Съвременните автомобили са по-безопасни от всякога. Ако не вярваме, да видим числата. Преди 100 години е имало около 18 смъртни случая при автомобилни инциденти на всеки 160 милиона изминати километра; през 60-те години - във времената на Chevy Impala и Ford Mustang - този показател е спаднал до около 5.5. Днес цифрата е малко над един смъртен случай на около 160 милиона км.

Светъл или тъмен автомобил: неочакваният ефект, който има цветът на колата ни

Светъл или тъмен автомобил: неочакваният ефект, който има цветът на колата ни

Върху градската температура

Но може би дори това ни се струва прекалено висока вероятност. Може ли шансът за оцеляване да се подобри още? Оказва се, че да - стига да нямаме нищо против да не сме зад волана.

"Средната задна седалка е най-безопасното място за повечето пътници," казва пред Reader"s Digest Лукас Валденбек, съосновател на Zutobi - образователна платформа за обучение по шофиране и намаляване на риска.

Снимка 738569

Източник: iStock

Според проучване от 2008 г., хората, които седят на това място, имат около 46% по-голям шанс за оцеляване при фатални катастрофи в сравнение с пътниците на предните седалки; дори сред пътуващите отзад, тези на средното място са 13% по-защитени от останалите.

Какво обяснява тази огромна разлика в шансовете за оцеляване? Всичко опира до дизайна на автомобилите.

Снимка 738568

Източник: iStock

Съвременните коли са по-безопасни благодарение на технологии като зоните на деформация - части от конструкцията, проектирани да се смачкат при удар. Целта не е маркетингова, а функционална: при катастрофа енергията от сблъсъка се концентрира именно в тези зони, за да не се прехвърля върху пътниците.

А средната задна седалка е просто най-далеч от всички зони на деформация - и съответно най-далеч от точките, които поемат основната сила на удара.

Какви са рисковете, ако не караме колата си дълго време

Какви са рисковете, ако не караме колата си дълго време

Ето три от тях

Затова, според Валденбек, "при челни, задни и странични катастрофи това място последователно показва най-нисък риск от сериозни наранявания, ако пътникът е правилно обезопасен".