Когато градусите навън станат непоносими, най-често спасението ни е да се скрием в климатизирано помещение. А ако част от деня ни преминава в път с личния автомобил, разчитаме и на климатична му система, за да ни спаси от жегите. Но и при нейното използване има някои тънкости, които е добре да знаем, ако искаме тя да работи максимално ефективно, а и без риск за здравето ни. Ето и кои са те.
В правилната посока
Студеният въздух от климатичната система идва от вентилационните отвори. А експерти съветват, че тях трябва да насочим максимално надолу. Както знаем, топлият въздух се издига нагоре, а силната студена струя ще го подпомогне.
И в този случай е добре да отворим съвсем малко прозорците, за да може горещината да излезе през тях за по-бързо охлаждане на купето. Препоръчително е и да затворим горните вентилационни отвори и да оставим отворени само тези в краката ни, за да не спираме пътя на въздушната струя.

Източник: iStock
Гоним топлия въздух нагоре
Правилният въздух
След стартиране на двигателя, пускаме климатика на най-ниските градуси и се уверяваме, че е настроен на "външен" въздух. Той е доста вероятно да е по-хладен от този в купето, затова функцията за рециркулация само ще забави охлаждането - а ние не искаме това точно сега.
Нужни са няколко минути, за да може климатикът да започне да охлажда ефективно. През тях спокойно можем да отворим прозорците - това дори ще подпомогне процеса. А когато вече усетим достатъчно студена въздушна струя, може да прехвърлим на режим рециркулация и да затворим прозорците, обяснява The Sun.
Правилната температура
Да скочим на хладно в колата може да ни изглежда много изкушаващо, но не бива да забравяме едно основно правило - разликата между градусите в купето и тези навън не бива да е прекалено голяма, защото се получава температурен шок.
Оптималната разлика е между 5 и 8 градуса, максимум 10 в полза на външната среда. В противен случай рязката смяна между горещ и студен въздух може да доведе до главоболие, схващания, проблеми с кръвообращението. Освен че може да настинем, може и да получим мозъчна мъгла и реакциите ни зад волана да се забавят - а това си е животозастрашаващо.

Източник: iStock
Не трябва да прекаляваме с хладното
Чистите филтри
Филтрите на купето са от голямо значение за правилното функциониране на климатичната система. Ако са замърсени и не са сменявани скоро, това не само води до натрупването на бактерии и алергени, както и до неприятен въздух в купето, но и затруднява охлаждането. Замърсеният филтър предотвратява оптималния въздушен поток, затова не бива да го допускаме.
Без start/stop
Тази функция за мнозина е голямо удобство и начин да се пести гориво. Но ако караме в градска среда и често спираме на светофари и в задръствания, изключването на двигателя може да попречи на работата на компресора на климатика. Така охлаждането в купето става по-малко ефективно и, ако имаме тази опция, по-добре да я изключим поне за горещите месеци, обяснява Consumers Report.

Източник: iStock
Климатикът изисква и поддръжка
Превенцията
Разбира се, че когато навън е много горещо е трудно да предпазим автомобила си. Но винаги, когато имаме тази възможност, трябва да паркираме на сенчести места или закрити паркинги, както и да използваме сенник.
Добра идея е и да оставяме прозорците отворени по малко, за да не спираме циркулацията на въздуха в купето. А той може да достигне наистина опасно високи температури от и над 50 градуса по Целзий, с които всяка климатична система ще се затрудни.