Повече от година след имплозията на подводницата Titan, напоследък отново усилено се говори за трагедията, която отне пет човешки живота. Това се случва покрай проведеното разследване на американските власти и около изслушванията по делото. А от тях научаваме нови подробности за случилото се по пътя към останките от Титаник.

Защо трагедията с подводницата Titan е била неизбежна

Защо трагедията с подводницата Titan е била неизбежна

И още от разкритията на бивши служители на OceanGate

От нови кадри, разпространение от бреговите власти и заснети по време на гмуркането до останките от подводницата, става ясно, че нейният корпус от въглеродни влакна се е разделил на множество слоеве. Това е довело до разпръсването на плавателния съд на парчета по морското дъно.

Все още не е категорично потвърдено, че именно корпусът е тази част от Titan, която е довела до имплозията и трагичния край на екипажа, но това ще бъде една от основните версии при разследването, защото въглеродните влакна са "изключително необичаен" материал за подобни дълбочини. Причината е, че с увеличаване на дълбочината влакната се компресират все повече и стават по-неустойчиви.

Че взривът е в следствие на някаква промяна, настъпила в корпуса, е теория, в подкрепа на на която са и данните от проведен през 2022 г. експеримент в Titan, когато е документиран "силен взрив" при връщането й обратно към повърхността на водата.

Самият дизайн на подводницата също повдига въпросителни, защото формата е по-скоро цилиндрична, отколкото сферична. Друга вероятна пробойна в целостта на подводницата е нейният прозорец, дело на компанията Hydrospace.

От нея потвърждават, че са получили поръчка от OceanGate, но са били категорични, че стъклото не може да бъде оценено като безопасно при дълбоководно гмуркане, без да се проведат сериозни тестове, до които така и не се е стигнало, въпреки че са били наложителни. И така с прозорец, оценен като безопасен на дълбочина до 1300 метра, подводницата достига три пъти по-голяма. 

Предстои разследване от съдебни експерти, за да се установи коя е основната причина за имплозията. Има и данни, че компанията OceanGate е била в затруднено финансово състояние, след като покачва цената на едно място на борда на подводницата от 150 на 250 хиляди долара. А това води и до предположенията, че може да са направени компромиси със сигурността с цел икономия, обясняват от BBC на база данни от изслушванията.

Бившият служител на компанията създател на Titan Карл Стенли също избягва да нарича случилото се "инцидент", защото това е нещо неочаквано и непредвидено, а в този случай той смята, че всички с малко повече информация са знаели, че именно това ще се случи. Затова смята, че по-скоро клони към престъпление.

Стенли разказва и за тестово гмуркане с подводницата на Бахамите през 2019г., когато OceanGate "почти не са го убили". Той си спомня за силните, пукащи звуци, които плавателният съд издава все повече, на колкото по-голяма дълбочина навлизат. Малко преди гмуркането корпусът е бил ударен от мълния, но никой не ги е уведомил за това. И въпреки че корпусът е различен от този при гмуркането до останките от Титаник, вероятно отново е бил проблемен.

Ето какво е било последното съобщение на подводницата Titan преди имплозията

Ето какво е било последното съобщение на подводницата Titan преди имплозията

Нови подробности за трагичния инцидент отпреди година

Пред властите говориха и приятели на изпълнителния директор на компанията Стоктън Ръш, който също загина на борда на Titan. По думите им, той е бил наясно какъв ще е развоят на събитията, но не е искал да отмени гмуркането, защото е знаел, че няма да бъде подведен под отговорност. Също така трагедията е щяло да го направи известен и да остави своите отпечатък в историята, както и стана - но с цената на още четири човешки живота.