Автомобилният свят се промени и това не е новина за никого. Вече е цяло предизвикателство човек да открие модел, който го кара да се чувства като седнал в нещо различно, нещо, което има душа и сърце, нещо, което дори успява да го подразни. Колите са все по-еднакви и все по-разумни, компаниите са все по-обединени в гигантски конгломерати, марката е просто една лъскава емблема на капака. Без история, без традиции, без характер. Естествено, има и изключения. С известни условия, разбира се.

Mercedes EQE SUV 43 AMG е точно това, което модерният пазар изисква от една луксозна кола да бъде. Той е електрически, мега луксозен, супер технологичен, гига умен, но от друга страна успява да ни убеди, че носи истински Mercedes гени.

Снимка 644433

Източник: Mercedes

EQE SUV се намира точно в средата на електрическата SUV гама на Mercedes. Приемаме го като по-компактната версия на EQS и по-голямата и луксозна разновидност на EQC. Като казваме по-компактна версия на EQS, разбирайте близо 5-метров SUV автомобил с вътрешно пространство, сравнимо с това на средностатистически двустаен апартамент ново строителство в София. В екстериорно и интериорно отношение моделът следва плътно дизайнерския език на по-големия EQS. Особено ни харесва фактът, че за разлика от повечето автомобили в този клас, отвън EQE е някак заоблен и хомогенен, без излишни линии, които да дразнят окото и без стремеж да догонва някого. Като състезател по плуване, убеден в уменията си, който плува в собствен коридор, без да гледа как се справят съперниците му. Отвътре пък е луксозен, без да се преструва излишно на спортен автомобил или - още по-зле - на оксиморона "спортен джип".

Снимка 644435

Източник: Mercedes

ПОЛЕТ НАД НОЩТА

Хубавото е, че без да се старае прекалено, EQE SUV успява да впечатлява. В момента, в който се приближихме до него, гладката и плавна страничния линия на купето се "развали" от автоматично излизащите дръжки на вратите. Усещането е за живо същество, което усеща по ключа в джоба ни, че идваме и сякаш ни подканва да тръгнем на разходка.

Снимка 644431

Източник: Mercedes

Подобно на EQS SUV, който също карахме преди около година, и тук интериорът е подчинен на три гигантски дисплея в таблото, нещо което се превръща в запазена марка на Mercedes. Системата е изключително напредничава, красива за гледане и удобна за ползване и трябва да признаем, че кара ЕQE SUV да се усеща като космически кораб. Въпреки това, не виждаме особен смисъл от третия дисплей, който се намира пред пасажера. Така или иначе, той се предлага срещу доплащане, така че избор има. Във върховите версии вътре е толкова дигитално, че е лесно очите да се уморят от всички тези екрани, особено когато навън е тъмно. Добрата новина е, че лесно може да ги затъмним или дори изключим напълно. Без този зад волана, разбира се, който е от ключово значение за безопасното шофиране. Въпреки прекомерната в известен смисъл дигитализация на таблото, интерфейсът не е прекалено сложен и след час-два започнахме с лекота да скролваме и навигираме през менютата.

Снимка 644426

Източник: Mercedes EQE

Дигитален е дори волана, чиито "бутони" са сензорни, а под тях са разположени два контролера, които се натискат и въртят и имат собствени кръгли малки дисплейчета. Оттам се управляват настройките на окачването, режимите на задвижващата система, електронната система за стабилност и... шумът от двигателя.

Снимка 644427

Източник: Mercedes EQE

БЕЗ ШУМ

Като всеки истински електромобил, Mercedes EQE 43 AMG не издава никакъв звук. Винаги ни е било странно, когато натиснем педала на газта на толкова голям и бърз електромобил и се изстреляме в пространството, чувайки нищо повече от свистенето на вятъра. Тук ситуацията е същата, като дори вятърът не се чува много, заради идеалното обезшумяване на купето. Именно затова, а и за да се оправдаят трите свещени букви AMG на задния капак, инженерите са заложили възможност за избор от три степени на шум на двигателя.

Снимка 644436

Източник: Mercedes

Този шум е дигитално генериран и се излъчва от колоните на аудио системата, която пък е дело на германските специалисти от Burmester. Не сме сигурни дали ни харесва опцията за изкуствен звук на двигателя, но трябва да признаем, че си поиграхме доста с него, а и е по-добре от нищо в онези моменти, в които караме по-динамично.

Снимка 644422

Източник: Mercedes EQE

Като стана въпрос за аудио система, един от козовете на EQE SUV е технологията Dolby Atmos, която колата поддържа. Това осигурява усещане от музиката като във висококачествен кино салон, а може би най-важната част от нея е чувството за триизмерност на звука. Разбира се, ако си пуснете някой от новите поп хитове за масова употреба, същият ще продължи да звучи все така тъпо.

Снимка 644425

Източник: Mercedes EQE

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

Модификация: EQE 43 AMG

Мощност: 476 к.с.

Въртящ момент: 858 Нм

Ускорение: 4.3 сек. до 100 км/ч

Максимална скорост: 210 км/ч

Максимален пробег (WLTP): 426- 474 км

Капацитет на батерията: 90.5 кВч

Базова цена: 179 405 лв.

В случая на Mercedes EQE 43 AMG, общата мощност на двата електрически двигателя достига 476 к.с. и 858 Нм, които могат да направят така, че при пълна газ гърбовете на шофьора и пътниците да се залепят за висококачественото кожено кресло, в което се намират. И докато сме на темата, да се оплачем. Тестовият автомобил нямаше масажираща функция на седалките, а само система за "раздвижване", която чрез специален алгоритъм буквално размества позицията на електрическата облегалка, за да не се схванем. Друго си е масажът. Батерията, която е разположена под цялото пътническо отделение на колата, е с капацитет 90.56-киловатчаса и по наши наблюдения осигурява достатъчно електроенергия за изминаването на около 380-400 км в реални условия, сравнително топло време и предимно извънградско шофиране.

От Mercedes предлага и още по-мощна версия 53 AMG, която има скандалните 625 к.с., но според нас поне е малко прекалена.

Снимка 644423

Източник: Mercedes EQE

Mercedes EQE 43 AMG е перфектното екологично и мега луксозно средство за дълги пътувания по бизнес или семейни задачи. На магистрала, този голям SUV автомобил се усеща като залепен и тежко стъпил на пътя, без изнервени притрепервания и клатещо се по завоите купе. Разбира се, ако планираме такива, все още трябва да планираме добре и маршрута, зарядните станции по пътя и най-вече времето, което ще ни е необходимо за зареждане.

Снимка 644421

Източник: Mercedes EQE

Може да: накара останалите да завиждат

Не може да: е аналогов

Липсва му: разум

Като изключим този характерен за всеки електромобил проблем, в купето ни очаква пълно спокойствие, разточителство и всичко останало, което да ни напомни, че животът е един и е хубаво да не го пропиляваме в кола, която казва на околните, че сме разумни. В тази никой няма да ни погледне и да си помисли, че сме разумни, защото самата тя не е. Няма как да е разумно нещо на четири колела, което струва близо 240 000 лева. Но не е и нужно. По-скоро околните биха усетили известно страхопочитание, здравословна завист, а защо не и амбиция самите те да се сдобият с едно такова неразумно превозно средство. Според нас именно това трябва да е част от характера на всеки Mercedes. Особено във време, в което всички гледат какво правят съперниците им и бавно и сигурно се превръщат точно като тях.