Електромобилите са супер, няма спор. Стават все по-бързи и все по-технологични, но основният им проблем сякаш на този етап си остава - гарантирането на достатъчно дълъг пробег с едно зареждане, за да бъде пътуването истинско удоволствие, а не досадно преживяване.
Е, иновации не липсват и производителите непрекъснато се надпреварват кой електромобил може да измине повече, без да пропищи за зарядно. Но истинската революция все още изглежда далеч, а някои я откриват в идеята на израелската стартъп компания StoreDot.
Тя разработва технологията XFC battery (батерия за екстремно бързо зареждане) за електрически превозни средства. В своята същност това е акумулаторна батерия, в която вместо да се увеличава капацитета на блоковете и да се оптимизира тяхната енергийна ефективност, се използват нови химични съединения и електроди, които гарантират наистина бързо зареждане - от 0 до 100% само за пет минути.
Storedot Fast Charging 4680 Batteries Using Nanomaterials and AI Optimizationhttps://t.co/IRdKgZUMMi#Storedot #Battery #Nanomaterial #AI #technology #electro_chemical #XFC #electric_vehicles #electric #EVE_Energy #China #vehicle #StatNano #NBIC #nanotechnology #Nano pic.twitter.com/LWhAr4qQYK
— Nano Statistics (@StatNano) September 13, 2021
Това е възможно благодарение на заместването на анода на базата на графит с такъв на базата на силиций. Той има висока енергийна плътност и потенциално може да бъде по-дълготраен от традиционните батерии. Използват се и специални наночастици, които покриват всички активни елементи на батериите и осезаемо подобряват тяхната ефективност.
Освен това батериите притежават способността да се "саморемонтират", което гарантира не само по-дълъг пробег, но и по-дълъг живот и по-рядка нужда от подмяна - съответно и по-малко разходи.
BP invests $20 million in battery developer StoreDot https://t.co/3bnWsvSmje pic.twitter.com/w3kcVa5j14
— CHARGED EVs Magazine (@ChargedEVs) May 22, 2018
Самовъзстановящата се система по патентована технология идентифицира клетка или група от клетки, които прегряват или работят лошо. След това временно ги деактивира, за да ги възстанови до 100% производителност. Това може да се случи и по време на работа на електромобила, без да се усетят никакви промени и смущения. Така се намалява значително и опасността от прегряване.
А още един голям плюс на тези батерии е, че приличат на добре познатите литиево-йонни и за производството им могат да се използват вече налични поточни линии.
Преди дни израелската стартъп компания направи голяма крачка напред в популяризирането на новата технология като спечели финансиране от 80 милиона долара от виетнамския производител на електрически превозни средства VinFast.
Капиталът ще бъде използван за завършване на научноизследователската и развойна дейност на StoreDot и увеличаване на масовото производство. По информация от компанията, батериите с екстремно бързо зареждане вече се изпращат за тестове на различни електромобилни производители. StoreDot също така си осигури партньорства с Daimler, Samsung, TDK и китайския производител на масови батерии EVE Energy, предава Tech Crunch.