Има автомобили, които ни дават всичко, без да изпъкват с нищо. Обикновено нямат място в лъскавите списания, нито в скъпите автомобилни предавания. Но пък имат своя чар, който според нас е именно в комбинацията от добре подбрани компромиси, които накрая се превръщат в един практичен, добре сглобен, икономичен и достъпен автомобил, подходящ за голяма част от ситуациите в ежедневието.

Това са така наречените "разумни" автомобили, които някои наричат скучни, но от друга страна се харесват на хората, които не разбират защо е необходимо да се влагат емоции в покупката на средство за придвижване.

Винаги сме разбирали Skoda Fabia по този начин, а сега имахме възможност да покараме и нейното най-ново поколение, което хем затвърди представата ни, хем ни накара да се замислим дали не бъркаме.

Снимка 576179

Източник: Skoda

Четвъртото поколение на Fabia е базирано на една и съща платформа с Volkswagen Polo, но има по-"намръщени" фарове и по-изразителна предна решетка от него, което го кара да изглежда по-динамично.

Подобна е ситуацията и когато погледнем колата в профил и отзад, където се забелязват по-строги и начупени линии. Харесваме това, защото ни напомня за дългата рали история на модела.

Като разлика спрямо предишното поколение на Fabia пък може да бъде отчетен цялостно увеличеният размер на купето, което означава повече място на задните седалки и повече пространство в багажника.

Снимка 576183

Източник: Skoda

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: 1.0 TSI
  • Работен обем: 999 куб.см.
  • Мощност: 110 к.с.
  • Въртящ момент: 200 Нм
  • Ускорение: 10.0 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 205 км/ч
  • Среден разход на бензин: 5.7 л/100 км
  • Трансмисия: 7-степенна автоматична
  • Базова цена: 28 280 лв.

УГОЛЕМЯВАНЕ

Разбира се, уголемяването не е драстично, но общото впечатление е, че с малко повече желание Fabia може да бъде не просто градски автомобил, а и такъв готов да поеме на по-дълги пътешествия.

Всичко това е резултат от общото нарастване на автомобилите в последните десетилетия, което доближи последната Fabia до размерите на Volkswagen Golf VI например.

Skoda Fabia е проводник и на друга тенденция при хечбек моделите, а именно предлагането на версия само с четири врати, като задните дръжки за отваряне са със стандартно разположение, което уважаваме.

От чешката компания запазват възможността да поръчаме новата си Fabia в двуцветна схема с различен цвят на тавана, което е приятна стилистична закачка. Разбира се, за това удоволствие се доплаща, но пък после ще се гордеем от новата си кола повече.

Снимка 576185

Източник: Skoda

Въпреки че вътрешността на Fabia издава факта, че Skoda е част от концерна Volkswagen Group, дизайнерите са поработили по това колата да се отличава със свой собствен дух.

Сядайки на шофьорското място, веднага забелязахме превръщащия се в емблема на Skoda двулъчев волан и необичайните вътрешни дръжки на вратите. Намираме последните безспорно за интересни и различни, но не и за особено удобни. Те са хоризонтални и ако не сме свикнали, винаги ще търсим дръжка там, където я няма.

При всяко положение става въпрос за свикване, а и е чудесно, че Fabia вече не е просто нещо, с което да се придвижим, но и автомобил, който да харесваме. За същото нещо говорят и кръглите въздуховоди с хромирани рингове, дигиталното табло в по-високите нива на оборудване, както и големият централен тъчскрийн дисплей.

Снимка 576178

Източник: Skoda

Учудващо е, че вече говорим за Fabia като за автомобил, който може да бъде поръчан с дигитално табло, система за следене на пътното платно, камера за обратно виждане, паркинг асистент, USB-C портове за свързване на външни устройства, LED светлини и дори чадър във вратата.

Всички помним какво беше Fabia през 1999 г., когато на пазара се появи първото поколение, което беше по-концентрирано върху това да ни превози, отколкото да ни глези с екстри.

Снимка 576184

Източник: Skoda

САМО БЕНЗИН

  • Може да: бъде перфектна в града
  • Не може да: покори аутобана
  • Липсва й: мощен дизел

Тестовият автомобил беше оборудван с 1.0-литров трицилиндров двигател с турбокомпресор и мощност 110 к.с. В нашия случай колата имаше и 7-степенна автоматична скоростна кутия, която е чудесна, но според нас е излишен разход при конфигурирането на автомобил от такъв тип. Колата се движи леко и пъргаво, точно както отива на един градски автомобил.

От друга страна, движението по магистрала е нормално, като поддържането на 140 км/ч и пикови натоварвания за изпреварване също се случват без напрежение. Уточняваме го, защото в близкото минало същото не можеше да се каже за автомобили с трицилиндрови двигатели. В купето няма излишни и натоварващи шумове, без да има претенциите за обезшумяване на звукозаписно студио, разбира се.

Снимка 576180

Източник: Skoda

Хубавото на трите цилиндъра е, че са с един по-малко от обикновеното, което значи и по-нисък разход на гориво. В случая на Fabia с този двигател, може да очакваме реален смесен разход от около 6.5 л/100 км, като нивата му на магистрала падат с около литър надолу.

И ако някой се чуди какво ли би било, ако двигателят е дизелов, ще бъде разочарован.

Fabia не се предлага с дизелови двигатели, което е част от стратегията на марката постепенно да изключи двигателите с вътрешно горене от гамата си и да премине изцяло на електрически задвижвания.

Снимка 576187

Източник: Skoda

Ако ни е омръзнало от претенциозни автомобили, които са по-скоро опаковка, отколкото съдържание, Skoda Fabia е кола точно за нас. Има компактни коли, които са евтини и това се усеща. Има и такива, които са нелогично скъпи за това, което предлагат. Skoda Fabia е по средата.

Тя предлага добър микс от технологии, практичност, цена и дизайн, който изкушава, ако сме на пазара за мултифункционален и достъпен автомобил.

Да, на моменти ще ни се прииска да е малко по-голяма, малко по-мощна, с малко по-голям багажник, но после ще се сетим, че идеални автомобили не съществуват, а компромисите, когато са подбрани по правилен начин, се превръщат в нещо хубаво. Fabia е точно това.