Революцията в транспорта е факт от години, а тенденцията е превозните средства масово да са задвижвани с ток. Това е най-осезаемо в автомобилната индустрия, но подобни добри намерения заявяват и някои компании, които произвеждат влакове например.

Volkswagen и плановете на компанията да продава само електромобили в Европа след 2035 г.

Кога Volkwagen ще спре двигателите с вътрешно горене в Европа

И кога ще го направи Audi

Пътуването по вода обаче също заслужава внимание, защото при него задвижването е на различни горива и далеч не може да се определи като екологично. А като се замислим за основната роля на корабите при доставката на всевъзможни стоки от единия до другия край на света, проблемът наистина си плаче за решение.

Първият по рода си електрически товарен кораб без екипаж носи името Yara Birkeland. Създаването му започва още през 2017 г. от норвежката корабостроителна компания Birkeland.

Първоначалните планове са да започне да изпълнява курсове още през 2020 г., но някои пречки в процеса на създаването, свързани с автономността му и със самото конструиране, доведоха до забавяне.

Сега се очаква електрическият кораб да тръгне на първото си плаване от Норвегия до края на тази година и да замести 40 000 курса с камиони годишно. Дължината на плавателния съд е 80 метра, а височината му - 15. Той със сигурност не е най-големият, който сме виждали, но пък има много други силни страни.

Yara Birkeland има голям полезен обем, който може да се използва за пренос на товари. Задвижването е от 7 MWh-ова батерия, която позволява развиване на скорост от шест-седем възела, като максималната е 13 възела.

Корабът е оборудван и с различни навигационни системи, необходими за автономното му плаване по зададена посока. За целта ще има и контролни центрове, които да следят движението му. По този начин се създава първата напълно автономна логистична концепция в света, предава Extreme Tech. 

Somnio, най-голямата яхта на света и апартаментите за милионери, които ще предлага

Най-голямата яхта на света, която не е за всеки

Една по-различна концепция

Липсата на екипаж на кораба със сигурност е впечатляващ детайл, но по-важното в случая е електрическото задвижване. Корабоплавателната индустрия може да е отговорна за едва 3% от глобалните емисии на парникови газове, но добре знаем, че всяка подобна идея е стъпка в правилната посока.