Листата на растенията са мястото, където се извършва процесът на фотосинтезата, при който с помощта на слънчевата светлина въглеродният диоксид се преобразува в органични съединения. Излишно е да казваме колко важно е това за живота на планетата, но спокойно можем да го сравним с мечтаната от мнозина масовизация на електромобилите. По-чисти градове, по-лесна поддръжка, а защо не и повече удоволствие зад волана.

Разбира се, трезвият поглед ни подсеща, че за да постигнем тази химера, трябва да минат още доста години, но това не ни пречи да следим процеса.

Ние го направихме за пореден път, този път зад волана на последния Nissan Leaf. Изцяло електрически, както обикновено. И ако има класация на най-добрите имена за електромобили, Leaf с лекота би бил поне в топ 3.

Снимка 509775

Източник: Nissan

ПО СЪЩЕСТВО

Nissan Leaf е хечбек с малко по-висок покрив от обикновено, което го прави по-удобен за ползване и перфектен за семейства.

Позицията на седене също е малко по-висока, което пък прави влизането и излизането от купето по-лесно. Багажникът е дълбок и голям, така че има място за всичко, въпреки двата кабела, които винаги трябва да ви придружават. Затова и приемаме Leaf като смартфон в джоба. Като отиваме на почивка, не забравяме никога зарядното му, нали? Тук е същото.

А единият кабел е за зареждане от обикновен контакт, а другият е за ползване на зарядна станция. И като при всички електромобили, силно е препоръчително да имаме достъп до станция или поне до мощно зарядно, защото иначе чакането е отегчително дълго.

Със специалното зарядно с мощност 7 киловата на Nissan, което е подходящо за ползване в дома или офиса, Nissan Leaf се зарежда за 7 часа и 30 минути. Стига, разбира се, да сме достатъчно големи късметлии и да имаме гараж, в който през нощта да зареждаме колата си. В противен случай често ще трябва да пазаруваме в мола и да ползваме бързите зарядни станции там, като при тях времето за зареждане значително намалява.

Снимка 509777

Източник: Nissan

Също като при смартфон и при общо взето всяко устройство, което се зарежда с ток, при Nissan Leaf има индикация за нивото на заряд в батерията, така че можем да разберем дали сме готови за потегляне, без да дори го отключваме. В горната част на таблото има три големи LED диода, а когато и трите светят и не мигат, значи сме готови за път.

Разполагаме с около 300 километра, което е доста добре и дори можем да си позволим извънградско пътешествие. Така или иначе, това е градски автомобил, където зарядните станции са все по-често срещано явление, а контактите са много.

Именно в тази среда ще се насладим и на лекия волан, добрата маневреност и чудесния обзор, който осигуряват големите стъкла. Може би звучи като нещо незначително и дребно, но това са все качества, които ще благославяме, когато прекарваме време в задръстване или се опитваме да паркираме на невъзможно място в центъра.

Снимка 509779

Източник: Nissan

ДОЗА ОБИКНОВЕНОСТ...

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: Leaf
  • Работен обем: -
  • Мощност: 150 к.с.
  • Въртящ момент: 320 Нм
  • Ускорение: 7.9 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 144 км/ч
  • Максимален пробег (WLTP): 270 км (389 км в града)
  • Капацитет на батерията: 40 кВч
  • Базова цена: 71 090 лв.

В свят, в който всеки производител се надпреварва автомобилът му да изглежда и да се усеща все по-технологичен, Nissan са избрали малко по-консервативен подход, за което им благодарим.

С таблото си Leaf не ни напряга и не ни обърква с нищо, чувстваме се като в обикновен автомобил, който е тук, за да ни служи, а не в такъв, с който тепърва да свикваме.

Ако системата за следене на пътната лента е активирана, на таблото просто свети обикновен зелен символ, нищо не мига, нищо не пищи и нищо не те стресира.

Ако има автомобил в мъртвата точка на огледалата, на тях просто светва оранжево диодче - опростено, но ефективно.

Всичко е там, където очакваме да го намерим, без излишна претенция и без да усещаме напън за иновация от страна на инженери и дизайнери.

Приемаме го като глътка свеж въздух, но изключваме от това число скоростния лост, който представлява нещо като пластмасов джойстик с бутон отгоре. Малко е странен, но ни е нужен буквално един пръст за да боравим с него, така че всичко е наред.

Снимка 509774

Източник: Nissan

...ИЛИ НЕ?

Може би най-интересната функция на Leaf се управлява от един бутон разположен пред скоростния "лост". Тя се казва "е-Pedal" и като я активираме, на практика започваме да караме автомобила си, използвайки само един педал.

  • МОЖЕ ДА: побере доста багаж
  • НЕ МОЖЕ ДА: се състезава на писта
  • ЛИПСВА МУ: малко по-красив интерфейс на мултимедията

По електронен път системата разбира, че не ни се натиска спирачката и започва да използва самия двигател за спирането на колата, като скоростта намалява в зависимост от това колко отпускаме педала на газта.

По този начин печелим два пъти - на първо място управлението става още по-мързеливо и дори не е нужно да преместваме десния си крак.

От друга страна увеличаваме количеството на заряд, който се връща в батерията, което пък удължава максималния ни пробег.

Като минус оценяваме факта, че така колата се усеща малко неестествено, защото я няма инерцията, с която всички сме свикнали, когато отпуснем педала на газта.

Снимка 509773

Източник: Nissan

Nissan Leaf е от автомобилите, които оценяваме, чак когато ги покараме известно време. Тогава разбираме колко важна е ергономията във всичките ѝ форми и колко незначителни в ежедневието са екстри, като "спортни настройки на окачването".

Това е автомобил, който е тук, за да ни служи и да направи деня ни по-лесен и приятен, пък било то и на цената на малко неприятно поклащане при по-висока скорост в завой.

От друга страна, ако има кой да ни предупреждава за актуалното ограничение на скоростта или да ни сигнализира за неочакван трафик, когато излизаме назад от тясно паркомясто и нямаме видимост, това със сигурност би намалило глобите ни към КАТ и би направило деня ни една идея по-добър.

Тук е истинската сила на Leaf, както и в това да лишава листата от въглероден диоксид, който да преработват. Поне листата в близост до него, а не тези около електрическата централа, която произвежда тока за задвижването му.