СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: 2.0 GME
  • Работен обем: 1995 куб. см
  • Мощност: 200 к.с.
  • Въртящ момент: 330 Нм
  • Ускорение: 7.2 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 215 км/ч
  • Среден разход: 8.1 л/100 км
  • Трансмисия: 8-степенна автоматична
  • Базова цена: 97 490 лв.

Характерът е едно от онези необясними неща, които мнозина търсят неуспешно в новите коли. Той прави дадена кола различна; той ни кара да я обичаме и да я приемаме за член на семейството.

Именно характерът ни кара да се обърнем назад и да погледнем колата, след като сме я паркирали и вече се отдалечаваме. Той превръща автомобила и в нещо повече от средство за придвижване.

Италианците са специалисти именно в създаването на автомобили с характер, което е по-сложно отколкото изглежда, защото характерът не е просто един добър дизайн. Понякога той е комбинация от дори нелогични концепции, които имат силата да изграждат митове около себе си.

ЛУДОСТ

Alfa Romeo Stelvio е точно автомобил с характер. Кръстен на митичен проход в сърцето на италианските Алпи - мечтана дестинация за хиляди автомобилисти и колоездачи от цял свят, този динамичен кросоувър си струва дори само да бъде гледан. Със своя хомогенен и смел дизайн отвън и с дръзкия и леко нелогичен интериор отвътре, Stelvio е неочакваният избор, когато сме на пазара за джип.

Снимка 503531

Източник: Alfa Romeo

Та кой друг джип се пали с бутон от волана, точно както състезателните коли, в това число и Ferrari... Нещо на пръв поглед незначително, но пък ще предизвиква усмивка всеки път, когато потегляме нанякъде.

Колко са автомобилите, които разполагат със специално джобче, чиято единствена функция е да приюти дистанционното на колата... Разположено отдясно на скоростния лост, то е облицовано с гума, за да не нарани изпипания до съвършенство дизайн на самия ключ.

Колко са и автомобилите, които имат специално изваяна ниша пред подлакътника, в която буквално пускаме телефона и той се зарежда безжично, без да нарушава цялостния облик на интериора.

Сякаш дизайнерите ни намекват, че са се постарали толкова много, че е абсолютно неприемливо да си разхвърляме вещите където ни попадне в собствения ни автомобил. "Съобразявайте се малко, моля!"

Снимка 503500

Източник: Alfa Romeo

Бутонът за изключване на системата за Start/Stop функцията пък е разположен ниско вляво под волана, което също е малко странно и неочаквано. Може би е нарушавал нечие разбиране за фън шуй.

От друга страна, селекторът за избиране на различен режим на двигателя и скоростната кутия е точно, където му е мястото - отляво на скоростния лост. Проблемът е, че ще ни трябва малко време, за да схванем какво означават буквите dna.

За разлика от повечето автомобили, които имат режими Eco, Normal, Sport, Alfa Romeo Stelvio има dna, защото... защо не. Трите букви обозначават режимите Dynamic, Natural и Advanced, което на практика е същото нещо, но по италиански.

Снимка 503530

Източник: Alfa Romeo

РАЗУМ

Освен с перления си бял цвят, тестовият автомобил правеше впечатление и със своя разумен, но не прекалено, 2.0-литров турбо бензинов двигател. С мощността си от малко над 200 к.с. е трудно да го оприличим с двигател на Ferrari, но въпреки това осигурява доста добра и зряла динамика на Stelvio.

По планинските отсечки с добър асфалт с този модел можем спокойно да поддържаме неприлична скорост, без да усещаме онова неприятно поклащане на купето в завой, с което сме свикнали при повечето джипове. Може би това се дължи на идеалното разпределение на теглото, както и на карбоновия карданен вал, който е стандартен за всички модификации на Stelvio и допринася за постигането на по-ниско тегло.

Задвижването, разбира се, е 4х4, така че дори нещата да загрубеят и да ни изненада някой ранен есенен сняг, няма да имаме проблем и ще стигнем сухи и невредими до хотела или хижата в планината.

Снимка 503533

Източник: Alfa Romeo

В режим Natural двигателят и 8-степенната автоматична кутия се държат абсолютно нормално, като всичките им стойности са осреднени - за постигането на максимален комфорт и баланс.

Когато завъртим селектора на Dynamic, земята няма да тръгне да се върти наобратно, но все пак усещаме как скоростната кутия започва да изчаква повече при превключването на предавките, за да изстиска и последната конска сила от двигателя. Когато пък е нужно да се върне предавка надолу, това се случва по-бързо и отривисто.

Режимът Advanced пък е предвиден за моментите, в които се нуждаем от по-добър контрол - в случаите, когато се движим по заснежени, заледени или мокри отсечки.

Снимка 503534

Източник: Alfa Romeo

Това, че няма режим Eco, не означава, че Alfa Romeo Stelvio не е екологичен автомобил. Да, в свят, изпълнен с какви ли не хибриди и електромобили, тестовият Stelvio, който карахме, рискува да бъде наречен леко демоде - разполага с един изчистен от допълнителни системи бензинов двигател и една стандартна автоматична скоростна кутия - но не е ли това всичко, от което един истински фен на автомобилите има нужда.

Сядаме на шофьорската седалка, натискаме бутона за стартиране на двигателя и просто потегляме - с финландска усмивка и увереност, като същински Кими Райконен от Формула 1. 

Пък и при среден разход от около 8 л/100 км, трябва да сме големи скъперници, за да се оплакваме.

Снимка 503498

Източник: Alfa Romeo

НЕДОСТАТЪЦИТЕ

  • МОЖЕ ДА: ни накара да се влюбите в него
  • НЕ МОЖЕ ДА: бъде един от многото
  • ЛИСВА МУ: рев от двигателя

Е, бихме искали, като натиснем дръзкия бутон на волана, от ауспуха да се чуе дрезгаво ръмжене, което да накара косъмчетата по ръцете ни да настръхнат... Но пък си даваме сметка, че 2.9-литровият битурбо двигател с 510 к.с., с който Stelvio се предлага, е доста по-лаком и скъп.

Щеше ни се скоростната кутия да е още по-модерна, а вътре да има още повече технологии, но тогава усещането от автомобила нямаше да е толкова първично и щяхме да се разсейваме с хиляди лампички, съобщения и предупреждения, сякаш сме на изпит за космонавти.

Щеше ни се интерфейсът на мултимедийната система да е по-подреден, бърз и логичен, но тогава нямаше да я има онази щипка италианска лудост, заради която не искахме да връщаме Stelvio. А и защо да скролваме из менютата, когато открием най-вдъхновяващото - това с телеметрията в реално време, която позволява да следим разпределението на конските сили, нютон-метрите и налягането на турбокомпресора.

Снимка 503532

Източник: Alfa Romeo

Alfa Romeo Stelvio е секси. Всичко започва от самото име и завършва с дизайна на джантите. Това е кола, която ще преоткриваме всеки ден, забелязвайки нови и нови детайли. Дори самата емблема на Alfa Romeo крие интересни детайли, като например змия, която поглъща човек.

Ето така се създава характер. Ние ценим безумно това, защото в наши дни е истински рядко срещано. Точно колкото рядко срещани са заведенията в България, които умеят да приготвят истинска паста алио олио.

Stelvio е автомобил, за чийто багажник не се говори, защото е твърде скучна тема. Да, той е голям и удобен, но на кого му пука. Тук всичко се върти около стила, приятната музика в интериора, добрата компания на съседната седалка и един вълнуващ разговор. Защото автомобилите би трябвало да са именно това. Емоция.