Краят на 90-те беше хубаво време за любителите на компактни (че дори и бързи) хечбеци. На пазара имаше много представители на този мултифункционален и достъпен клас, каквито впрочем има и сега. Разликата е, че сега всички те са, малко или много, уеднаквени като концепция, а тогава всеки имаше свой собствен характер - нещо различно, което караше определена група от хора да го харесва до степен на вманиаченост.

Каквото и да си говорим, поне в нашия край на света, секторът тогава се доминираше от два модела - Volkswagen Golf 3 и Opel Astra F.

И докато първият следваше добре установената схема от своите предци, Astra F беше изцяло нов модел, или поне в това се опитваше да ни убеди новото име, което дойде на мястото на митичния Kadett.

Без да навлизаме толкова дълбоко в историята, ще кажем, че по това време Opel Astra беше много симпатично изглеждащ хечбек, който се предлагаше във версии с две и три врати, както и със серия от бензинови и дизелови двигатели.

Любим ни беше 2.0-литровия 16-клапанов мотор със 150 к.с., който мнозина считаха за еталон в класа. Той се монтираше във версията GSI, но по-интересната част е, че бе разработен от британските моторспорт специалисти Cosworth, като първоначалната идея била да бъде използван именно в състезателни автомобили.

Снимка 647181

Източник: Opel

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
  • Модификация: Astra GSe
  • Работен обем: 1598 куб.см.
  • Мощност: 225 к.с.
  • Въртящ момент: 360 Нм
  • Ускорение: 7.5 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 235 км/ч
  • Среден разход на бензин (WLTP): 1.1 л/100 км
  • Трансмисия: 8-степенна автоматична
  • Базова цена: 49 255 лв.

Новият Opel Astra GSe няма нищо общо с нищо от това. Той няма двигател, вдъхновен от моторния спорт, нито същия характер като първата Astra GSI. Но пък минаха цели три десетилетия, конюнктурата е друга, а Opel премина през доста сътресения и в момента е част от концерна PSA Peugeot CItroen.

GSe

Карахме plug-in хибридната версия на последната Astra, която ни се стори доста позната и доста разумна.

Позната ни е, защото същата платформа, задвижваща система и част от интериора на колата са напълно идентични с това, което сме виждали в някои от моделите на Peugeot и Citroen.

Хубавото е, че Opel са успели да запазят своя германски стил и въпреки приликите, Astra има своя собствена идентичност, която се усеща. Тя е някак по-студена и строга, точно като случаен минувач в някой германски град, който ви поздравява възпитано с "Halo!", след което продължава пътя си намръщен, сякаш изобщо никога не ви е виждал.

Снимка 647176

Източник: Opel

Харесваме това отношение на колата към околните, както и нейното адаптивно окачване, което поглъща неравностите при ниска скорост, но се втвърдява на магистрала, за да запази купето стабилно.

За съжаление, воланът не е толкова директен, колкото би ни се искало, което отнема част от удоволствието по завоите, но... и така сме доволни.

Снимка 647186

Източник: Opel

Хибридната система се състои от 1.6-литров турбо бензинов двигател и електромотор с обща мощност от 225 к.с. и 360 Нм максимален въртящ момент. Благодарение на тях Astra стои смело на пътя и е доста пъргава.

Силата на модела обаче е в това, че литиево-йонната батерия с капацитет от 12.4 кВч позволява изминаването на около 50 км изцяло на ток, при това в реални градски условия. Това означава, че можем да пътуваме до работа и обратно напълно екологично на ток. А понеже е plug-in хибрид, автомобилът може да бъде зареден от зарядна станция или дори най-обикновен контакт.

Снимка 647182

Източник: Opel

След изчерпването на заряда в батерията, автомобилът започва да разчита само на бензиновия си двигател и неговите 180 конски сили, което не е фамозно, но е прилично.

Разбира се, системата се нагажда спрямо обстоятелствата и започва да връща обратно заряд в батерията, но при натовареното ни ежедневие, не ни се стараеше да внимаваме прекалено и просто разчитахме на дозареждане през нощта.

Това е красотата на хибридите - когато батерията е празна, пътуването продължава. Макар да е най-подходящ за града, този режим позволява максимална скорост от 135 км/ч, така че ако пътуването ни до офиса е свързано с кратко излизане на магистрала, Astra GSe има коз в ръкава си.

Снимка 647183

Източник: Opel

ЕРГОНОМИЯ

Хубавото на GSe версията е, че освен с най-висока мощност, колата разполага и с най-приятния за пребиваване интериор в гамата на Astra. Специфични за GSe са дълбоките спортни седалки, покрити с Alcantara, които са изключително удобни и много приятни на допир.

Снимка 647184

Източник: Opel

Хареса ни и големият извит дисплей. Всъщност, дисплеите са два - един, който играе ролята на инструментално табло зад волана и един за мултимедийната система и останалите функции на колата. Хитрото е, че дизайнерите са успели визуално да ги съединят, което кара интериора да изглежда много по-"лъскаво".

Подобно на моделите на Peugeot и Citroen, тук също няма скоростен лост в класическия му вид. 8-степенната автоматична трансмисия на Opel Astra GSe се управлява от малък превключвател, наподобяващ копче за електрически прозорец. Не сме най-големите фенове на подобно решение, но върши работа.

Снимка 647173

Източник: Opel

  • Може да: е разумен и практичен
  • Не може да: се сравнява с предците си
  • Липсва му: двуврато купе

До въпросния превключвател се намира друг бутон, който позволява избирането на режим на работа на хибридната система. Можем да избираме от Electric, Hybrid или Sport. Честно казано, сетихме се да изпробваме режимите в последния ден от шофирането ни, защото бяхме оставили система сама да преценява от какво имаме нужда.

Opel Astra GSe се предлага само с четири врати, което отново ни кара да тъжим за миналото, но от друга страна е по-практично и удобно в ежедневието. На задните седалки е достатъчно просторно за окупиране от двама възрастни или трима тийнейджъри.

Уважаваме идеята на дизайнерите да запазят класическите пропорции на купето, без излишен стремеж то да изглежда по-спортно и агресивно. Именно благодарение на това, покривът не е твърде нисък в задната си част, което пък улеснява живота на седящите отзад, като им позволява да дишат спокойно.

Снимка 647178

Източник: Opel

Багажникът не е огромен и е малко плитък, заради разположената под него батерия, но това е очакван недостатък при всеки хибрид, а и място за куфари и друг багаж има достатъчно.

Снимка 647185

Източник: Opel

Opel Astra GSe е класически модерен хечбек - такъв, какъвто трябва да бъде. Той е практичен, удобен, добре изглеждащ автомобил с намигване по отношение на спортното и динамично шофиране. В него човек може да си пусне Apple CarPlay или Android Auto, да си постави телефона на пада за безжично зареждане и просто да потегли към офиса, движейки се само на ток.

Уикендите пък Astra GSe е готова за малко по-тежка музика и двулентов междуградски път с приятни бързи завои. При това без да се вълнува изобщо къде има зарядни станции.

В крайна сметка, тестовата кола не успя да задоволи носталгията ни по Astra F GSI, но когато карахме такава нито разполагахме със смартфон, нито знаехме, че някога ще караме само на ток. Продължаваме напред.