Революцията в транспорта е факт от години, а тенденцията е превозните средства масово да са задвижвани с ток. Това е най-осезаемо в автомобилната индустрия, но подобни добри намерения заявяват и някои компании, които произвеждат влакове например.
Пътуването по вода обаче също заслужава внимание, защото при него задвижването е на различни горива и далеч не може да се определи като екологично. А като се замислим за основната роля на корабите при доставката на всевъзможни стоки от единия до другия край на света, проблемът наистина си плаче за решение.
Първият по рода си електрически товарен кораб без екипаж носи името Yara Birkeland. Създаването му започва още през 2017 г. от норвежката корабостроителна компания Birkeland.
FRENCHNEWTECH [L'idée verte] Le Yara Birkeland, premier cargo autonome électrique, est prêt à prendre le large https://t.co/USOpCMxnZ7 #entreprise #PME #lusinenouvelle pic.twitter.com/hllBX9BDb6
— Fabien Prévots (@fabienprevots) August 27, 2021
Първоначалните планове са да започне да изпълнява курсове още през 2020 г., но някои пречки в процеса на създаването, свързани с автономността му и със самото конструиране, доведоха до забавяне.
Сега се очаква електрическият кораб да тръгне на първото си плаване от Норвегия до края на тази година и да замести 40 000 курса с камиони годишно. Дължината на плавателния съд е 80 метра, а височината му - 15. Той със сигурност не е най-големият, който сме виждали, но пък има много други силни страни.
There are two ingredients that are absolutely crucial: Imagination and collaboration.
— Yara International (@yara) November 15, 2017
For instance, what if we move the transport from road to sea? What if we find an electric ship. A Self-driving one? #YaraBirkeland #norwayexchange #Xynteo #innovation pic.twitter.com/wBW0AdFgz1
Yara Birkeland има голям полезен обем, който може да се използва за пренос на товари. Задвижването е от 7 MWh-ова батерия, която позволява развиване на скорост от шест-седем възела, като максималната е 13 възела.
Корабът е оборудван и с различни навигационни системи, необходими за автономното му плаване по зададена посока. За целта ще има и контролни центрове, които да следят движението му. По този начин се създава първата напълно автономна логистична концепция в света, предава Extreme Tech.
Липсата на екипаж на кораба със сигурност е впечатляващ детайл, но по-важното в случая е електрическото задвижване. Корабоплавателната индустрия може да е отговорна за едва 3% от глобалните емисии на парникови газове, но добре знаем, че всяка подобна идея е стъпка в правилната посока.