От няколко дни в България е въведено извънредно положение, а Европа официално се превърна в най-голямото огнище на новия коронавирус. Така и ние станахме свидетели на онова хаотично пазаруване и презапасяване, за което доскоро само четяхме и гледахме.

И както и по другите страни, така и у нас, един от продуктите, които първи свършиха по рафтовете на магазините, бе тоалетната хартия. И докато за някои това явно изглежда нормално, за други - напълно абсурдно, ето какво казват психолозите по въпроса.

COVID-19 удря в дихателната система и не предизвиква стомашни разтройства. Тоалетната хартия нито може да се използва за храна, нито за гориво, нито за нещо различно от единствената функция, за която е предназначена.

Снимка 471607

Източник: iStock

Въпреки това хората по магазините се избиват за нея. А със сигурност у дома имат течаща вода, с която биха могли да се хигиенизират след края на последното руло.

Но именно тоалетната хартия успява да ни даде едно успокоение в тази паническа ситуация. Просто се чувстваме комфортно, когато знаем, че сме се подсигурили, чувстваме се готови да посрещнем неизвестното.

Усещането, че имаме контрол (привидно) над ситуацията, когато се презапасяваме, е това, което пълни пазарските колички на хората.

Като основни човешки нужди приемаме това да имаме храна и вода. А междувременно няма как да не ходим и до тоалетната. И ако останем без тоалетна хартия в подобни смутни времена, това със сигурност ще ни създаде допълнителен стрес, защото сега обръщаме и по-голямо внимание на личната си хигиена, пише Time.

Разбира се, не е за подценяване и стадният ефект - когато виждаме, че другите хора купуват като обезумели тоалетна хартия, правим го и ние, притеснени, че няма да остане за нас. Именно този продукт често се предлага в големи опаковки, които са на по-изгодна цена и ни дават сигурност, че сме се подсигурили за по-дълго време.

Паниката води до ирационално мислене и действия, които в обикновена ситуация не бихме предприели. А когато тя е породена от страх от неизвестното, какъвто е този от COVID-19, се стига да ситуацията, в която тоалетната хартия се превръща в "икона" на пандемията.

Именно затова и в социалните мрежи тази тема бе интерпретирана по десетки начини, показвайки забавната страна на паниката.