Не е възможно да говорим за градски автомобили, без да споменем Fiat. Италианците са царе в създаването на очарователни малки автомобили, които доминират в градската среда и покоряват сърцата на околните. Разбира се, имат и багажник, колкото да поберете само най-важното - една голяма пита с пармезан и няколко бутилки вино.
Числото 500 в света на автомобилите е сакрално. Fiat избират именно него, за да кръстят може би най-значимия си автомобилен модел в историята. Той се появява през 1957 г. и от него са продадени близо четири милиона автомобила.
Колата става толкова популярна, че с лекота може да се нареди до емблематичната "костенурка" на Volkswagen, спартанското (но революционно) 2CV на Citroen и британската емблема - Mini.
Безспорно обаче Fiat 500 е най-стилният автомобил от тях. Когато го погледнем, дори само на снимка, моментално в главата ни започва да звучи песента "Il mondo" на Джими Фонтана или нещо подобно.
Източник: Fiat
СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
- Модификация: 500е 42kWh
- Работен обем: -
- Мощност: 118 к.с.
- Въртящ момент: 220 Нм
- Ускорение: 9 сек. до 100 км/ч
- Максимална скорост: 150 км/ч
- Максимален пробег (WLTP): 322 км
- Капацитет на батерията: 42 кВч
- Трансмисия: автоматична
- Базова цена: 58 200 лв.
Да създадеш такава икона е невероятен успех, за която и да е компания, в случая за Fiat. Проблемът е, че автомобилите остаряват, технологиите се развиват и за да се задържиш там, където ти е мястото, трябва много да се постараеш.
След спирането на производството на класическия 500, Fiat на няколко пъти опитват да повторят успешната рецепта, но така и не успяват. На компанията от Торино ѝ трябват цели 50 години, за да представи нов култов 500, който, изненадващо или не, има ретро стилистика и учудващо напомня на класическия модел.
Следват няколко еволюции, нови поколения и какво ли още не, за да стигнем до 2022 г., когато ние се качваме в последното поколение на модела. То съчетава в себе си бъдещето и миналото, без което никой 500 няма да е 500.
ЗАВРЪЩАНЕ В БЪДЕЩЕТО
Най-новата версия на Fiat 500 има добавка към името си. Моделът вече се казва 500е и се предлага само като изцяло електрически автомобил. Той може да измине около 300 километра в реални градски условия с едно зареждане на батерията, което означава, че може да караме цяла работна седмица, без да го зареждаме.
Източник: Fiat
Само преди няколко години всички свързвахме електромобилите с това, което 500e e - малък и лек автомобил с нула вредни емисии, с който човек може да се завре (буквално) навсякъде, без значение дали говорим за най-малкото паркомясто, което сме виждали, или най-тесния безистен, водещ до импровизиран гараж в историческия център на някоя европейска столица.
Въпреки че е компактен автомобил, Fiat 500e не страда от липса на всевъзможни асистенти за паркиране. Просто за всеки случай.
Хубавото е, че автомобилът е толкова малък, че изобщо няма и да си помисляме да излизаме извън града с него. Не че не е възможно да пътуваме с 500е до съседен град. Напротив, даже би било забавно приключение. Но истината е, че това е автомобил за града.
Колкото до задните седалки, там става единствено за деца. От Fiat са помислили и за майките с малки деца, за които е предвидена версията "3+1", която има допълнителна и доста малка трета врата отдясно, за да може качването и свалянето на бебето в детското столче да е една идея по-лесно занимание.
Източник: Fiat
Но нека никой не си мисли, че е бавен. 500е се предлага в две модификации, като ние карахме по-мощната версия със 118 к.с. Количката буквално се изстрелва по светофарите, но съветът ни е да озаптяваме страстите си, защото при по-"отпуснат" десен крак, пробегът започва неприятно да намалява.
Като стана въпрос за крайници, Fiat 500e може да се управлява само с десния крак, без дори да го поместваме от педала на газта. Ако изберем специалния режим на движение, който увеличава съпротивлението и оптимизира зареждането на батерията в режими на спиране и по наклон, натискането на спирачката се обезсмисля.
Намираме го за доста ефективен, но подобно на много други електромобили и тук режимът на практика елиминира свободната инерция на колата и изисква повече внимание и "игра" с педала на газта. Предпочитаме класическия режим.
Източник: Fiat
За разлика от своя прародител, Fiat 500e има доста луксозен интериор. Тестовият автомобил, който карахме, беше част от най-високото оборудване La Prima (по-италианско име едва ли има). Беше оборудван с бял кожен интериор с декоративни шевове, голям сензорен екран с една от най-острите и хубави картини, които сме виждали в последно време.
Естествено, имаше и многото други екстри, с които доскоро не свързвахме типично градските автомобили. Например доста интуитивна система за гласови команди, която успя да разбере недодялания ни балкански акцент.
КОРЕНИ
Във Fiat 500e има и типично италиански препратки към миналото и настоящето. На добре скрито място във вратите може да открием релефно изображение на стария 500, а в централната конзола и по-специално в мястото, предвидено за безжично зареждане на телефони, се забелязва силуета на Торино - родното място на 500.
Изключително дребни детайли, които мнозина биха нарекли незначителни, но за нас именно такива дреболии превръщат колите от ламаринени кутии в одушевени предмети.
Източник: Fiat
Екстериорът също е мигновено разпознаваем. Той следва формата, пропорциите и чертите на 500, който познаваме от десетина години.
Все пак общата стилистика е малко по-строга, а предницата, макар че е "усмихната", благодарение на формата на радиаторната решетка в бронята, издава и своенравния характер на колата.
Фаровете са леко намръщени и вече са по-скоро елипсовидни, отколкото кръгли. Те дори имат "вежди" под формата на малки и извити LED ленти. Как да не го харесаш?
Източник: Fiat
Отзад стоповете са изпъкнали, което допълнително внася усещането за характер на автомобила. А един от най-големите плюсове на 500 винаги е била палитрата от цветове, с които се предлага.
- Може да: ни накара да се усмихнем
- Не може да: бъде семеен автомобил
- Липсват му: по-ниски предни седалки
В нашия случай тестовият автомобил беше изпълнен в специален хамелеонов нюанс, който според светлината преминава от мастилено синьо в зелено. Да се придвижваш със стил е в основата на всяко "чинкуеченто" все пак.
Разбира се, типично по италиански, стилът понякога изпреварва функцията и тук. Така Fiat 500e е доста тесен за по-едри хора. И докато пространството за рамене е на ръба, намираме това за глава за недостатъчно.
Проблемът е, че седалките не се свалят достатъчно надолу, така че ако сме имали неблагоразумието да пораснем, това няма да е най-удобната кола за нас.
Добрата новина е, че ако си доплатим за стъклен панорамен покрив, чисто на психологическо ниво вътре ще ни се стори по-просторно.
Обезшумяването на купето също има как да е по-добро, но при толкова компактно купе и липса на какъвто и да е шум от работата на двигателя, е нормално да ви се "набива на уши" всеки страничен и паразитен шум.
Източник: Fiat
Интересно решение е и фактът, че отвътре вратите се отварят с бутон. Благодарение на това, вътрешната им част е доста изчистена. Трябва да признаем, че се свиква много бързо, и всъщност е много удобно.
Какво става обаче, ако се докараме до там, че в батерията няма никакъв ток, а ние сте вътре? Няма проблем - от Fiat са предвидили дискретни конвенционални лостчета за механично отваряне на вратите.
Източник: Fiat
Fiat 500e e повече от обикновен градски електромобил. Той е носител на история, стил и неподражаем италиански характер. Карайки го, неминуемо ще ни се приходи във Венеция.
Ако пък нямаме път натам, със сигурност ще увеличим консумацията на пица, паста, вино и морски дарове. А кое от всичко това е нещо лошо...
Разбира се, трябва да сме готови да платим цената, която в случая на 500е не е за пренебрегване. Но пък едва ли нещо може да се сравни с това в гаража си да имаме одушевен предмет, който ще ни изпраща на паркинга с дяволита усмивка. Нас ни изпрати по същия начин.