Въпреки че смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия намаляват в целия ЕС - с 3% през изминалата година, тази статистика като че ли не се усеща в нашата страна, където фатални инциденти на пътя се случват твърде често.
За съжаление, случаите със загинали на пътя са все още често срещани в Европа, особено в големите градове. Само през 2023 г. 7807 души са загубили живота си при пътнотранспортни произшествия в европейските градове. А според Апостолос Цицикостас - комисарят по транспорта в Европейската комисия, повечето страни членки едва ли ще постигнат целта на ЕС за намаляване наполовина на смъртните случаи, свързани с пътнотранспортни произшествия, до 2030 г.
На фона на тази негативна статистика обаче една европейска столица може да се похвали със забележително постижение. И това е Хелзинки, където не е регистриран нито един смъртен случай вследствие на пътнотранспортно произшествие през последната една година.

Източник: iStock
Макар финландската столица да е сред най-малките в ЕС, (с малко под 690 000 жители) около 1.5 милиона души живеят и пътуват до работа в района на метрополитена. А според транспортния инженер Рони Утриайнен, цитиран от местни медии, постижението се дължи на "много фактори". Но изтъква ограниченията на скоростта като едни от най-важните.
Как Хелзинки се бори със смъртните случаи при ПТП-та
През 2021 г. властите в Хелзинки налагат ограничение за скоростта в повечето жилищни райони на Хелзинки и центъра на града от 30 км/ч. Тази мярка е въведена след като данни показват, че рискът от смъртност за пешеходците се намалява наполовина, когато при удар скоростта на автомобила се намали от 40 на 30 км/ч.
Ограниченията са приложени заедно с инсталирането на 70 нови камери, които да следят скоростта на колите. Освен това градът разчита и на полицейска стратегия, базирана на националната политика Vision Zero, която цели постигане на нулеви наранявания или смъртни случаи при пътнотранспортни произшествия. И по данни на Liikenneturva - финландската агенция за безопасност на движението, смъртните случаи при ПТП-та в Хелзинки действително намаляват оттогава, пише Politico.

Източник: iStock
Всъщност, постижението за цяла година без загинал човек на пътя финландската столица постига за първи път през 2019 г. И оттогава насам властите се стремят да го повторят. Ето, че пет години по-късно успяват - благодарение на дългосрочни политики за мобилност и стратегии за градско развитие, трансформирали столицата, някога ориентирана към движението с автомобили.
Интересно е, че в много части на града пътищата са стеснени и са засадени дървета - с умишлената цел да се създаде дискомфорт за шофьорите, тъй като това би ги принудило да шофират по-предпазливо в населените райони.

Източник: iStock
Освен това Хелзинки е инвестирал и в нова пешеходна и велосипедна инфраструктура, включително обширна мрежа от велосипедни алеи, обхващащи над 1500 километра. И не на последно място, градът е подобрил мрежата си за обществен транспорт, насърчавайки жителите да го използват.
По този начин е намалено използването на автомобили и съответно също броя на сериозните произшествия. А статистиката показва, че в периода от 2003 до 2023 г. броят на нараняванията заради пътен инцидент е спаднал от 727 на едва 14.