Не можем да минем през Токио и да не ги видим - нежно жълти кутийки, подредени като бижута в магазините по летищата, гарите и най-големите търговски улици. Вътре ни очакват пухкави мини кексчета с бананов крем, всяко обвито поотделно, а отвън - картинки на най-известните забележителности или любимите герои на Япония като Пикачу, Дораемон и Hello Kitty.
Всяка година стотици хиляди от тези луксозно опаковани кутии със златисти панделки намират своите нови собственици. Tokyo Banana е брандиран като "официалния сладкиш на столицата". Но ето изненадата: Токио няма нищо общо с бананите.
Как започва всичко
Докато Киото може да се похвали с ресторанти, които приготвят соба още от 1702 година, а Япония е дом на най-стария хотел в света, открит през 705 г., Токио - модерната мегаполия, няма нищо емблематично за ядене.
През 90-те години сладкарската компания Grapestone вижда огромен маркетингов потенциал: "Трябва ни сладкиш, който да стане символ на града, нещо, което всички ще асоциират с Токио." Решението? Да се създаде продукт, който носи носталгия и лукс за японците.
По онова време бананът е смятан за екзотичен и дори изискан плод - символ на "нещо специално". А за децата той е спомен за весели ученически екскурзии. Така се ражда Tokyo Banana - сладкиш във форма на банан, пухкав отвън, пълен с крем с бананов вкус отвътре.
Омияге - традицията зад хита
Tokyo Banana се вписва идеално в японската традиция омияге - да носим вкусен подарък на близките след пътуване. Но за разлика от западните сувенири, това не е магнит или ключодържател, а нещо, което трябва да се изяде скоро.
По правило омияге е локален продукт - сол от Окинава, ябълкови сладки от Аомори, матча от Киото. Tokyo Banana е хитро изключение. Защо? Защото се продава на туристи. Компанията признава, че всичко започва, когато им предлагат място за продажба на летище Ханеда през 90-те. Идеята е ясна: "Трябва да измислим сувенир, който туристите няма как да пропуснат."
И планът работи. С името на латиница, ярък дизайн и сезонни лимитирани серии Tokyo Banana бързо става символ на града - дори за чужденците, които никога преди не са чували за омияге.
Хит в социалните мрежи
Днес TikTok е пълен с ревюта на Tokyo Banana. Видеата събират стотици хиляди гледания - от хора, които пробват всички редки вкусове, до такива, които дават съвети какво да купим за подарък. Някои казват, че кремът е "малко изкуствен", но за милиони туристи сладкишът е задължителна покупка.
Иновации и колаборации
За да поддържа интереса, Grapestone непрекъснато предлага нови вкусове: лимон, мед, японската вишна сакура, а дори и такива с алкохол. Освен това, марката обича да си прартнира - Hello Kitty, Pikachu, Chiikawa и дори Kit Kat имат свои версии на Tokyo Banana, разкрива CNN.
През 2022 г. компанията отваря флагмански магазин на Tokyo Station, където предлага и солена изненада - бананово къри хлебче с телешко и свинско в кремообразен сос с пюре от банан.
Най-продаваният сувенир в Токио
Компанията не разкрива точни цифри, но казва, че Tokyo Banana е най-популярният хранителен сувенир в японската столица. А ако подредим всички сладкиши, продадени за една година, те биха стигнали от Токио чак до САЩ.