Сакето е може би по-японско от световноизвестното суши. Приготвя се от векове на върха на планината, консумира се в подобните на кръчми изакая барове в страната, налива се по време на сватби и се сервира леко охладено за специални тостове. Сега специалното оризово вино, което играе решаваща роля в кулинарните традиции на Япония и е предпочитана напитка от знаменитости като Кейт Бланшет, е включено от ЮНЕСКО в списъка им за нематериалното културно наследство на човечеството.
На среща в Луке, Парагвай, членовете на комитета на ЮНЕСКО за опазване на културното наследство на човечеството гласуват да признаят 45 културни практики и продукта по света, включително бразилско бяло сирене, карибски хляб от маниока и палестински сапун със зехтин. За разлика от Списъка на световното наследство на ЮНЕСКО, който включва обекти, считани за важни за човечеството, като пирамидите в Гиза в Египет, обозначението за нематериално културно наследство назовава продукти и практики на различни култури, които заслужават признание.
Японците пият саке от около VIII век, като първоначално са вярвали, че прогонва злите духове. Основните съставки на сакето са ориз, вода, мая и коджи - оризова плесен, която разгражда нишестето до ферментиращи захари, както прави малцът при производството на бира.
Източник: iStock
Целият двумесечен процес на варене, разбъркване, ферментация и пресоване може да бъде доста изтощителен. Оризът, който притежава огромна маркетингова сила като част от по-широката културна идентичност на Япония, е ключът към алкохолната напитка. За да бъде даден продукт категоризиран като японско саке, оризът трябва да е японски.
Японската делегация в Парагвай казва, че признанието на ЮНЕСКО обръща внимание на занаятчийските познания за приготвяне на висококачествено саке, като също така се почита традиция, датираща от около 1000 години.
Източник: iStock
Сега властите се надяват да възстановят имиджа на сакето като най-популярната алкохолна напитка в Япония, въпреки че по-младите в страната през последните години все повече предпочитат вносно вино или местна бира, и уиски.
Според японската делегация това признание означава много за Япония и за японците, защото това ще помогне за подновяване на интереса към традиционното производство на саке. Японските пивоварни също изразяват надежда, че това признание може да даде малко тласък на експортната икономика на страната и да увеличи още повече популярността на сакето по света, на фона на засиления интерес към японската кухня. Износът на саке, най-вече за САЩ и Китай, възлиза на повече от 265 милиона долара годишно, както отбелязва Guardian.