможност да изминем 390-400 км. Пък и в крайна сметка не боли да ни остане малко заряд, когато спрем за зареждане, даже е добре за батерията.
-
Може да: ни накара да забравим класическия Megane
-
Не може да: ни шокира с нищо
-
Липсва му: 4х4
Максималната скорост от 160 км/ч не я достигнахме, но със 140 км/ч колата се чувства чудесно на магистрала, сякаш винаги е била там. Особено ни харесва, че Megane E-Tech не се чувства като акумулатор на колела, като в случая визираме теглото. Колата тежи 1700 кг, което за електромобил с тези размери и такъв пробег, е чудесен показател. А и това го прави много по-приятен за каране по извънградски пътища с доста завои.
Източник: Renault
Всеки притежател на електромобил, съвсем естествено, трябва да помисли и за неговото зареждане. Megane E-Tech се предлага с 40 и 60-киловатова батерия и може да бъде зареден и от стандартен контакт у дома, но в този случай времето за пълно зареждане на батерията ще ни отчае напълно, защото ще отнеме около 30 часа. Което пък осмисля покупката на 7.3-киловатово домашно зарядно, с което рязко времето за зареждане пада на девет часа, а това на практика е една нощ.
Ако пък нямаме гараж и възнамеряваме да използваме основно публични зарядни, сценарият е още по-позитивен от един до три часа в зависимост от конкретната станция.
Източник: Renault
Доста смело е от страна на Renault да използват доказаното име на Megane за чисто нов електромобил. Това представлява сериозен риск в света на консервативния човек. В случая смятаме, че рискът е оправдан и въпросният субект няма от какво да се притеснява.
Ако пък новостите и технологиите толкова много го плашат, стандартният Megane продължава да се продава. Поне засега. Истината е, обаче, че Megane E-Tech ни накара да забравим за конвенционалния модел, сякаш никога не е съществувал. А не е ли това основната мисия на електромобилите? Да забравим старото, да се разчупим, да спрем да бъдем консервативни и да продължим напред в бъдещето. Да, то може да ни носи известна несигурност, но пък е интересно и вълнуващо. Точно какъвто е и Megane E-Tech.