На 18 юни 2023 г., само 90 минути след началото на експедицията за достигането до останките на "Титаник", подводницата Titan имплодира с петима души на борда. Загиват изпълнителния директор на компанията OceanGate Expedition Стоктън Ръш и пътниците Хамиш Хардинг, Пол-Анри Наржоле, Шахзада Дауд и 19-годишния му син Сулеман Дауд.

Netflix ще нищи трагедията с подводницата Titan

Netflix ще нищи трагедията с подводницата Titan

Готви се любопитен документален филм за случилото се

Две години след трагедията, през които се води разследване, е готов и доклад от цели 327 страници, от който стават ясни нови подробности за инцидента.

Заключението на американската брегова охрана е, че виновникът за "предотвратимата трагедия" е компанията OceanGate.

В документа е описано, че "основните допринасящи фактори са неадекватния процес на проектиране, сертифициране, поддръжка и инспекция" на Titan от OceanGate.

"Други фактори, посочени в доклада, включват токсична работна среда в OceanGate и неадекватни вътрешна и международна регулаторна рамка за подводни операции и кораби с нов дизайн", се казва в изявление, цитирано от E! News.

Установено е, че неспазването от страна на OceanGate на установените инженерни протоколи за безопасност, тестване и поддръжка на подводницата им е основният фактор, причинил имплозията.

В доклада се отбелязва също, че Titan е бил с нарушена структурна цялост на корпуса, а проектирането и тестването му от страна на OceanGate "не са отразили адекватно много от фундаменталните инженерни принципи, които биха били от решаващо значение за изграждането на корпуса".

Освен това компанията е обвинена и в пренебрегването на компрометираната цялост на корпуса и "други критични компоненти на подводницата" след серия експедиции през 2022 г. А колкото до самата конструкция на Titan, дизайнът на корпуса от въглеродни влакна е довел до недостатъци, които са отслабили структурната му цялост.

И не последно място, плавателният съд не е минавал през инспекции след "инциденти, които са повлияли негативно на корпуса и компонентите му по време на експедиции".

Притеснително е, че компанията OceanGatе е уволнявала и манипулирала служители, изразявали опасенията си относно сигурността. А изпълнителният директор Стоктън Ръш е подвеждал клиенти с информация относно безопасността им.

В доклада OceanGate е обвинена още, че е игнорирала предупреждения както от експерти в индустрията, така и от вътрешния си персонал.

Безброй грешки и болни амбиции - Titan имаше много причини да завърши на парчета

Безброй грешки и болни амбиции - Titan имаше много причини да завърши на парчета

Какво научихме от новите изслушвания по случая

"Ако OceanGate беше взела предупрежденията по-сериозно, беше включила независими експерти по безопасност или беше спазвала по-строги протоколи за тестване и безопасност, много от рисковете, допринесли за евентуалната имплозия, можеха да бъдат смекчени или напълно избегнати", пише още в документа.