Когато чуем Land Rover, обикновено първата ни асоциация е кал, гора, сняг и локви. И това е повече от естествено, имайки предвид имиджа, който британската марка съвсем целенасочено гради вече четири десетилетия.

Сещаме се и за стотиците изследователски експедиции по целия свят, за снимките на кралица Елизабет Втора зад волана на любимия ѝ старичък маслено зелен джип на път за поредния ловен излет.

Асоциираме Land Rover с чай, туидови сака и голямо имение там някъде в Източен Съсекс. Land Rover е британска романтика и авантюристичен дух на четири колела.

Времената обаче се смениха и за да е в крак с новите тенденции, през 2011 г. Land Rover реши да представи първия в историята си "паркетен" джип - градския Range Rover Evoque.

Тогава много хора се изненадаха, някои се присмяха, а трети го заклеймиха като нещо, което единствено една дама с усет за стила и модата би харесала. Все пак част от маркетинговата стратегия на компанията тогава бе да обяви официално, че в разработката на интериорния дизайн на колата е участвала самата Виктория Бекъм.

Снимка 516236

Източник: Land Rover

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: P300 AWD Automatic MHEV
  • Работен обем: 1997 куб. см.
  • Мощност: 300 к.с.
  • Въртящ момент: 400 Нм
  • Ускорение: 6.8 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 242 км/ч
  • Среден разход: 9.0 л/100 км
  • Трансмисия: 9-степенна автоматична
  • Базова цена: 85 180 лв.

Общо взето, с такива мисли се срещнахме с новото, второ поколение на Range Rover Evoque, но установихме, че поне част от тях са били неоснователни.

Оказва се, че новият Evoque не се усеща единствено като моден аксесоар, а като напълно легитимен компактен джип. Макар че почти не са променили размерите му (с изключение на общата височина на купето - с пет сантиметра по-голяма от тази на предишното поколение), дизайнерите на Land Rover някак си са успели да накарат новия Evoque да изглежда по-улегнал и сериозен. Затова и го приемаме като по-малкото братче на Range Rover Sport, което има по-тесен интериор и по-малък багажник.

Първото нещо, което прави впечатление в новия Range Rover Evoque, е, че привидно няма дръжки на вратите. Всъщност те са автоматични и се показват само когато имаме нужда от тях, например като отключваме колата. Когато потеглим те автоматично се прибират, за да не нарушават красивите линии на купето.

Другата полза от това е, че по този начин дизайнерите са си позволили да сложат доста големи дръжки, които са изключително удобни, а и никога няма да си изцапаме ръцете, дори ако улиците и колата не са особено чисти.

Снимка 516243

Източник: Land Rover

ИНТЕРИОРНИ ВПЕЧАТЛЕНИЯ

Когато отворим вратата и седнем на шофьорската седалка, веднага разбираме, че сме в Range Rover. Интериорът е луксозен, а кожата, която ни обгражда отвсякъде, е много мека и приятна на допир. Да, не при всички коли е така. Особено ни хареса мастилено синята кожена тапицерия на седалките, както и ергономичното разположение на дисплеите на централната конзола.

За разлика от повечето автомобили, които имат един голям вертикален тъчскрийн, от който управляваме всички системи в автомобила, в Range Rover Evoque има два дисплея. Eдиният е вертикален и се изправя автоматично от таблото, когато запалим - използва се основно за управление на по-маловажните функции на автомобила, музикалната система и за картината от камерите, които ни помагат при паркиране.

Под него има друг, който се намира пред скоростния лост. Оттам управляваме всички по-важни асистенти за безопасност на автомобила. Той е разположен под ъгъл, което го прави изключително удобен за ориентация, а пътят на ръката от скоростния лост до него е доста къс.

Приветстваме това решение на дизайнерите с единствената забележка, че няколко пъти се изкушихме да оставим телефона си именно върху дисплея. Явно ще трябва да покараме Evoque повече време, за да свикнем.

Особено ни хареса, че температурата на климатика, отоплението на седалките и увеличаването и намаляването на звука са изведени в стандартни аналогови "врътки".

Снимка 516237

Източник: Land Rover

Като казахме, че пътят от скоростния лост до дисплея е къс, трябва да направим уточнението, че ръката ни единствено ще си почива на въпросния лост, тъй като трансмисията е автоматична. Тя има девет предавки и по нищо не напомня за съществуването си, което само би обидило някой собственик на стар Land Rover Defender, свикнал активно да борави с поне два лоста, докато изследва някое диво планинско плато.

Снимка 516244

Източник: Land Rover

АСФАЛТОВИ EКСПЕДИЦИИ

Няма две мнения по въпроса, естествената среда на Range Rover Evoque е върху асфалта. Там той се чувства чудесно. Окачването му е комфортно, но това не означава да очакваме онова особено неприятно поклащане в завой, с което бяхме свикнали да свързваме джиповете в миналото.

Истината е, че макар да може, това не е автомобил, който ще ни провокира да караме бързо. По-скоро би ни накарал да фиксираме скорост от 140 км/ч през системата за круиз контрол, да намалим ниските честоти на музикалната уредба и да се наслаждаваме на пътуването.

Но и не трябва да го подценяваме, особено бензиновия mild hybrid вариант с 2.0-литров двигател и мощност от 300 к.с., който има потенциала да прескочи колоната от бавно движещи се автомобили отпред с лекота.

Естествено, ще ни се само разходът да беше малко по-нисък, защото по време на теста въпросната модификация така и не успя да падне под 11-12 л/100 км в смесен цикъл. Може би се дължи на нашето каране.

Снимка 516240

Източник: Land Rover

Благодарение на компактните за един Range Rover размери, паркирането е лесно, а и винаги можем да разчитаме на плеяда от камери и радари, които ни помагат. А това е важно, защото много хора ще наблюдават паркирането ни отстрани, не за друго, а защото Evoque стои дяволски добре, когато е паркиран пред някой луксозен бутик или ресторант.

ОФРОУД? МОЖЕ, НО НАДАЛИ

  • МОЖЕ ДА: ни даде истинско Range Rover усещане
  • НЕ МОЖЕ ДА: ни заблуди, че е Sport
  • ЛИПСВА МУ: малко повече място на задните седалки

Разбира се, това е Land Rover, което носи и своята отговорност със себе си. В тази връзка Range Rover Evoque има всичко необходимо, за да не се изложим пред приятелите, ако някога се наложи да излезем извън пътя.

Той има пътен просвет от 212 мм, преден ъгъл на атака от 22.2 градуса и заден ъгъл на заход от 30.6 градуса. Съвсем разбираемо е, ако тези цифри не говорят нищо на някого, но това на практика означава, че купето е конструирано така, че да може да атакува и спуска големи наклони.

Част от по-достъпната информация е, че Evoque е оборудван с 4х4 система и има няколко супер лесни за ползване режима на работа. Те се избират от дисплея пред скоростния лост и позволяват да подберем предварително зададени настройки за сняг, пясък, икономично или комфортно шофиране. Признаваме си, нямахме пустиня под ръка, а в планината не ни се качваше, така че си останахме в града на режим Comfort. 

Снимка 516239

Източник: Land Rover

Ако някой не държи толкова на комфортната си зона, може да разчита, че софтуерът ще разпредели въртящият момент между четирите колела така, че дори и в най-предизвикателните условия да отидете първи на строго официалната среща в някоя хижа през зимата или до луксозната каравана в мекия пясък на плажа.

Снимка 516238

Източник: Land Rover

Range Rover Evoque е стилен и компактен SUV, който е перфектен за хора, които искат да изпитат истинското удоволствие от шофирането на Range Rover, но без да харчат твърде много пари и да рискуват да изглеждат като човек, който се нуждае от охрана и пилотна кола.

Това не е джип, с който на всеки ще му дойде отвътре да изследва девствената пустош, но пък го има като възможност. И да забравим за Виктория Бекъм, този път нещата са по-сериозни.