В началото на 60-те японската автомобилна промишленост се състои основно от млади компании, чиято продукция не е особено разпознаваема на чуждите пазари. По това време японските производители копират западни модели, при това не особено успешно. Типично по японски, обаче, ситуацията бързо се променя, качеството скача значително, а моделните гами на компаниите започват да се развиват скорострелно, пише руското издание Motor.ru. 

Но как маркетинговите екипи да предадат целия този процес на клиентите? Единият вариант е просто да чакат хората да купят от новата продукция и сами да се убедят в подобрените ѝ качества. Другият вариант е компанията да създаде крещящ и напредничав модел, който да убеди клиентелата, че по-евтините и обикновени модели от същата марка не са по-лоши от него.

Точно това прави Toyota, представяйки своя първи суперавтомобил, наречен 2000GT. Подбрали сме няколко удивителни факта от неговата история, като може би най-интересният от тях е това, че той дори не е проектиран от Toyota.

Снимка 637659

Източник: RM Sotheby's

Зад Toyota 2000GT всъщност стои Yamaha

Историята, че зад Toyota 2000GT всъщност стои друга японска компания - Yamaha - е добре известна, но често е разказвана не съвсем коректно. Проектът с кодово название тогава A550X (на черно-бялата снимка по-долу) не е започнат като самостоятелна инициатива на Yamaha, а в действителност е поръчан от Nissan. Впоследствие между двете японски компании настъпват известни различия, които водят до разваляне на договор, по силата на който Yamaha е трябвало да произвежда купета за Nissan Silvia. В крайна сметка два от прототипите A550X били произведени и предадени на Nissan, като именно те се превръщат в основа за легендарния модел Nissan 240Z.

Снимка 637674

Източник: Nissan

Трети идентичен прототип остава във владение на Yamaha и през 1964 г. е показан на делегация от ръководни кадри на Toyota. Дали за да си отмъсти за проваленото сътрудничество с Nissan или просто за да осмисли проекта, президентът на Yamaha - Геничи Каваками, отива при основния конкурент на своя бивш клиент. За Toyota пък моментът е особено подходящ, тъй като по това време компанията точно е стартирала разработката на свое собствено спортно купе.

Снимка 637677

Източник: Yamaha

Давайки си сметка, че няма необходимия опит и експертиза в областта на спортните автомобили, Toyota грабва този шанс и поверява разработката на новото си спортно купе именно на Yamaha. Трябва да се подчертае, че Toyota 2000GT е изцяло нова разработка, а концептът A550X е изиграл роля на нещо като доказателство за уменията на инженерите на Yamaha. Съвсем естествено, японците не започнали разработката от напълно празен лист, така че 2000GT и Nissan 240Z имат известни общи черти, но в своята същност са напълно различни коли, с което е свързан още един мит.

Авторството на Toyota 2000GT по инерция е приписвана на германския дизайнер граф Албрехт фон Гьорц, който малко по-рано създава впечатляващото BMW 507. Гьорц действително си е сътрудничил с Nissan и Yamaha в качеството си на нещо като ментор при разработката на A550X, но в действителност автори на дизайна са японците Казуо Кимура и Хитоши Ханакава. Toyota 2000GT от друга страна, е "нарисувана" от Сатору Нозаки - дизайнер на щат в Toyota. И ако сравним 2000GT с 240Z, ясно се вижда, че Toyota-та e по-рафинирана, изтънчена и дори благородна.

Снимка 637660

Източник: RM Sotheby's

В инженерен план историята на Toyota 2000GT е не по-малко интересна. По това време Yamaha разполага с изключителни инженери, благодарение на които създава впечатляващи състезателни мотоциклети. За да добият допълнителна автомобилна увереност, обаче, Toyota осигурява "мостри" от най-добрите чужди спортни автомобили, които да бъдат разглобени и изследвани. В това число Jaguar E-Type, Porsche 911, MG B, Triumph TR2 и Lotus Elan.

Снимка 637670

Източник: Toyota

В тази връзка, независимото окачване с по два носача на колело и X-образния гръбнак на шасито са почти идентични с тези на Lotus Elan. Японците просто е трябвало да ги уголемят, тъй като 2000GT има с 20 см по-дълго междуосие в сравнение с този на Elan. Друга разлика е използваният материал, който в японската кола е по-дебел и здрав, за да се увеличи надеждността.

Снимка 637671

Източник: Toyota

Не е била най-бързата кола в света, но е притеснила Porsche

Въпреки че взимат почти наготово окачването и шасито на един от най-успешните западни спортни автомобили по онова време, Toyota и Yamaha все пак е трябвало да поработят здраво, за да направят Toyota 2000GT бърз и способен автомобил. За целта инженерите решават да използват 2.0-литровия 6-цилиндров двигател от Toyota Crown. Разбира се, след доста сериозна доработка.

Снимка 637661

Източник: RM Sotheby's

В крайна сметка инженерите на Yamaha успяват да увеличат мощността на мотора от стандартните 115 до по-достойните 150 к.с. Това не е била рекордна мощност, но по това време най-мощното Porsche 911 разполага само с 10 к.с. повече, което е било достатъчно, за да може първият японски суперавтомобил да бъде приет сериозно. Динамичните характеристики също не са за пренебрегване - от 0 до 100 км/ч тежащото 1120 кг купе ускорявало за малко над 10 секунди, а максималната скорост достигала 220 км/ч - точно колкото тази на Porsche 911 S.

Снимка 637662

Източник: RM Sotheby's

В комбинация с диференциал с ограничено приплъзване, дискови спирачки и чудесна аеродинамика, Toyota 2000GT не отстъпвала по нищо на изтънчените европейски суперавтомобили.

Целият свят говорел за нея

Toyota 2000GT имала и състезателни успехи, като някои от версиите, използвани за състезания били олекотени до 850 кг, а двигателите им генерирали 210 к.с. Истинската слава на японската суперкола обаче дошла през 1966 г., когато тя била снимана в петия филм от поредицата за Джеймс Бонд - "Човек живее само два пъти". Филмът е заснет в Япония и излиза в същата година, в която и колата, което пък я превърнало в най-добрата алтернатива на стандартния Aston Martin, който сме свикнали да виждаме във филмите от поредицата.

Продуцентите получили от Toyota 2 предпроизводствени прототипа на автомобила, които участвали в снимките. Не се разминало и с лек гаф, тъй като със своите 188 сантиметра Шон Конъри не успял първоначално да се побере зад волана на колата, проектирана по мерките на средностатистически японец. Заради тясното купе имало проблем и с монтирането на снимачните камери, но вече било късно да се сменя автомобила и се наложило инженерите на Toyota да превърнат за няколко денонощия двата автомобила от купета с твърд покрив в кабриолети.

Снимка 637673

Източник: Toyota

Инцидентната трансформация е особено интересен момент в историята на колата, защото с изключение на въпросните две машини, всички останали екземпляри от Toyota 2000GT са купета с твърд покрив. За удобство на снимачния екип били премахнати също страничните и дори челното стъкла, за да се отвори място за големите камери.

Откритият роудстър от филма е показан на изложението в Женева през 1967 г., където компания му правят ексклузивни машини от ранга на Lamborghini Marzal, Jensen Interceptor и Mercedes 250 SL "Pagoda". Вероятно много от посетителите тогава са си казали, че искат такъв автомобил, но това така и не станало възможно. 

Най-редкият модел в историята на Toyota

На американския пазар Toyota 2000GT се е продавала за 6800 долара, което било по-скъпо от добре познатите модели на установени производители на спортни автомобили, като Porsche и Jaguar. Причината за прекалено високата цена не е в проявена от японците алчност. Напротив, компанията продавала всяка машина на загуба. Проблемът се корени в това, че всяка част е ръчно сглобявана във фабриката на Yamaha и качеството на сглобката е истински впечатляващо,което пък от своя страна увеличава цената.

Снимка 637658

Източник: RM Sotheby's

Дървените детайли по таблото, например. За разлика от много други автомобили, тук те не са просто фурнир, а са изработени от масивно дърво с дебелина шест милиметра, обработено и сглобено от същите хора, които произвеждат световноизвестните пиана Yamaha. В тази връзка трябва да се спомене и напредничавата за времето си аудио система с автоматично търсене на радио станции. За съжаление, колата нямала климатик. Такъв все пак бил монтиран в единични автомобили от последната година на производство - 1969 г.

Снимка 637663

Източник: RM Sotheby's

Друга причина за слабите продажби на колата е фактът, че японците разчитали много на американския пазар, а по това време да караш японска кола в Америка не било особено престижно. Което е жалко, имайки предвид невероятните инвестиционни възможности, които 2000GT предлага в наши дни. В крайна сметка от модела са произведени 351 автомобила, като в това число влизат и няколко прототипа и спортни версии.

Снимка 637676

Източник: Gooding & Company

Днес автомобили от модела се предлагат на търгове, като цените им с лекота надхвърлят един милион долара. Най-просто казано, това е не само най-скъпата Toyota, създавана някога, но и най-скъпият азиатски автомобил в историята.

Снимка 637675

Източник: Gooding & Company

В крайна сметка това е успешен проект за Toyota. Да, компанията не печели пари от него, но успява да накара света да говори за марката и да създаде култ, част от който да се пренесе и към стандартните ѝ модели. Пък и това не е единственият път, в който японците предприемат подобен ход. Десетилетия по-късно на пазара излиза Lexus LFA, който също шокира автомобилния свят със способностите на своя атмосферен V10 двигател и факта, че в разработката му също участва...Yamaha. Явно това е начинът на Toyota да докаже своята ексклузивност на всяка цена. Поне веднъж на всеки 50 години.