Когато става въпрос за екологичност, спортните автомобили не са решението, пише Dmarge.com. И това е съвсем естествено, защото фокусът при тях пада върху представянето, а не върху това колко харчат и колко вредни емисии, изпускат в атмосферата. Или поне досега беше така, защото компании като Porsche очевидно искат да променят тази нагласа.
Всъщност, Porsche бе една от първите марки, занимаващи се с производството на спортни автомобили, които започнаха да инвестират в хибриди още през 2010 г. Тогава на пазара излезе хибридният Cayenne, а няколко години по-късно светът бе шокиран от изцяло електрическия спортен модел Taycan, който в момента се продава по-добре от емблематичното Porsche 911.
Електрическият възход на Porsche продължава и сега, като става ясно, че следващото поколение на модела Macan ще бъде изцяло електрическо, а германците дори имат планове за създаването на хибридна версия на 911.
Разбира се, от Porsche са здраво стъпили на земята и си дават сметка, че голяма част от клиентите им анатемосват всичко електрическо. Именно заради това компанията инвестира в много интересно начинание, което може да спаси конвенционалните бензинови двигатели в сегашния им вид.
По-рано през месеца Porsche обяви, че е придобила дял в американската компания HIF Global, която се занимава с разработката на производствени центрове за синтетични и климатично неутрални горива, известни още като eFuel. Сделката е била в размер на 750 млн. долара. Най-известният проект на HIF Global до този момент е заводът за eFuel в Чили, който се очаква да заработи в средата на годината и ще произвежда екологични горива от водород и въглероден диоксид, използвайки вятърна енергия.
Източник: HIF Global
Ако проектът се окаже успешен, това би превърнало съоръжението в първия интегриран, търговски завод от индустриален тип за производство на синтетични горива. Което е добра новина за всички почитатели на двигателите с вътрешно горене.
Как работи процесът по създаването на екологични горива
За да генерират "зелен" водород, електролизатори ползват вятърна енергия (която в Чили е в изобилие), за да се разложи водата на съставните си части - кислород и водород. След това се филтрира въглероден диоксид от въздуха и се комбинира с водорода, за да се създаде синтетичен метанол.
Резултатът е екологичен метанол, който може да бъде преобразуван в екологично гориво или използван в редица други приложения, като например химическата индустрия, в която същият може да замести фосилните суровини.
Автомобилната индустрия обаче се интересува повече от първата част. Оказва се, че тези екологични горива позволяват на двигателите с вътрешно горене да работят при почти неутрални нива на въглероден диоксид, което на практика означава, че можем да продължим да ги използваме, без да вредим на природата и на съвестта си.
Екологичните горива биха помогнали съществено и за плавното преминаване към пълна електрификация, която в момента е трудно осъществима. Дори да приемем, че от утре всеки клиент на нов автомобил си купи такъв с електрическо задвижване, колко години биха минали, за да бъде предаден и последният автомобил с двигател с вътрешно горене за скрап...
Ако екологичните горива навлязат сериозно на пазара, това няма да е такъв проблем, защото ще позволят на хората да използват по екологичен начин старите си автомобили, докато дойде моментът да ги подменят с кола на ток.
Porsche и HIF Global планират строежа на още няколко съоръжения за производство на индустриални екологични горива в Чили, Щатите и Австралия, където също има големи възможности за добиване на електроенергия от възобновяеми източници.
Първоначалните планове на Porsche са да използват синтетично гориво в своите моторспорт начинания. Така от компанията лансираха две нови състезателни коли 718 Cayman GTR RS, задвижвани от синтетично гориво в наскоро провелото се състезание GP Ice Race в Австрия. От компанията казват още, че биха могли да ползват eFuel и в своите "цивилни" модели с двигатели с вътрешно горене.
Източник: Porsche
Разбира се, вероятно ще трябва да почакаме доста докато видим надпис eFuel на колонката на любимата ни бензиностанция или до момента, в който стандартните горива съвсем ще изчезнат от пазара, но въпреки това проектът звучи вълнуващо за всеки фен на автомобилите в класическия им вид.