Въпреки че днес пътуването със самолет е много по-достъпно, отколкото преди няколко десетилетия, покрай завръщането на големия пътникопоток след пандемията се забелязва и известно покачване на цените на билетите. Авиокомпаниите използват различни способи, с които да ни дадат право на избор - като допълнителен багаж, доплащане за конкретни места и други. Но сякаш е нужна оптимизиация и на друго ниво.
От няколко години попадаме на различни иновативни идеи за това как пространството в кабината на самолета да се оползотвори максимално. Или с други думи - да побере колкото се може повече хора, от което се очаква да бъдат доволни както пътниците, така и самите компании. Видяхме идеи както за седалки на две нива, така и за такива, на които стоим по-скоро изправени, отколкото седнали.
А една от тях е все по-вероятно да се превърне в реалност в близко бъдеще. Става дума за седалките Skyrider, които италианската компания Aviointeriors представи за пръв път през 2018 г. Тогава заявката беше, че те могат да се използват само в самолети, които обслужват полети в продължителност до два часа - поради съвсем разбираемата причина, че повече време, прекарано на тях, няма да е никак удобно.
Low cost airlines could launch standing only seats as early as next year.
— Oli London (@OliLondonTV) May 21, 2025
The seats, which are being introduced by manufacturer Aviointeriors, are believed to increase passenger capacity by 20 per cent for short haul fights under 2 hours.
The upright seating is called… pic.twitter.com/yR03W8uNhh
Сега отново всички говорят за правостоящите седалки заради успешно преминатите от компанията тестове за безопасност. И това значи, че нискотарифните компании могат да се възползват от това решение за оптимизиране на местата в кабините на самолетите си още от следващата година.
По изчисления на Aviointeriors, с изобретението им капацитетът на един полет може да се увеличи с цели 20%. А това значи и увеличаване на печалбите на авиокомпаниите от по-големия брой продадени билети, обяснява Express.
COMING IN 2026: AIRLINES CONSIDER STANDING “SEATS” TO FIT MORE PASSENGERS
— Nexanews (@NexaNewsHQ1) May 22, 2025
A controversial new airline seat design—dubbed Skyrider 2.0—is sparking debate across the industry.
Designed by Italian firm Aviointeriors, the saddle-style setup would have passengers straddle upright… pic.twitter.com/oqFheKmAVB
Виждаме и подобрената версия на седалките Skyrider 2.0, които са проектирани така, че осигуряват изправена позиция на пътниците, монтират се с намален наклон за пестене на място, но и осигуряват "адекватен комфорт". Те имат по-мека част на самите седалки и облегалки от предишната версия, както и по-здраво закрепване чрез пръти към пода и тавана. Освен това тежат на половината на обикновените седалки в кабините.
На този етап все още няма авиокомпании, които да са заявили категоричното си намерение да използват седалките Skyrider в своите самолети, но от компанията производител смятат, че е само въпрос на време. Коментарите от страна на бъдещите пътници обаче не са никак положителни, затова успехът им изглежда спорен.