Знаем, че след дълъг работен ден ако не всеки, то голяма част от нас, обичаме да разпуснем с питие в ръка и в компанията на близки приятели. Но излиза, че това ни малко удоволствие може да се отдалечи от нас.
Оказва се, че начинът, по който сме свикнали да живеем в последните години, се отразява на абсолютно всеки аспект от нашето настояще. Включително и на нещата, които консумираме.
Най-голямата компания за спиртни напитки в света - британската Diageo Plc, изказва редица тревожни тенденции относно производството на напитки като джин Tanqueray, бира Guinness или Baileys Irish Cream. Или поне така е според Майкъл Александър - глобален ръководител на отдела за водите, околната среда и устойчивост на селското стопанство в Diageo, която има над 43 обекта в световен мащаб.
Източник: iStock
"Човек може да притежава най-ефективната пивоварна или дестилерия в света", каза Александър пред Тime. "Но това по никакъв начин няма да намали риска за производството, ако има суша."
Планетата се затопля с твърде бързи темпове, предизвиквайки интензивни горещи вълни, необичайно дълги сухи периоди и нарушени метеорологични модели. Това принуждава компании, вариращи от направа на деним като Levi Strauss & Co до британската фирма за хотелиерство Whitbread Plc, да приемат стратегии, които използват по-малко вода в отрасли, за които е известно, че консумират големи количества.
Diageo не изостава в това отношение. Водата съставлява над 60% от твърдите алкохолните напитки, които компанията произвежда и повече от 90% от бирата. Останалите съставки - грозде и зърно, също зависят от напоителните земеделски процеси.
Източник: iStock
Затова базираната в Лондон компания прави всичко възможно да компенсира недостига на вода. И акцентира на регионите, в които търсенето на вода надвишава предлагането. Сред тези страни е Турция, която произвежда ракия с аромат на анасон и Мексико, където се прави текила.
Компанията отчита, че е използвала около 17.52 милиарда литра в операциите си през 2022 г. И оттук насетне се ангажира с 40% подобрение на ефективността на използване на водата до 2030 г. в сравнение с нивата до момента. "Имаме добра стратегия, но също така сме наясно, че кризата се ускорява", каза Александър.
В Турция проектът Sahyar на Diageo подкрепя изграждането на инфраструктура за справяне с недостига на вода. Компания започва да използва методи като капковото напояване, което предпазва почвата, намалява изпаренията и увеличава добива. До момента инициатива в страната е спестила около 93 000 кубически метра вода, в сравнение с миналата година. А освен това намалява въглеродния отпечатък.