Колкото и да се правим, че ни пука за природата, в голяма част от времето всички ние сме големи циници.
Наистина, не е лошо да се опитваме да спрем да замърсяваме планетата, но прекаленото проповядване на това колко безвредни са електромобилите например, честно казано, на моменти започва да досажда.
СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
Модификация: R90 Long Range
Работен обем: трифазен синхронен електромотор
Мощност: 90 к.с.
Въртящ момент: 220 Нм
Ускорение: 13.2 сек. до 100 км/ч
Максимална скорост: 135км/ч
Среден разход: 133 ватчаса на километър
Трансмисия: 1-степенна
Базова цена: 57 990 лв.
Та нали именно техните батерии са пълни с токсични материали, нали именно те се нуждаят от големи електроцентрали, които да произвеждат тока задвижването им. Защото колкото и да не ни се иска, все още основният източник на електроенергия в света са фосилните горива.
Има ли значение това, че вредните емисии не се изхвърлят в атмосферата от ауспуха на личния автомобил, а там някъде на стотици километри от града, в който се намираме? И да, и не.
Но всичко учудващо напомня на това да заметеш боклука под килима и да се правиш, че той не съществува. И все пак...
Източник: Renault
Всички ние сме длъжни да се опитваме да направим въздуха в градовете ни по-чист. Или поне по-разумните от нас. В тази връзка, бъдещето безспорно принадлежи на електрическите автомобили. И ако това безобразно клише кара някого да завърти очи от отегчение, то нека помисли отново и да погледне Renault ZOE.
Това е компактен градски хечбек, който се задвижва само и единствено от електромотор. В резултат, никога не знаем колата работи ли, или не, защото е почти изцяло безшумна - ориентираме се по това дали свети дисплеят зад волана, или не.
ДОБРИТЕ НОВИНИ
Най-важното при всеки електромобил безспорно е пробегът. И тук е и най-голямата сила на ZOE. Френското шик автомобилче може да измине над 300 километра с едно зареждане, което при сегашните стандарти е направо перфектно постижение.
Нека се замислим - дори в големите европейски градове това би било напълно достатъчно за отиване и връщане от офиса. Ако става въпрос за България, дистанция като тази би ни стигнала дори за посещение на друг град, а защо не и за обратния път.
Източник: Renault
И всичко това за няколко лева. Чудесно звучи, нали? Караме нещо, което изпуска нула вредни емисии, не бръмчи, от него дори след 10 години няма да изтече и капка масло, няма ремъци, няма съединители, няма почти нищо от това, което тормози всички шофьори на конвенционални автомобили.
Най-добър е за: градски авантюри
По-добър е от: бълващите дим бензинови и дизелови коли
В един идеален свят: щеше да се зарежда по-бързо
Лош избор е за: класици
А като допълнителен плюс идва онова характерно моментално потегляне на електрическите коли, което може да разочарова собствениците на много по-мощни дизелови и бензинови автомобили на светофара.
Най-хубавото е, че Renault ZOE запазва динамиката си и при по-високи скорости, като с него абсолютно спокойно може да поддържаме магистрална скорост и да не представляваме опасност за движението.
Освен това, зареждането не се случва само и единствено с помощта на кабел. ZOE възвръща иначе изгубената кинетична енергия от спирачките и я преобразува в ток, който се трупа в батерията.
Така, когато се движим дълго по наклон надолу, максималният ни пробег се увеличава, а не намалява. Няма да открием подобна функция при стандартните автомобили. Съпротивлението, което оказва системата пък, щади самите накладки, защото се налага много по-рядко да натискаме спирачката.
Източник: Renault
ЛОШИТЕ НОВИНИ
Лошото е, че като при всеки друг автомобил, ще ни е необходим много силен характер, за да се контролираме при натискането на педала на газта. Работата е там, че трябва да сме доста внимателни, за да не допуснеме да изразходим заряда в батерията си в момент, когато се намираме по средата на нищото.
Ако ни свърши горивото на стандартен автомобил, в най-лошия случай ще трябва да се разходим няколко километра до най-близката бензиностанция и да си купим една туба. И това е всичко. При електромобилите обаче, изпуснем ли контрол върху нивото на заряд на батерията, нещата далеч не са толкова безобидни.
Източник: Renault
От стандартен контакт Renault ZOE се зарежда за повече от 20 часа, което в съвременния свят е мноооого време. Хубавото е, че зареждането на батерията от специализираните станции става много по-бързо и отнема само няколко часа.
Интериорът на ZOE e доста базов, но реално разполагаме с всичко, от което имаме нужда - сензорен дисплей, навигация, USB изход, аудио система, климатик и всичко останало, с което сме свикнали да свързваме модерните автомобили.
Източник: Renault
СТРУВА ЛИ СИ
Ако приемем, че основните качества на Renault ZOE са на практика липсващите вредни емисии, изключително ниските експлоатационни разходи, както и приятния дизайн - о, да, със сигурност си струва.
Renault ZOE е чудесен автомобил за града, с който няма да се налага да плащаме за паркиране в центъра, всички ще ни гледат с одобрение, тъй като не замърсяваме природата, и ще се радваме на тихо, евтино и удобно придвижване.
Източник: Renault
Всичко това обаче си има своята цена. Въпреки че е компактен градски хечбек, разполагащ с интериор, изграден от евтини материали, Renault ZOE започва от 57 990 лв. Освен това, като всеки друг електромобил, идва и със своите ограничения. Например оскъдната инфраструктура за зареждане.
Все пак, промяната трябва да започне отнякъде, нали? Renault ZOE e чудесен и разумен повод да направим първата крачка по пътя към по-чиста мобилност. 300 километра изобщо не са малко, а удовлетворението от това да си различен и природосъобразен е безценно.
И все пак, добре е да си осигурим два гаража, тъй като със ZOE ще ни трябва и един нормален автомобил за по-дълги преходи. Поне засега.