Центровете за контрол и превенция на заболяванията в Америка вече са идентифицирали недоспиването при учениците като проблем, който засяга здравословното им състояние.

Хроничното недоспиване води и до по-сериозни проблеми като затлъстяване, депресия, диабет и други заболявания, свързани с метаболизма. Освен това рискът от инциденти по пътя към училище и обратно също се повишава.

Този феномен засяга децата по цял свят и не е индивидуален, а общ. Затова се чуват все повече призиви за преосмисляне на часа, в който започват уроците сутрин.

Снимка 459928

Източник: iStock

Учениците от една гимназия в Германия например имат право да избират дали да отидат на училище един час по-късно, като пропуснатият час се наваксва по друго време на деня.

Подрастващите на възраст 15-19 години от същата гимназия взели участие в изследване на учени от Института по медицинска психология. Те проследили влиянието на новата програма върху децата, като започнали три седмици преди въвеждането ѝ и продължили да ги наблюдават още шест седмици.

Снимка 459929

Източник: iStock

Учените установили, че това се отразява добре на способността на учениците да се концентрират и да възприемат учебния материал по-лесно. Изненадващо било, че средно те избирали да отиват по-късно на училище само в два дни от седмицата и съобщили, че се чувстват по-удовлетворени и спят по-добре през тези дни.

Според изследователите, самият факт, че младежите могат сами да решават кога да отидат по-късно на училище и имат контрол над това, им действа успокояващо и ги мотивира.