Когато градусите навън станат непоносими, най-често спасението ни е да се скрием в климатизирано помещение. А ако част от деня ни преминава в път с личния автомобил, разчитаме и на климатична му система, за да ни спаси от жегите. Но и при нейното използване има някои тънкости, които е добре да знаем, ако искаме тя да работи максимално ефективно, а и без риск за здравето ни. Ето и кои са те.

Коя е идеалната температура, на която за настроим климатика в най-горещото време

Коя е идеалната температура, на която за настроим климатика в най-горещото време

За да ни е хем прохладно, хем да пестим енергия

В правилната посока

Студеният въздух от климатичната система идва от вентилационните отвори. А експерти съветват, че тях трябва да насочим максимално надолу. Както знаем, топлият въздух се издига нагоре, а силната студена струя ще го подпомогне.

И в този случай е добре да отворим съвсем малко прозорците, за да може горещината да излезе през тях за по-бързо охлаждане на купето. Препоръчително е и да затворим горните вентилационни отвори и да оставим отворени само тези в краката ни, за да не спираме пътя на въздушната струя.

Гоним топлия въздух нагоре

Източник: iStock

Гоним топлия въздух нагоре

Правилният въздух

След стартиране на двигателя, пускаме климатика на най-ниските градуси и се уверяваме, че е настроен на "външен" въздух. Той е доста вероятно да е по-хладен от този в купето, затова функцията за рециркулация само ще забави охлаждането - а ние не искаме това точно сега.

Нужни са няколко минути, за да може климатикът да започне да охлажда ефективно. През тях спокойно можем да отворим прозорците - това дори ще подпомогне процеса. А когато вече усетим достатъчно студена въздушна струя, може да прехвърлим на режим рециркулация и да затворим прозорците, обяснява The Sun.

Правилната температура

Да скочим на хладно в колата може да ни изглежда много изкушаващо, но не бива да забравяме едно основно правило - разликата между градусите в купето и тези навън не бива да е прекалено голяма, защото се получава температурен шок.

Оптималната разлика е между 5 и 8 градуса, максимум 10 в полза на външната среда. В противен случай рязката смяна между горещ и студен въздух може да доведе до главоболие, схващания, проблеми с кръвообращението. Освен че може да настинем, може и да получим мозъчна мъгла и реакциите ни зад волана да се забавят - а това си е животозастрашаващо.

Не трябва да прекаляваме с хладното

Източник: iStock

Не трябва да прекаляваме с хладното

Чистите филтри

Филтрите на купето са от голямо значение за правилното функциониране на климатичната система. Ако са замърсени и не са сменявани скоро, това не само води до натрупването на бактерии и алергени, както и до неприятен въздух в купето, но и затруднява охлаждането. Замърсеният филтър предотвратява оптималния въздушен поток, затова не бива да го допускаме.

Без start/stop

Тази функция за мнозина е голямо удобство и начин да се пести гориво. Но ако караме в градска среда и често спираме на светофари и в задръствания, изключването на двигателя може да попречи на работата на компресора на климатика. Така охлаждането в купето става по-малко ефективно и, ако имаме тази опция, по-добре да я изключим поне за горещите месеци, обяснява Consumers Report.

Климатикът изисква и поддръжка

Източник: iStock

Климатикът изисква и поддръжка

Превенцията

Разбира се, че когато навън е много горещо е трудно да предпазим автомобила си. Но винаги, когато имаме тази възможност, трябва да паркираме на сенчести места или закрити паркинги, както и да използваме сенник.

Какво може да ни се случи, ако не сменяме често филтъра на климатика

Какво може да ни се случи, ако не сменяме често филтъра на климатика

Не особено приятни неща...

Добра идея е и да оставяме прозорците отворени по малко, за да не спираме циркулацията на въздуха в купето. А той може да достигне наистина опасно високи температури от и над 50 градуса по Целзий, с които всяка климатична система ще се затрудни.