Засиленият интерес към пътуванията с влак предизвика истинско "железопътно възраждане" в Обединеното кралство и Европа, тъй като все повече пътешественици избират междурелсови пътувания и маршрути, вместо дълги самолетни полети.
От нощен влак, свързващ 100 града, до услуга, която обхваща пет държави - 2026 г. се очертава като голяма година за железопътния туризъм. Ето какво предстои, както и малък обзор какво вече работи или спира да функционира. Припомняме, че през 2027 г. пък предстои да тръгне и емблематичния Ориент Експрес, макар че цените за него далеч не са по джоба на всеки.
"Европейското метро"
След "Уелското метро", идва и европейската версия - истинска революция в устойчивото пътуване. Мрежата Starline на организацията 21st Europe има за цел да свърже 39 дестинации в различни европейски държави, включително линии до Обединеното кралство, Турция и Украйна. Нещо като общеевропейска железопътна система, функционираща като метро.
Източник: iStock
Целта е да се намалят емисиите с 95%, като се заменят кратките самолетни полети с високоскоростни влакове. Планирани са пет основни маршрута, сред които от Хелзинки (Финландия) до Берлин (Германия). Понастоящем това пътуване отнема цял ден, но Starline планира да го съкрати до три часа.
Основните влакове ще се движат със скорост над 160 км/ч, а до 2040 г. се очаква още по-бързо пътуване. Не точно през 2026 г., но чакането ще си струва.
Конкурент на Eurostar с посока Източна Европа
Новият участник в индустрията - Gemini Trains, планира да пусне конкурентна услуга на Eurostar в партньорство с Uber. Компанията възнамерява да използва Stratford International в Лондон като основна връзка към континента и да прекъсне монопола на Eurostar върху тунела под Ламанша още през 2029 г.
Източник: iStock
Маршрутите ще включват Стратфорд - Париж, Лил и Брюксел, с бъдещо разширение към Кьолн, входната врата към Германия и Източна Европа.
Директен нощен влак от Швейцария до Швеция
Планира се директен нощен влак от Базел (Швейцария) до Копенхаген (Дания) и Малмьо (Швеция) да тръгне през пролетта на 2026 г. Този EuroNight влак ще се движи три пъти седмично, започвайки от 15 април 2026 г., след като бъде одобрен бюджетът от швейцарския парламент.
Източник: iStock
Въпреки че нощните влакове са популярен начин за пътуване в Европа, те рядко са печеливши, поради високите оперативни разходи. Билетите са в продажба от днес, 4 ноември 2025 г.
Нов влак свързва седем европейски града - за 119 евро и 21 часа
European Sleeper е нова железопътна услуга, която ще свързва седем европейски града с общо 15 спирки. Маршрутът ще започва от Брюксел и ще завършва във Венеция, преминавайки през Айндховен, Кьолн, Мюнхен, Инсбрук и Верона.
Източник: iStock
Тази услуга предлага устойчив начин на пътуване между градовете и уникална възможност да се усети разнообразието на Европа - от каналите на Венеция до Октоберфест в Мюнхен. Билетите започват от 119 евро за 21-часово пътуване.
Популярни маршрути, които ще бъдат прекратени
Източник: iStock
Не всички новини са добри. Австрийската държавна железница ÖBB потвърди, че два от нейните нощни маршрута ще бъдат прекратени в края на годината:
- Виена - Париж
- Берлин - Париж
Последните им курсове ще се състоят на 14 декември. Причината за прекратяването са отменени държавни субсидии във Франция от 2026 г.
Нов нощен влак, свързващ 100 европейски града
Берлинският стартъп Nox създава нова алтернатива за пътуване из Европа - нощен влак на цени, сравними със самолетен билет. Компанията планира маршрути между Амстердам, Копенхаген, Милано, Париж, Варшава, Франкфурт и Брюксел.
Източник: iStock
Пътниците ще могат да избират между единични и двойни частни купета, като цените започват от 79 за единични и 149 за двойни съответно. Nox планира първият маршрут да тръгне през 2027 г., а крайната цел е до 2035 г. да се свържат над 100 европейски града.
Нов влак, преминаващ през пет държави
Нощният влак Варшава - Риека вече е факт (макар и временно спрян за зимата). Това е първият влак, който свързва пет европейски държави, прекосявайки около 1200 км.
Източник: iStock
Маршрутът започва в полската столица Варшава и завършва в Риека, Хърватия - известен с плажове, водопади и средновековни замъци. Влакът преминава през Опочно, Катовице, Рибник, Халупки, Виена, Любляна, Постойна и Опатия. Първото му пътуване се състоя на 27 юни, припомня Metro.