Има случаи, в които парите твърде дълго са имали твърде голямо значение. Но идва момент, в който просто спираме да мислим за тях, защото вече сме постигнали успеха и сме свикнали с него. Искаме нещо и не мислим колко струва, защото по-важно е какво ни дава, а не какво ни взима.

Ако търсим кола, която да влезе в определен бюджет, допускането на компромис(и) е повече от неизбежно. Има и други коли, лишени от компромиси, но и с много висока цена. Казваме добре дошъл на BMW X5 - може би най-безкомпромисният "джип" в света.

Ако трябва да сме точни, би трябвало да го наречем SUV (Sport Utility Vehicle), което на практика е определението за автомобил с класическите пропорции и външния вид на джиповете, но с динамика и пътно поведение, присъщи на спортните автомобили.

Колкото и автомобилните производители да спекулират, моделите, които наистина отговарят на SUV философията, се броят на пръстите на две ръце. BMW X5 е един от тях, а новото поколение не прави изключение.

Снимка 425793

Източник: BMW

Ако вземем за пример тестовият автомобил и неговата модификация M50d, когато натиснем педала на газта до долу, в главата ни се зараждат два въпроса: а) как е възможно тази кола да е оборудвана с дизелов двигател, и б) истина ли е това, което виждаме на километража? Е, оказва се, че е истина.

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

Модификация: X5 M50d

Работен обем: 2993 куб. см.

Мощност: 400 к.с.

Въртящ момент: 760 Нм

Ускорение: 5.2 сек. до 100 км/ч

Максимална скорост: 250 км/ч

Среден разход: 8.4 л/100 км

Трансмисия: 8-степенна автоматична

Базова цена: 134 900 лв.

Двигателят може и да е дизелов, и да е "само" с три литра работен обем, но разполага с... четири турбокомпресора. Преди години това беше запазена територия само за Bugatti Veyron. Вече и за дизелови беемвета.

А с дизеловия двигател печелим няколко неща. Разумен за тази чудовищна динамика разход - под 10 на 100 км/ч извън града - но и огромен въртящ момент, който буквално ни залепва за седалката и ускорява изпомпването на ендорфини в мозъка. Не е зле, за джип.

А всеки, който допусне, че понеже е дизелов, двигателят е тих и скромен, би бил в дълбока грешка. Защото това съвсем не е така, особено в спортен режим, когато той буквално реве. Което пък, от своя страна, придава смисъл на буквата "M" на задния капак.

Снимка 425801

Източник: BMW

ЛУКС

Колкото до дизайна и купето, от BMW изобщо не са изневерили на себе си и са модернизирали изцяло външния вид и интериора, без да предприемат нищо радикално. С други думи, няма как да сбъркаме, че това е именно X5, но и ще познаем, че има нещо различно спрямо предишното поколение. Двете радиаторни решетки са станали още по-големи, фаровете вече са по-изразителни, а стоповете - по-присвити и агресивни, и вече имат триизмерна форма.

Ако сме посветени на веганската философия, по-добре да отместим поглед и не четем следващото изречение. Причината е, че за интериора на този автомобил са използвани кожите на много крави. Почти няма повърхност, която не е покрита с ценния материал, което кара купето да изглежда не просто луксозно, а направо изискано. Всичко е педантично оформено, безупречно сглобено и проектирано с мисъл за дизайна и функционалността - без да се пести от нищо.

Снимка 425798

Източник: BMW

Но не всичко е цветя и рози за новото X5. Отвсякъде си личи старанието на BMW да направи автомобила по-интересен и лъскав, в което има известен смисъл, но от друга страна е спорно доколко това отговаря на класическия имидж на марката.

Лостът за скоростите например е всичко друго, но не и проводник на онази класическа германска сдържаност и студенина, с която сме свикнали да свързваме компанията от Мюнхен. Тук той е "кристален" и изглежда като голям пластмасов диамант с "Х" в средата. Ненужно и направо кичозно, но имайки предвид в колко други автомобили сме го виждали, може би пазарът задължава.

Добрата новина е, че в някои нива на оборудване от BMW предлагат лост с по-сдържан дизайн.

Снимка 425791

Източник: BMW

ПРЕТЕНЦИЯ

Основен недостатък на BMW X5 може да се открие и в приликата му със изтребител. И с това нямаме предвид, че може да лети, а това, че бомбардира шофьора с терабайти информация от стотиците системи, които следят всичко наоколо.

Може да: те побърка от информация

Не може да: търпи компромиси

Липсва му: малко сдържаност

От колко карти има нужда човек? Една? Две? Според BMW от цели четири!

Навигацията се изобразява на огромния централен дисплей, който може да бъде разделен на две - по-близък и по-далечен план. Картата може да се пусне и на дисплея, който е зад волана, а същевременно и на head-up дисплея на стъклото.

Нека прибавим и всички тези стрелки, сигнализации, пътни знаци и т.н. куп информация за пътната лента за движение, вибрацията и  намесата в управлението на волана, мигащите лампички, звукови сигнали....

Подозираме, че ви е заболяла главата, само докато четете това. А сега си представете, че сте зад волана и от вас все пак се изисква да внимавате и в пътя.

Снимка 425792

Източник: BMW

Хубавото на всички тези системи е, че могат да се изключват, а дисплеите - да се персонализират, но нужна ли ни е наистина възможността навигацията да се появява на три различни дисплея? Остава впечатлението, че в старанието си да ни угодят, от BMW малко са прекалили с възможностите и сложността на менюто.

От друга страна, цена от близо 200 000 лева би привлякла доста претенциозни клиенти, които биха искали да имат възможност да настроят всичко около себе си според личните си предпочитания. Например в каква степен седалката да масажира горната част на гърба ни. Честно казано, учудваме се, че няма опции "руски масаж", "тайландски масаж" и т.н.

Снимка 425797

Източник: BMW

Като стана въпрос за претенция, BMW X5 може да разпознава жестове във въздуха. О, да, може да размахаме във въртеливо движение пръста си, докато държим лоста на автоматичната трансмисия и аудио системата автоматично намалява или увеличава звука.

Звучи доста напредничаво, но кой би имал нужда от това, при положение че може да намали звука по три други начина поне? Това, което със сигурност не може да се отрече, е, че в интериора се чувстваме като истински господар. Контролираме колата си с пръст, по дяволите!

Снимка 425795

Източник: BMW

BMW X5 е като един огромен и изключително добре зареден магазин. В него има всичко, от което някога сме имали нужда, а и много неща, за които никога не сме се сещали. Но всеки път като влезем вътре, осъзнаваме, че си избираме бира 30 минути, просто защото има стотици видове. Понякога човек има нужда от по-малък избор, за да бъде щастлив. Както и от 400 к.с. под капака, разбира се...