В консуматорския свят има очевидни избори. Обикновено това са утвърдени продукти, които са се доказали във времето, без значение дали говорим за часовници, копирни машини или коли.

Suzuki никога не са правили коли, които са очевиден избор. Може би с изключение на Jimny, което просто няма конкуренция в сегмента на забавните, малки, проходими и достъпни джипове. Или поне така е в нашето сърце.

Въпреки това от японската компания упорито развиват гама от автомобили, които в много отношения се различават от останалото, което виждаме на европейския пазар. Обикновено те са леки, разполагат с компактен и икономичен двигател, имат интересен дизайн и не могат да се оплачат от липса на характер.

Убедени сме, че всеки ще се сети за поне три такива модела на Suzuki, при това само от последните години. В тази връзка ни беше малко странно, когато научихме за Suzuki Across. Той е толкова по-различен от всичко, с което свързваме Suzuki, и в същото време ни изглежда познато.

Снимка 559164

Източник: Suzuki

На практика Across е ребрандирана версия на Toyota RAV4, с която Suzuki навлизат на пазара на plug-in хибридните модели. И ако някой се чуди защо им е да взимат нещо готово, вместо да го създадат от нулата, отговорът е простичък - по-лесно и по-евтино е. А и ако не друго, Toyota знаят как се правят хибриди, така че всичко би трябвало да е наред.

След като всичко това по-горе премина през главата ни, натиснахме бутона за стартиране на двигателя, дигиталното табло светна, но тишината в купето на Across бе все така тягостна. После се сетихме, че това е plug-in хибрид и в голяма част от времето се движи само на ток, и се успокоихме. Преместихме скоростният лост на режим D и потеглихме.

Снимка 559165

Източник: Suzuki

ПОД КАПАКА

Има много какво да се говори за задвижващата система на Suzuki Across, понеже под капака се случват твърде много неща постоянно.

Като пълноразмерен SUV, Across се нуждае от доста конски сили и въртящ момент, които в случая се произвеждат от цели три двигателя. Отпред е монтиран класически 2.5-литров бензинов агрегат (185 к.с.), до него е намерил място голям електромотор (182 к.с.), а на задния мост е разположен втори, по-малък електрически двигател (54 к.с.).

По този начин на практика разполагаме с 4х4 задвижване, без да има нужда от механична връзка между предния и задния мост.

И преди някой собственик на стар Land Rover Defender да си е счупил компютъра от недоволство, ще кажем, че Suzuki Across няма офроуд амбиции, затова подобно решение му е повече от достатъчно.

Снимка 559159

Източник: Suzuki

Общата мощност на хибридната система е 306 к.с., което звучи внушително, но можем да кажем, че в действителност те се усещат по-малко.

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: Across Hybrid
  • Работен обем: 2487 куб. см. + 2 eлектромотора
  • Обща мощност: 306 к.с.
  • Въртящ момент: 227 + 270 + 121Нм
  • Ускорение: 6.0 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 180 км/ч
  • Среден разход (WLTP): 1.0 л/100 км
  • Трансмисия: E-CVT
  • Базова цена: 102 490 лв.

Across е изключително рязък и ефективен в ускорението си, благодарение на мощните електромотори и буквално се изстрелва от място без замисляне. Но в режими на доускорение на магистралата или когато се наложи да изпреварим някого на баир, се усеща леко замисляне и малко повече ръмжене, отколкото би ни се искало. Отдаваме това на CVT трансмисията, която в по-динамични режими на каране се забавя при избора на подходящата предавка.

Когато обаче караме балансирано, Across е чудесен - вътре е тихо и спокойно. По нищо не личи, че за придвижването ни се грижат три двигателя и сложна софтуерна система.

Ако все пак ни е интересно, можем да настроим централния дисплей така, че да следим потока на енергията от бензиновия двигател към предните колела, от батерията към електромоторите и от спирачките към батерията. Никога не ни омръзва.

Най-хубавото на Suzuki Across е фактът, че с него, де факто, можем да караме в града само на ток, но в същото време да не се лишаваме от свободата, която ни дава двигателят с вътрешно горене при извънградски пътувания.

Иначе казано, можем да зареждате батерията в гаража си през делничните дни, а когато предприемем по-дълго пътуване през уикенда, да не се притесняваме дали ще докретаме до крайната цел и има ли къде да си заредим колата с ток. От Suzuki обещават 75 километра пробег изцяло на електричество, но това, разбира се, зависи и от стила ни на шофиране.

Снимка 559166

Източник: Suzuki

Имаме на разположение и четири режима на работа: напълно електрически EV, автоматичен EV/HV режим, класически хибриден режим HV, както и режим за зареждане на батерията, при който двигателят с вътрешно горене действа като генератор.

Колкото до разхода, ако караме нормално и използваме стандартния автоматичен режим EV/HV, на дълги пътувания може да очакваме разход от около 4.5 л/100 км, което е страхотно за джип, тежащ близо два тона.

Снимка 559168

Източник: Suzuki

Интериорът е идеален за петчленно семейство. При това без компромиси, защото ако трябва да сме честни, пет човека биха влезли и пътували и в далеч по-малък автомобил, но нито ще им е удобно, нито приятно, нито ще имат място за своя багаж.

РАЗМЕРЪТ Е ВАЖЕН

  • Може да: заобичаме хибридите с него
  • Не може да: изкопира Jimny в нищо
  • Липсва му: по-силна идентичност

При Suzuki Across има място за всичко. Багажникът пък е електрически, което винаги ни е харесвало, защото ни лишава от удоволствието да се борим с тежък и голям капак, особено след като сме натоварили и подредили всички принадлежности на децата отзад.

А и нека помислим практично, ако сме на пикник и ни се допие бира, която е в багажника, можем да натиснем копчето на дистанционното, капакът да се отвори и да пратим детето да я донесе. Безценно.

Снимка 559161

Източник: Suzuki

Дизайнът на таблото не е нито крайно модерен, нито революционен. Бихме го определили като изключително функционален и предвидим, което е чудесно в свят, в който колите стават все по-неразбираеми.

Харесва ни и гумираното покритие на някои от въртящите се контролери, което увеличава сцеплението с пръстите, усеща се добре и ни кара да си мислим, че сми в истински офроудър. 

Снимка 559160

Източник: Suzuki

Отвън има някои разлики спрямо "донора" Toyota RAV4, които са съсредоточени основно в предницата.

Не знаем как са успели да подобрят оригинала, но поне според нас Suzuki са се справили по-добре - Across има по-красиво и хомогенно излъчване.

В задната част разликите се изчерпват единствено в емблемата, което намираме за жалко, защото евентуални промени и там биха помогнали на Across да изгради собствена идентичност.

Снимка 559167

Източник: Suzuki

Suzuki Across е практичен и удобен SUV модел, който може да ни изненада с ускорение и да ни даде ползите от електромобилите, като ни предпази от техните недостатъци.

Да, той е по-различен от това, което сме свикнали да виждаме в шоурумите на Suzuki, най-малкото защото е голям и тежък, но пък и това го прави по-интересен. А и да си по-различен невинаги е негатив - Across има далеч по-качествен и луксозен интериор от това, с което бяхме свикнали при другите модели на Suzuki.

Той няма да се хареса на хората, които мечтаят за кална експедиция с Jimny, но ще привлече нови клиенти на Suzuki, които са на пазара за разумен plug-in хибрид. Остава само да им хареса и цената.