По-добре да отидем на купон късно, отколкото изобщо да не отидем. Даже в някои случаи това може да е изненадващо добра стратегия - изпускаме неловката ситуация в началото, когато не всички гости са дошли, други не се познават, а разговорите все още не са достатъчно освободени с помощта на здравословно количество алкохол...

Подобни стратегии се случват и в автомобилната индустрия. Например при така популярната през последното десетилетие електрификация. И всички искат да са част от нея.

Част от компаниите побързаха да се включат още в самото начало в партито, когато на мода бяха хибридите. Други решиха да изчакат усъвършенстването на технологиите и започнаха да разработват свои електрифицирани модели доста по-късно. А трети, като Tesla, изцяло неглижираха двигателите с вътрешно горене и директно се появиха на сцената с гама пълни електромобили.

В тази ситуация Mercedes е някъде по средата. Ако се върнем на примера с купона, германците са от най-умните гости, които идват 30-40 минути след официалния час, в който са поканени. Така хем не изпускат купона и не обиждат домакините, хем си спестяват мъчителния път на проба-грешка в комуникацията с непознатите околни.

Разбира се, от компанията предлагат хибридни модели от години, но едва сега ставаме свидетели на първата партида от електромобили с марката Mercedes. Те са обединени под името EQ, което е заигравка с IQ и от компанията искат да ни внушат, че става въпрос за "интелигентна електрификация". След като покарахме трите модела от новото семейство, можем спокойно да кажем, че донякъде с право. Те се казват ЕQV, EQC и EQA, като започваме от най-големия.

Снимка 531596

Източник: Mercedes-Benz

EQV

Силно обезпокоителна, но все пак достойна за уважение хипотеза е, че някой ден може да имаме голямо семейство с шест деца. Или пък да сме хотелиер, който има нужда от луксозни шатъли, които да превозят гостите в комфорт от летището до хотела. Това е и нашият автомобил.

Представлява доста луксозен пътнически ван с напълно електрическо задвижване, електрически плъзгащи се врати и няколко реда седалки, които могат да се аранжират в каквато подредба пожелаете. Въпреки цялото това разточителство в интериора, отзад все пак остава място и за куфарите.

Снимка 531595

Източник: Mercedes-Benz

Без значение от това за какво го ползваме, Mercedes EQV ще ни предложи мощност от 204 к.с. и литиево-йонна батерия, монтирана в пода, която има капацитет от 90 кВч и позволява изминаването на до 400 км с едно зареждане. В реални условия пробегът е някъде около 320 км, но това много зависи от терена.

Mercedes EQV е доста голямо момче, което тежи над три тона, което означава, че му трябва доста енергия, за да се изкачва нагоре. От друга страна обаче, именно това тегло му позволява да е особено ефективен при спускане, когато с лекота рекуперира голямо количество електроенергия и на практика увеличава пробега.

Разбира се, има и недостатъци. Въпреки че тежката батерия е монтирана ниско долу, EQV се усеща доста тежък в завой, а педалът на спирачката ни се искаше да е малко по-твърд и сензитивен. А и със стартова цена от около 150 000 лв., не можем да говорим точно за достъпен семеен автомобил.

Снимка 531591

Източник: Mercedes-Benz

ЕQC

Подобно на електрическия ван EQV, който е базиран на платформата на стандартния Mercedes V-Class, вторият автомобил от серията, в който сядаме, също ползва архитектурата на вече познат модел на германците.

Mercedes EQC е най-бързият, най-мощният и най-атрактивният от триото електрички и е базиран на добре познатия ни Mercedes GLC. Разбира се, визията му няма почти нищо общо, както и случващото се под капака.

Снимка 531592

Източник: Mercedes-Benz

А там има електрически двигател с 408 к.с., които са достатъчни за постигането на ускорение от 0 до 100 км/ч за 5.1 секунди, както и за развиването на максимална скорост от 180 км/ч. Встрани от сухите каталожни данни, усещането зад волана е впечатляващо.

Снимка 531594

Източник: Mercedes-Benz

За разлика от автомобилите с двигател с вътрешно горене, при които въртящият момент се разгръща постепенно, когато натиснем педала на EQC додолу, колата буквално подскача и ни залепва за седалката.

Факт е, че максималната скорост не е особено висока, но пък също така е факт, че ограничението на магистралата у нас е 140 км/ч. Още по-интересното е, че единственото, което чуваме, когато се движим със 180 км/ч, е тихо електронно жужене и нищо повече.

Снимка 531597

Източник: Mercedes-Benz

EQA

За десерт покарахме и най-малкия автомобил от новото електрическо трио на Mercedes - EQA. Той е изграден върху основата на компактния кросоувър Mercedes GLA и също като EQC разполага с два електромотора - един отпред и един отзад, които на практика му осигуряват задвижване на четирите колела.

Снимка 531600

Източник: Mercedes-Benz

Разбира се, тук мощността и емоцията са туширани, като идеята е EQA да е по-уравновесен градски кросоувър с не толкова драматично пътно поведение. Въпреки това, моделът е абсолютно способен и на извънградски пътувания, като трябва да уточним, че той се предлага в три версии с мощност от 190 до 290 к.с.

Снимка 531598

Източник: Mercedes-Benz

Общото между EQV, EQC и EQA е, че и трите модела имат еднакъв максимален пробег с едно зареждане - около 400 км, като трябва отново да кажем, че в реални условия той е по-малък. И все пак, това е напълно достатъчно не просто за ежедневните ни градски нужди, но дори за организиране на по-далечна почивка в хотел, който разполага със зарядна станция.

И трите модела разполагат и с "пера зад волана", които в стандартните автомобили служат за смяна на предавките. Тук предавки няма, но пък с тези лостчета се регулира способността на моделите да регенерират енергия и да дозаредят батерията, използвайки гравитацията и инерцията на автомобила. В най-сериозната степен на този режим, почти нямаме нужда от спирачка, просто пускаме педала на газта и автомобилът сам намалява, осигурявайки ни безплатна енергия. Не е нещо нечувано в индустрията, но пък е доста пристрастяващо и ни учи да сме пестеливи.

Иначе, ако се чудим, и трите се карат като всеки друг автомобил, и няма да ни се наложи някаква специална адаптация. Само трябва да свикнем с моментния разход, който не се измерва в литри на 100 километра, а в киловати. Бъдеще, какво да го правиш...