Ние хората, рядко сменяме името си. В повечето случаи си отиваме от този свят с името, което родителите са ни дали в родилното отделение. Но понякога се случва да променим начина, по който се казваме, като причините може да са различни - суета, подигравки в училище или дори нещо по-опасно. Трудно ни е да си представим кой би кръстил детето си "Адолф", например, но сме убедени, че същото това дете на по-късен етап би сменило името си на секундата, в която има тази възможност.

При колите ситуацията е сходна, макар и с много условности. В повечето случаи компаниите избират име на свой модел, което запазват през годините, въпреки че на пазара излизат нови и нови поколения от него. Renault не е от тези компании. Французите често предприемат промяна в имената на моделите си, като целта е ясна - късане на стария лист и започване на чисто.

Общо взето, това е най-лесният начин да внушиш на клиентите си изцяло нова концепция и ново разбиране за своя продукт. Да си признаем, не сме особени фенове на тази стратегия, защото според нас тя издава известна хаотичност и липса на традиция. От друга, обаче, общото между Golf 3 и Golf 8 са единствено тези четири букви, така че да говорим за традиция може би е малко пресилено.

Снимка 612885

Източник: Renault

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: mild hybrid 160 auto
  • Работен обем: 1333 куб. см.
  • Мощност: 160 к.с.
  • Въртящ момент: 260 Нм
  • Ускорение: 9.7 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 175 км/ч
  • Среден разход (WLTP): 6.5 л/100 км
  • Трансмисия: безстепенна автоматична
  • Базова цена: 53 990 лв.

И така се запознаваме с Renault Austral, с което от френската компания доказват, че не са особено добри в измислянето на имена. Няма да изброяваме, за да не стане неудобно, но ще кажем, че Austral (чете се "острал" и в превод означава "южен") идва на мястото на, нека признаем, доста скучния Kadjar. Представлява добре изглеждащ кросоувър с модерен, но не прекалено футуристичен дизайн и размери, които позволяват да го разглеждаме и като семеен автомобил.

НА ЮГ Е ПО-ДОБРЕ

За разлика от своя предшественик, Austral се предлага само с хибридно задвижване и предно предаване, което намираме за честно и напълно достатъчно. За нас поне е ясно, че Renault Austral e асфалтов кросоувър с афинитет към града и цивилизованите пътешествия извън него. С чисто сърце казваме "пътешествия", защото хибридите ни дават свобода, което е и смисълът от съществуването им.

Наясно сме, че мрежата от електрически станции расте с минути, но не виждаме как в идните години инфраструктурата ще успее да се развие в такава степен, че да не се налага да чакаме на опашка някъде по средата на пътя от София до Варна. За да ви спести "приятното" чакане, Austral ви предлага mild и full hybrid версии, като в България засега се предлага само "меката" хибридна версия.

Снимка 612879

Източник: Renault

Системата се състои от чисто нов 4-цилиндров 1.3-литров бензинов двигател с турбокомпресор и малък електромотор, разположен в безстепенната CVT скоростна кутия. Ние карахме най-добре оборудваната версия, разполагаща със 160 к.с., но за по-малко претенциозните е наличен и вариант с мощност 140 к.с.

Снимка 612884

Източник: Renault

Електромоторът тук не е способен да осигурява придвижване само на ток, но участва активно в задвижването на Austral, подпомага бензиновия агрегат и осигурява онова приятно ускорение, с което свързваме всички електрифицирани автомобили. На по-късен етап на пазара ще излезе и E-Tech Full Hybrid версията на модела, която може да се движи и няколко десетки километра само на ток, при това при скорост до 130 км/ч.

За съжаление, при него липсва възможност за зареждане от контакт или зарядна станция, което означава, че когато батерията се изчерпа, без значение от желанието на шофьора, бензиновият мотор ще трябва да заработи. Казваме го, защото при plug-in хибридите е възможно от понеделник до петък да шофираме само на ток, зареждайки батерията през нощта, а за семейните пътувания през уикенда да разчитаме и на другия двигател.

Снимка 612886

Източник: Renault

ИНТЕРИОР

  • Може да: ви впечатли след Kadjar
  • Не може да: ви стресне с мощност
  • Липсва му: plug-in

Всеки, който е сядал в електрическия Megane E-TECH, ще се почувства на познато място и зад волана на Austral. Особено харесваме L-образното разположение на двата дисплея, които оформят "кокпит", концентриран в шофьора.

Същите два дисплея са доста ярки и приятни за гледане, а резолюцията им е страхотна и кара графиките и менютата да изглеждат особено красиви. А това е важно, защото очите ни много са се разглезили от постоянно развиващите се дисплеи на смартфоните, в които се взираме постоянно.

Менютата са лесни за ориентация и са доста интуитивни, а възможността за ползване на Google навигация е незаменима по наше мнение, защото едва ли има по-точна и актуална информация за маршрутите и пътната обстановка от тази на американския интернет гигант.

Снимка 612887

Източник: Renault

Изкушаващо е да си помислите, че голямата ръчка на барчето между двете предни седалки е скоростен лост. Ние също си го помислихме, но не е. Скоростният "лост" е разположен отдясно на волана, където сме свикнали да го виждаме в моделите на Mercedes. Удобно е, но за разлика от германските си колеги, Renault не са махнали обичайното лостче за чистачките, така че докато свикнем, че отдясно има две лостчета, ни трябваше малко време.

Снимка 612881

Източник: Renault

За сметка на това особено бързо свикнахме с волана, който е с приятна дебелина и е скосен не само в долната, но и в горната си част. Намираме го за изключително удобен, а и ни накара да се чувстваме като в "спортна" кола. В тази връзка за препоръчване е и най-високото ниво на оборудване techno esprit Alpine, което добавя към цялостния вид на Austral интересни дизайнерски детайли, вдъхновени от спорта.

Снимка 612882

Източник: Renault

За нас Renault Austral е голям скок напред спрямо Kadjar, което напълно оправдава и смяната на името. Той дори се предлага със завиващи задни колела, които са част от системата 4Control. Говорим за 5 градуса отклонение, което не е точно впечатляващо, но пък подобрява стабилността на колата на в завой и, по-важното, маневреността ѝ в градски условия.

Снимка 612883

Източник: Renault

Разбира се, всичко това се е отразило и на цената, която вече започва от 53 990 лв., а версията, която ние карахме струва 68 990 лв. При дебюта си Kadjar струваше 35 000 лв., но годината отдавна не е 2015-а, а и той нямаше 20-инчови колела, хибридно задвижване, атрактивен дизайн, възможност за гласови команди и тези два красиви дисплея вътре.

Да, бихме искали малко повече динамика и възможност за зареждане от контакта, но тогава и цената нямаше да е такава. При всяко положение, късането на листа си е струвало.