Когато човек попита дете какво иска да бъде, когато порасне, обикновено повечето казват лекар, космонавт, актьор, полицай и т.н. Отговорът на този въпрос, който щеше да ни даде малката Радостина Янева, е по-различен и неочакван, защото нейната мечта е била да стане "убедителен преговарящ, който успява да обърне дори невъзможни ситуации и всички да са щастливи и доволни".
Точно с тази нагласа тя тръгва и към университета, защото да бъде адвокат ѝ се вижда най-близко до образа, който има в главата си от малка. Завършва Софийски университет "Свети Климент Охридски" и от 2010 г. е член на Софийска адвокатска колегия.
В света на трудовото право Радостина навлиза по стечение на обстоятелствата и като част от работата ѝ като стажант. "В периода, в който започнах да работя, изучавахме трудово право в университета и ми беше интересно да виждам теорията на практика. Практиката пък ми помагаше за ученето."
Благодарение на работата си за корпоративните клиенти на кантората тя осъзнава колко ключова за развитието на бизнеса е загрижеността за работниците и служителите. "Част от добрата грижа безспорно включва и спазване на трудовото законодателство", убедена е днес тя.
Като адвокат Радостина Янева може спокойно да се занимава само с ежедневните си задължения, но паралелно с тях тя поддържа и развива профил в Instagram с над 11 000 последователи. В него чрез кратки видеа и постове тя дава отговори на често задавани въпроси, свързани с трудовите отношения между служител и работодател. А решава да го прави, защото смята, че така допринася за повишаване на правната култура в тази област.
Най-често с казуси към нея се обръщат бременни жени, жени в майчинство и майки с малки деца. Те се интересуват най-вече от своите права. Но конкретни и специфични запитвания имат и работодателите с такива служители.
Разбира се, не липсват и въпроси, свързани с предстоящо сключване на трудов договор, с изменения в трудови договори, с прекратяване на трудови договори, с дисциплинарни нарушения и т.н. И тук на тази предразположена към разногласия и конфликти територия влиза убедителният преговарящ от детската мечта на малката Радостина, който обръща дори невъзможни ситуации и прави всички щастливи и доволни - медиаторът.
Радостина Янева е медиатор от 2023 г., вписана е в Единния регистър на медиаторите към Министерство на правосъдието и активно продължава да преминава допълнителни обучения в медиацията и да развива тази практика.
Какво прави един медиатор и каква е ролята му при решаването на трудовите казуси между служител и работодател?
Медиаторът е трето, неутрално за един спор лице, което подпомага спорещите страни да водят конструктивни преговори, като се изяснят спорните въпроси, формулират се и се подредят интересите, исканията и нуждите, генерират се различни решения и им показва общите пресечни точки, общите интереси.
В медиацията се водят преговори, основани на интересите на страните, а не на техните позиции и това е много съществено. Разликата между позиции и интереси е много голяма - позицията казва "какво искам", а интересът показва "от какво имам нужда". Често те не съвпадат, защото интересът се крие съзнателно или несъзнателно от страните в спора.
Ще дам един учебникарски пример. Две сестри спорят за един портокал. След като известно време не успяват да се разберат, се намесва майката и справедливо разрязва портокала на две. Сестрите обаче продължават да бъдат недоволни: оказва се, че едната иска портокала, защото й трябва кората му за сладкиш, а другата - да си направи фреш. Ясно се вижда, че заявената позиция на всяка от сестрите "Искам портокала за себе си" не се покрива директно с техните нужди - едната се нуждае от кората за сладкиш, а другата от сока му, за да направи фреш. Също така ясно се вижда, че в техните на пръв поглед взаимоизключващи се позиции (все пак портокалът е един) всъщност има обща точка, от която може да се върви към разрешаване на спора, при това по напълно удовлетворителен начин за всяка от страните.
Медиаторът не е съдия, той не решава спора, не определя коя страна е права и коя не, не заема ничия страна - той е едновременно с всички и с никого. И това е много важно да се знае.
Как протича работата с медиатор?
Под формата на срещи - както общи с всички участници, така и отделни. В тях медиаторът се среща с една от страните. Срещите се провеждат в неутрална, приятелска, спокойна обстановка, в удобно и съгласувано със страните време, включително може да се избере и локацията. Медиацията е една чудесна алтернатива на съдебните спорове, защото спорът може да бъде решен много бързо, буквално за няколко часа, много по-евтино, при пълен контрол на всяка от страните върху изхода от спора и споразумение, при което имаме win-win за страните.
Медиацията подобрява комуникацията и запазва отношенията, създава условия за съвместно сътрудничество и дори нови бизнес и други съвместни начинания. Тя по никакъв начин не затваря вратите на съда - ако спорът не бъде разрешен, всяка от страните може да го отнесе за разрешаване от съда.
Кой закон нарушават най-често служителите?
Кодекса на труда, Закона за здравословни и безопасни условия на труд, злоупотребява се и с болнични листове.
Какви са най-честите грешки, които хората допускат, когато искат да сменят работата си?
Грешките могат да са както на финала - при стария работодател, така и на старта при новия. Ако говорим за грешки на финала, е недобре обмисленото прекратяване на трудовия договор. За грешки на старта - липсата на писмени договорки по постигнати устни договорки, липсата на знание по въпросите, по които може да се договаря, липсата на знание за наличие на недействителни уговорки в трудовия договор и други подобни.
А какво според вас най-често кара хората да потърсят нова работа?
Индивидуално е. Конфликти на работното място, липсата на развитие, намаляване на работата, преструктурирания, които не съвпадат с вижданията на служителя, натиск от страна на ръководство, несправяне със задълженията, извършване на нарушения, желанието за кариерна промяна или започването на самостоятелен бизнес.
Тогава, на база опитва ви, кой по-често е некоректен - работодателят или служителят?
И от двете страни има некоректност, неразбиране и нечуваемост, нарушения на закона. Понякога тази некоректност е напълно целенасочена.