Американски магнат в сферата на луксозните недвижими имоти планира ново спускане с подводница до останките на Титаник. Проектът ще се реализира съвместно с изследовател на морските дълбини само година след трагедията с подводницата OceanGate и провалената ѝ мисия да стигне до останките на огромния кораб.
Какво се случва в човешките останки и тези на подводницата Titan
Има ли шанс телата да бъдат открити
Лари Конър, търговец на недвижими имоти, технологичен предприемач и изследовател, който е бил на Международната космическа станция и до най-дълбоките части на океана, е мозъкът зад това пътуването. Той работи с Triton Submarines за изграждането на нова подводница, която да пътува до останките на Титаник в опит да възобнови доверието в дълбоководните изследвания.
"Това беше ужасно бедствие, но по наше мнение можеше да бъде избегнато", казва Конър по отношение на случилото се с подводницата на OceanGate през юни миналата година в интервю за NBC. "Ако се направи правилно, можем да демонстрираме по целия свят, че този тип проучване в подводници е безопасно.
Подводницата Titan, построена от базираната в Сиатъл компания OceanGate, се взриви по време на пътуването си ди Титаник миналия юни, убивайки незабавно своя главен изпълнителен директор Стоктън Ръш и четирима други пътници на борда. Компанията беше силно критикувана заради липсата на тестове и използването на експериментални материали, включително нейния композитен корпус от въглеродни влакна. Един месец по-късно OceanGate спря дейността си. Все още се водят разследвания на фаталното бедствие.
Предстоящото пътуване до останките е опасно, тъй като се намира на около 3962 метра под морското равнище, където налягането на водата е стотици пъти по-голямо от повърхността. "Това могат да бъдат опасни условия", казва Конър. "Ще преминем през множество стъпки, множество сертификати, за да гарантираме, че този кораб и по-специално корпусът е безопасен и здрав."
Барт Кемпер, машинен инженер, който беше сред онези, които изразиха загриженост относно OceanGate преди имплозията на Титан, казва, че вярва на Triton Submarines.
"Голямата разлика тук е, че използваме доказана технология, която все още е иновативна, но е направена по правилния начин", обяснява той. На въпрос дали ще отиде на мисията, той отговаря: "О, да, веднага. Запишете ме."
Конър изяснява, че безопасността им е основен приоритет и че проектът няма да бъде прибързан и ще има DNV сертификат, който се извършва от един от водещите световни сертифициращи органи, базирани в Норвегия.
Новата подводница, която се оценява на 13 до 15 милиона долара и която ще бъде наречена The Explorer, все още се изгражда, като за момента се планира да започне изследователски гмуркания до лятото на 2026 г. Конър възнамерява в изследователските гмуркания да се спускат двама души - той и сътрудник на Triton Submarines - основател и главен изпълнителен директор Патрик Лахей. Въпреки това, ако възникнат опасения за безопасността, тази дата ще се промени или проектът ще бъде напълно спрян, категоричен е Конър.