Колко крачки на ден изминаваме отдавна е показател за това доколко полагаме усилия да сме физически активни. Ходенето носи много ползи не само за здравето ни, но и за намаляване на бюджета ни за транспорт, независимо дали ползваме личен автомобил или градски транспорт.
Увеличил ли е броят на хората, които предпочитат да се придвижват пеша в града си? Това е един от въпросите, на които дава отговор докладът на Европейската комисия за качеството на живот в Европа за 2023 г.
В сравнение с 2019 г., откогато са предните данни, придвижването пеша се е увеличило средно с 15 %. В някои големи градове процентът е доста по-висок: в Лондон и Манчестър във Великобритания, Стокхолм в Швеция, Хелзинки във Финландия, Малага в Испания, Антверпен в Нидерландия пешеходците са се увеличили с 30 %.
Източник: архив ЕПА
Добрата новина е, че София също попада сред градовете, в които ходенето пеша е станало 30 % по-популярно в сравнение пет години по-рано. Смеем да предположим, че това се дължи до известна степен на облагородяването на градската страна и увеличаването на метро мрежата в столицата ни.
Според анализаторите на доклада увеличаването на броя на хората, които избират да се придвижват пеша, отчасти е стимулирано от ковид пандемията и опита им да спазват дистанция - нещо, което е трудно постижимо в градския транспорт.
Източник: iStock
Покачването на цените на горивата пък отчасти обяснява намаляването на броя на хората, които ползват личния си автомобил в града. Ето и кои са топ 10 градовете в Европа, където се ходи най-много пеша.
Топ 10 пешеходци:
- Париж - 40 %
- Стокхолм - 38 %
- Хелзинки - 36 %
- Глазгоу - 36 %
- Рен, Франция - 35 %
- Лондон - 35 %
- Манчестър - 35 %
- Атина - 35 %
- Марсилия - 34 %
- Мадрид - 33 %
На противоположния край в класацията първите три места се държат от градове в Турция, което показва, че ходенето пеша там очевидно не е на почит. Бихме предположили, че това се дължи както на големината на тези градове (със своите 15 милиона жители Истанбул е най-населеният град в Европа), така и на не особено безопасните условия за придвижване пеша.
Източник: iStock
Топ 10 на най-малко ходещите пеша:
- Истанбул - 16 %
- Анкара - 16 %
- Анталия - 18 %
- Краков - 18 %
- Валета - 18 %
- Диарбекир - 19 %
- Гданск - 20 %
- Скопие - 20 %
- Рим - 21 %
- Белград - 21 %
В заключение смятаме, че за да могат все повече европейци да се усетят ползите от ходенето пеша, е нужно усилие и от страна на държавата. За целта градската среда трябва да предразполага към придвижване пеша, да има достатъчно зелени коридори, също и целенасочено усилие за ограничаване на ползването на лични автомобили, за да се осигури и по-чист въздух. Защото ползите за здравето от ходенето пеша ще се обезсмислят, ако сме принудени да дишаме фини прахови частици и изгорели газове.