Трагедията с подводницата Titan, при която през юни 2023 г. след имплозия загинаха всички петима членове на екипажа, включително главният изпълнителен директор на компанията ѝ производител OceanGate, отново е на дневен ред. Покрай настоящото двуседмично разследване на бреговата охрана на САЩ в последните дни научаваме нови подробности.
По-рано тази седмица стана ясно и повече за комуникацията между подводницата и кораба-майка Polar Prince. По информация на официални лица последното съобщение на петчленния екипаж е гласяло "тук всичко е наред", само минути преди да се случи имплозията.
Отново обаче са били изтъкнати и проблемите, които е имал плавателният съд. Според служители на OceanGate той никога не е бил тестван от трета страна и е бил оставен изложен на зловредни атмосферни влияния, докато е бил на съхранение. Посочено е също така, че са отчетени 118 проблема с оборудването в рамките на 13 спускания към останките на Титаник в периода между 2021 г. и 2022 г.
Длъжностни лица са дали и конкретни примери за повреди на подводницата, докато на последното изслушване бившият инженерен директор на OceanGate Тони Нисен дори е разкрил, че веднъж е отказал да влезе в подводницата. Това се е случило няколко години преди последното спускане на Titan, като тогава той се е почувствал притиснат да го подготви за дълбините.
На същото това публично изслушване друг бивш служител на компанията е казал, че смята инцидента за "неизбежен". Пред следователи от бреговата охрана на САЩ бившият оперативен директор на OceanGate Дейвид Локридж е заявил, че всички стандартни правила са били заобиколени. Той е допълнил, че още преди да бъде уволнен през 2018 г., е предупредил за потенциални проблеми, които могат да застрашат безопасността, но думите му не са били взети под внимание.
След като е бил уволнен от OceanGate и съден от компанията за разкриване на поверителна информация, Дейвид Локридж е завел насрещно дело за неправомерно уволнение.
По времето, когато е бил оперативен директор, той е трябвало да състави доклад за проверка на качеството на Titan през 2018 г. Според съдебните документи тогава са били изразени сериозни притеснения относно дизайна на подводницата, включително и за материали, които са били използвани, но е могло да се повредят още повече при всяко следващо гмуркане.
На изслушването Дейвид Локридж е заявил, че "цялата идея" на OceanGate е "да се правят пари", цитира го BBC. Освен това той е обвинил компанията и нейния главен изпълнителен директор в "арогантност", като също е допълнил, че са отказали да разработят подводницата Titan с експерти от Университета на Вашингтон, а вместо това са избрали да направят цялото инженерство сами.
По думите на бившия оперативен директор отношенията му с компанията са започнали да се разпадат през 2016 г. Това се е случило след като е изразил опасения относно безопасността, при което е бил нарочен заради това, че създава проблеми, тъй като е бил откровен.