Когато чуем думите "влак" и "скорост" в едно изречение, първата ни мисъл определено не е БДЖ. Но преди да се шегуваме със собствените си железници, нека погледнем към онези държави, където влаковете вече не пътуват - те направо летят.
В Япония например, инженерите от Central Japan Railway Company са създали чудото на съвременната транспортна наука - L0 Series Maglev, влак, който не докосва релсите, а левитира над тях благодарение на магнитно поле. При тест през 2015 г. той достигна рекордните 603 км/ч., разбираме от Today. Да, не 103, не 203, а цели 603. Това означава, че ако такъв влак тръгне от София към Пловдив, ще стигне за около 15 минути - време, в което у нас обикновено влакът още се изнася от гарата.
Французите също не остават назад - техният TGV POS държи световния рекорд за влак с колела: 574.8 км/ч, постигнат още през 2007 г. И ако това не е достатъчно, в Китай вече се разработват магнитни влакове, които спокойно кръжат около 600 км/ч, но в ежедневна експлоатация пътуват на "скромните" 350 км/ч., информират ни от Visual Capitalist.
Източник: iStock
И сега, за контраст - връщаме се в България. Нашите Български държавни железници (БДЖ) са нещо като времева машина, но за съжаление - в обратната посока. Докато японският Maglev се движи толкова бързо, че не можем да го уловим в снимка, у нас влаковете често се движат така, че спокойно можем да нарисуваме портрет на машиниста.
Средната скорост на пътническите влакове в България е около 45 км/ч - малко повече от добре трениран велосипедист и значително по-малко от скоростта, с която понякога пада интернетът ни. По основни линии максимално допустимата скорост е до 160 км/ч, но само на къси участъци и при добро време, докато голяма част от трасетата все още имат ограничения от 25-40 км/ч.
Да направим едно сравнение: японският Maglev за една минута изминава повече от 10 километра. БДЖ за същото време изминава... няколко вагона дължина и две цигари време преди първата спирка.
Източник: iStock
Разликата не е само в скоростта, а в усещането. В Япония влакът е като космически кораб - безшумен, точен, ефективен. В България пък влакът е като стар приятел: малко бавен, малко изтощен, но винаги готов да те изненада с неочаквано приключение - дали ще е спиране, заради коза или пресичаща баба на релсите, дали ще е техническа пауза, за да може кондукторът да си вземе доматите и краставиците, оставени на гарата от негов приятел (напълно реални случаи, на които сме ставали свидетели).
Все пак, нека не бъдем твърде критични. БДЖ има своя неповторим чар. В Maglev няма да чуем тракането на релсите, няма да видим разцъфналите полета през отворен прозорец и със сигурност няма да имаме време да си довършим сандвича и да изпием няколко бири, докато стигнем. Българските влакове ни предлагат пътешествие във времето - към детството, към носталгията, към онези дни, когато времето не бързаше.
И все пак, ако някой ден видим на информационното табло надпис "БДЖ въвежда влакове с магнитна левитация", не бива да се смеем, а просто да погледнем напред с надежда, защото дори най-бавните железници някога ще стигнат до бъдещето. Може би не с 600 км/ч, но поне с усмивка.
MyH4o
на 23.10.2025 в 18:15:01 #1Хубава статийка, в леко закачлив стил... освен "кога ще ги стигнем...", да ви поосветя за няколко детайла: МагЛев технологията си има сериозни ограничения, предимно свързани с цената на енергията и поддръжката - затова ЕДИНСТВЕНАТА високоскоростна МагЛев линия в света за шир-употреба е свързката на Шанхай е летището му - 30 км дължина, макс. скорост 300 км/ч Традицинооните високоскоростни влакове на колела, се движат със скорости от 250 докъм 320 км/ч - включително при лидера във високоскоростните влакове Китай, системата Шинкансен в Япония (която оперира от 60-те години на 20 век, и понастоящем има към 3000 км дължина на ЖП мрежата), а в Европа лидери са Франция, Испания и Италия с оператори като TGV, AVE & Italo. Но проблемът не е в построяването или оборудването на такава линия, а най-вече с обслужването й, защото там компромиси няма и не може да има... а в нашия "разграден двор" това просто няма как да стане