Всеки шофьор го е преживявал. Онзи момент, в който кара колата си и минава близо до стъклена витрина, почти неволно се обръща, поглежда отражението си в стъклото, то му харесва, усмихва се и продължава напред...
Ако сме го правили поне веднъж, то е сигурно, че обичаме автомобилите и за нас те са нещо много повече от ламаринена кутийка, която пази от дъжда и ни премества в пространството.
Новият кросоувър Opel Mokka се цели именно в такива хора. И е ясно защо. Фотогеничен, дързък и с щипка ретро стилистика, това е автомобил, с който бихме искали да се огледаме във всяка витрина.
Без да има особена визуална връзка със своя предшественик, второто поколение на Mokka изглежда по-сериозно и запомнящо се - нещо, което оценяваме по достойнство. Защото при колите е като при хората - бързо губим уважение към тези, които се опитват да се харесат на всеки.
Източник: Opel
НЕ ЗА ВСЕКИ
В тази връзка, Opel Mokka със сигурност няма да се хареса на всеки. Размерите му например не са кой знае колко впечатляващи, а визията е изпълнена със строги черти, които може да се сторят направо грубовати на някои хора.
Но при положение че от Opel твърдят, че дизайнерите им са почерпили и малко вдъхновение от класическото спорно купе от близкото минало - Opel Manta, това е напълно разбираемо.
Нищо ретро и нищо класическо обаче няма в интериора. Вътре ни посрещат два долепени големи дисплея, ориентирани изцяло към шофьора, които осигуряват достъпа до почти всички системи и функции на автомобила. Физическите бутони се броят на пръстите на ръцете, което създава усещането за изчистен и технологичен кокпит, но невинаги това е добро решение.
Проблемът е, че колите имат навика да се движат, а по време на движение е много по-лесно да напипаме физически бутон, отколкото да търсим из менютата на сензорен дисплей. Като добро решение в тази връзка оценяваме, че дизайнерите са извели аналогови контролери за контрол на климатичната инсталация.
Източник: Opel
МАЛЪК, НО ЕЛЕКТРИЧЕСКИ
СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
- Модификация: 1.2 Turbo
- Работен обем: 1199 куб. см.
- Мощност: 130 к.с.
- Въртящ момент: 230 Нм
- Ускорение: 9.1 сек. до 100 км/ч
- Максимална скорост: 202 км/ч
- Среден разход на бензин: 4.5 л/100 км
- Трансмисия: 6-степенна механична
- Базова цена: 34 845 лв.
И какво като е малък. Идеята на Mokka не е да покоряваме далечни дестинации или да помагаме при пренасянето на приятел, а по-скоро да ни накара да се помислим за краля на градската джунгла. Особено ако сме поръчали новия си автомобил с ярко зелен цвят и електрически двигател. Ако пък не си падаме по зеленото, има десетки възможности за персонализация на екстериора.
С електрическата версия на Mokka може да разчитаме на 385 километра с едно зареждане на батерията. Тези стойности, подобно на други компактни електромобили, са постижими единствено в градски условия. Когато излезем на магистрала, реалният пробег се стопява до около 230 километра, което е идеално за инцидентни и кратки пътувания.
На ежедневна база електрическата Mokka е винаги готова за градски експедиции и предизвикателства, в което именно се крие и силата ѝ.
Паркираме лесно, на светофара ни заглеждат, а когато светне зелено, натискаме педала и всички 136 к.с. и 265 Нм ни ускоряват мигновено до... следващия светофар, където другите ни настигат. Но пък ни е било забавно между светофарите, което не е никак малко.
Източник: Opel
ПЕРФЕКТНИЯТ ПЪРВИ
В един идеален свят Mokka е перфектният първи автомобил за току-що завършил студент. Друг въпрос е, че в България реалността е такава, че този студент или трябва да има доста състоятелен татко, или самият той да е завършил нещо в IT сферата, за да може толкова рано да се похвали с подобна покупка. И все пак, при базова цена от 34 000 лева, бихме могли да причислим новата Mokka към достъпните автомобили.
- МОЖЕ ДА: впечатлява с визия
- НЕ МОЖЕ ДА: изкачва кални баири
- ЛИПСВА МУ: малко простор в интериора
Разбира се, ако не ни се занимава със зареждане, не ни се плаща допълнителна сума за електродвигател или просто не вярваме в електрическото бъдеще на автомобилите, може да поръчаме Mokka с един бензинов двигател в две версии (със 100 и 130 к.с.) и един дизелов мотор с мощност 110 к.с.
Не е много като за кросоувър, но ключовата дума тук е ефективност. Когато колата не тежи колкото зареден с гориво локомотив, не е нужно двигателят ѝ да е свръх мощен.
И понеже Mokka е изградена върху платформата на последната Corsa, теглото ѝ не е кой знае колко по-високо - около 1300 килограма. Това се усеща и когато десният ни крак се отпусне на някоя планинска отсечка с много завои. Тогава Mokka оживява.
Източник: Opel
Разбира се, без да има претенциите за спортен автомобил, усещането зад волана на версията с бензиновия двигател със 130 к.с. е като за жив и пъргав автомобил, който няма против да се позабавлява небрежно.
Ако ни е минало през акъла, че понеже е с по-високо окачване, Mokka може и да има 4х4 задвижване, по-добре да изтрием тази мисъл от главата си - такава опция няма, независимо от двигателя.
Източник: Opel
Трябва да признаем, че с новата Mokka германската компания Opel е извървяла доста дълъг път. Трудно ни е да намерим изобщо прилики (чисто като усещане) между новия и стария модел. И това е хубаво, защото както стана ясно по-горе, по-добре да имаш характер и някои хора да не те харесат, отколкото да си безличен и всички да те посрещат с равно отношение. Първото е малко рисково, но и по-смело.