От много време насам колите започнаха да стават все по-големи и все по-тежки. Причините за това са много, например постоянно променящите се изисквания за безопасност, с които инженерите трябва да се съобразяват.

От друга страна, пазарът сам диктува това "уголемяване". Производителите сякаш приеха за абсолютно задължително при появата на всяко следващо поколение на свой модел да казват, че то е с 10 сантиметра по-дълго, пет сантиметра по-високо и три сантиметра по-широко. Разбира се, за да ни втълпят, че автомобилът е по-комфортен, интериорът му е по-просторен, а багажникът събира повече багаж.

Проблемът за потребителите обаче е, че тежките коли са по-тромави, завиват по-мудно, усещат се по-безчувствени и безхарактерни. Когато автомобилът е лек, всяка корекция с волана се отразява мигновено върху поведението му, разходът е по-нисък, а за постигането на приятна динамика са необходими по-малко "коне". С две думи, автомобилът е по-ефективен.

Снимка 529207

Източник: Suzuki

ПО-МАЛКО ОЗНАЧАВА ПОВЕЧЕ

Радостната новина е, че все още има производители, които вярват във философията, че понякога по-малко означава повече. Поне що се касае до теглото.

Suzuki е един от тях, а Vitara е пример за точно такъв автомобил. Въпреки че е SUV модел с 4х4 и купе, което с лекота побира петима възрастни, той тежи едва 1250 килограма, и това се разбира веднага щом запалим и потеглим.

Снимка 529214

Източник: Suzuki

Интериорът на Vitara се усеща малко поостарял, но това е съвсем нормално, предвид факта, че караме фейслифт на модел, излязъл през 2015 г., а не изцяло ново поколение. А и в случая не е задължително това да е нещо лошо.

Е, няма ултра модерно дигитално табло, но и стандартното със стрелки върши идеална работа, пък и достъпната цена трябва да дойде отнякъде.

Цялостно, Suzuki Vitara фейслифт изглежда като нормален автомобил - такъв, какъвто сме свикнали да виждаме, без нищо крещящо, нищо провокативно и нищо изненадващо. Което е супер, защото означава, че ще се лишим от онзи трогателен, но леко досаден период на опознаване при първа среща с новия си автомобил.

Снимка 529209

Източник: Suzuki

Разбира се, нямате никакво право да очаквате вътре касетофон, тежък волан без хидравлика и ръчки за сваляне на прозорците.

Suzuki Vitara е модерен автомобил, оборудван с нещата, от които реално имаме нужда - мултимедийна система с тъчскрийн, отопление на седалките, селектор за заключване на диференциала на 4х4 системата и избиране на различни режими на работа, както и малък, но ефективен дисплей между скоростомера и оборотомера, който позволява да следим потока на електроенергията.

Снимка 529212

Източник: Suzuki

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: 1.4 HYBRID ALLGRIP
  • Работен обем: 1373 куб. см.
  • Мощност: 129 к.с.
  • Въртящ момент: 235 Нм
  • Ускорение: 10.2 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 190 км/ч
  • Среден разход: 5.6 л/100 км
  • Трансмисия: 6-скоростна механична
  • Базова цена: 39 590 лв.

Ако някой се чуди какво е това последното, отговорът е, че Suzuki Vitara е от така наречените "меки хибриди" или mild hybrid.

Казано с простички думи, това означава, че няма претенциите на истински хибрид, не може да върви само на ток, нито да се зарежда от контакта, но все пак има малък електромотор и малка 48-волтова батерия, които подпомагат 1.4-литровия бензинов двигател и го правят по-ефективен.

Истина е, че когато в едно изречение сложим джип с 4х4 и 1.4-литров двигател с мощност 129 конски сили, скептицизмът нахлува в съзнанието ни от само себе си.

Но пък не трябва да неглижираме факта, че двигателят има турбокомпресор, който осигурява приятна тяга и достатъчно въртящ момент, за да се чувстваме уверени да атакуваме затревения хълм в близост до мястото, на което си правим пикник.

ГОТОВ ЗА ПРИКЛЮЧЕНИЯ

Снимка 529211

Източник: Suzuki

И именно заради неговата ненатрапчива и земна същност, Suzuki Vitara си иска да го поизцапаме. Защото всички знаем, че много от така наречените джипове имат 4х4, колкото да могат собствениците им да се похвалят пред приятели, но реално те едва ли някога ще излязат извън пътя. При Vitara не е така.

Макар да не е откровен и спартански офроудър, това е джип, който има способностите и желанието веднъж месечно да отиде на приключение. Разбира се, може да го върнем с леко ожулена от шипкови храсти боя, но все пак и застрахователните компании трябва да се намират на работа, нали...

Снимка 529215

Източник: Suzuki

  • МОЖЕ ДА: е много ефективен
  • НЕ МОЖЕ ДА: впечатлява с дизайн
  • ЛИПСВА МУ: малко по-интуитивна мултимедия

Ниското (за днешните разбирания) тегло носи със себе си много позитиви, но съвсем естествено има и неща, с които трябва да се съобразим. Например вратите и задния капак, които се усещат доста леки при отваряне, а при затваряне са малко шумни.

Иначе, по време на движение, купето е доста добре обезшумено, а ръчната скоростна кутия с шест предавки е достатъчно добра, за да неглижираме автоматика, който също се предлага. Така ще спестим и известна сума пари.

Като стана въпрос за пестене, можем да се лишим и от системата за задвижване на четирите колела, особено ако не планираме офроуд авантюри. Така колата ни ще стане дори още по-лека и икономична.

Макар че при градски разход от около 7.5 л/100 км, който ние записахме, оплаквания едва ли би имало. При това без никакво старание от наша страна.

Снимка 529206

Източник: Suzuki

Suzuki Vitara е един доста разумен като цена и същност автомобил, който може много. Ако търсим кола, с която да впечатляваме околните и да предизвикваме завист у съседите, едва ли това е най-подходящият избор.

Но ако сме от хората, който са наясно със себе си и търсят честен автомобил, можем да прекратим търсенето. Suzuki Vitara е достатъчно компактен, за да не ни изнервя с габаритите си в града, но и достатъчно можещ, за да изкачим някой песъчлив баир с коловози. Какво повече ни трябва? Хром, шарено амбиентно осветление и дизайн, подходящ за първата част на "Бързи и яростни"? По-добре не.