Повече от година измина от имплозията на подводницата Titan, при която загинаха всички пет души на борда. През юни 2023 г. тя така и не достигна до останките на Титаник, където трябваше да се спусне. В момента следователите продължават да работят по случая и съответно научаваме повече подробности около инцидента.
По време на изслушване е било разкрито едно от последните съобщения на петчленния екипаж на подводницата. Според следователи от бреговата охрана на САЩ те са казали, че "тук всичко е наред" малко преди да загубят контакт окончателно.
Освен това на същото изслушване за първи път е било показано и изображение, на което се вижда конуса на опашката на Titan, останал на морското дъно след имплозията.
Служителите на бреговата охрана са започнали двуседмично разследване, с което целят да разкрият фактите за инцидента и да предложат препоръки за предотвратяването на подобни трагедии. Разследващите са представили и възстановка на случилото се на Titan, която е включвала и съобщения между подводницата и кораба-майка Polar Prince.
Според пресъздадената ситуация Titan е започнал гмуркането си в 9:17 ч местно време. Въпреки че комуникацията е била накъсана, около час след гмуркането подводницата е изпратила съобщение "тук всичко е наред". Последното съобщение пък е изпратено в 10:47 ч местно време, на дълбочина от 3346 м, а не след дълго комуникацията е била загубена изцяло.
Твърди се обаче, че има няколко предпоставки за измплозията на Titan. Една от тях е, че корпусът на подводницата никога не е бил тестван от трета страна и е бил изложен на атмосферни влияния, докато е бил съхраняван.
Наред с това се говори и за сериозни проблеми, които е имал Titan по време на експедиции, проведени преди последната, завършила трагично. През 2021 г. и 2022 г., по време на 13 гмуркания до останките на Титаник, са отчетени общо 118 проблема с оборудването. Сред тях са били падане на предния купол, когато е бил изваден от водата, както и падане на батериите, което пък е оставило пътниците блокирани вътре в продължение на 27 часа.
За производителя OceanGate не е тайна, че и преди са му били повдигани въпроси. Под съмнение са били поставяни изборът на дизайн, безопасността на плавателния съд, както и спазването на разпоредбите.
Главният изпълнителен директор на компанията загина заедно с останалите четирима души на борда. След инцидента OceanGate са спрели всякакви проучвания и търговски операции. Освен това в момента няма персонал на пълен работен ден, но компанията ще бъде представлявана от адвокат по време на разследването, пише BBC.