Ако си представим, че имаме два автомобила в семейството, единият спокойно може да е електрически. Дори в България. С него бихме могли да покриваме всички наши ежедневни нужди и да пътуваме на по-къси разстояния извън града.

А когато трябва да отидем на дълга почивка през лятото, ще имаме опцията да разчитаме на бензинов или дизелов автомобил, с който няма да ни се налага да планираме маршрута си и да спираме еди-два пъти за зареждане. Звучи малко разочароващо за феновете на електрическите автомобили, но в голяма степен, това е реалността.

Броят на зарядните станции в България продължава да расте, което дава лъч надежда за бъдещето, но все още едно зареждане отнема минимум 30 минути, което е доста време, когато говорим за извънградски пътувания.

От друга страна обаче, електромобилите се развиват постоянно и инженерите успяват да постигнат все по-голям пробег с едно зареждане. Това пък ни кара да се запитаме има ли електромобил с прилични размери и цена, който да става за основен семеен автомобил. Оказва се, че има. С някои уговорки, разбира се.

Снимка 581599

Източник: Skoda

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: Enyaq iV60
  • Работен обем: -
  • Мощност: 180 к.с.
  • Въртящ момент: 310 Нм
  • Ускорение: 8.7 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 160 км/ч
  • Максимален пробег (WLTP): 413 км
  • Капацитет на батерията: 62 кВч
  • Базова цена: 75 980 лв.

Skoda Enyaq e добър претендент, защото е достатъчно голям и функционален, за да върши работа, изглежда добре, за да радва окото, и може да измине малко над 300 километра - за да ни даде необходимата свобода.

ПЛАНИРАНЕ

Факт: все още при пътуване с електромобил трябва да планираме значително повече, отколкото с конвенционална кола.

Проблемът е, че дори да сме толкова разсеяни, че да останем по средата на магистралата без гориво с нормален автомобил, винаги има начин да се измъкнем от трудната ситуация - с малко ходене и туба в ръка, преливане на гориво от резервоара на друг автомобил и т.н.

С електромобилите е доста по-различно. Дори да предположим, че зарядни станции има на всяка бензиностанция, трябва все някак да се доберем до нея, което създава известен стрес.

Снимка 581593

Източник: Skoda

Същото важи и за Skoda Enyaq. Ние карахме "средната" версия на колата - Enyaq iV 60 - която според международния цикъл WLTP може да измине до 413 км с едно зареждане.

Както знаем, обаче, каталожните данни са едно, а животът в реална среда съвсем друго нещо. В тази връзка, може да очакваме пробег от около 320-330 километра. Това е предостатъчно за няколко дневно ползване в града, както и за безпроблемни и лежерни пътувания до близки дестинации.

По този начин, ако живеем в София и ни се пътува до Пловдив, дори няма да ни се наложи да мислим за зареждане при пристигането си там - можем да отидем и да се върнем, точно както със стандартен автомобил. Разбира се, без да прекаляваме с натискането на педала на газта. Но пък ще ни е много по-евтино, имайки предвид сегашните цени на горивата.

Снимка 581597

Източник: Skoda

Големият проблем идва, ако решим от София да стигнем до морето. Тогава става малко по-трудно с планирането и ще се наложи да спрем, да кажем, в Стара Загора за едно бързо кафе, тоест зареждане.

Хубавото е, че Еnyaq пристига стандартно с 50-киловатово зарядно, с чиято помощ можем да заредим 62-киловатовата батерия от 0 до 80% за около час. Ако пък намерим бърза зарядна станция, същото упражнение ще ни отнеме малко повече от 30 минути. Не е краят на света, все пак градските хора трябва да се научим да живеем по-бавно, нали?

Снимка 581600

Източник: Skoda

ЗА СЕМЕЙСТВОТО

Skoda Enyaq е подходящ за семейства, защото е голям. Вътре има предостатъчно място, но без излишни разхищения. Общо взето, разхищението е нещо, което в Skoda не обичат. Интериорът е изключително изчистен и напълно в унисон с последните електромобили на концерна Volkswagen Group, но носи и частица индивидуалност.

Снимка 581594

Източник: Skoda

Таблото на тестовия автомобил беше покрито с интересен еко текстил, който създаваше уютна обстановка, а пред волана имаше само един малък дисплей. И толкова. Скорост, ниво на заряда в батерията, информация за темпомата, актуалното ограничение на скоростта и няколко сигнализации на многобройните активни и пасивни асистенти за сигурност. Всичко останало е изнесено на централния 13-инчов дисплей.

Харесваме това, защото в стремежа си да намалят разсейването на водача и отклоняването на погледа му от пътното платно, много коли предлагат твърде много информация на инструменталното табло, което според нас повече обърква и разсейва, отколкото помага.

Снимка 581592

Източник: Skoda

Предните седалки са удобни и дълбоки, макар че с тази кола едва ли някой би изпитал нуждата да се прави на състезател.

Бидейки електромобил с мощност от 180 к.с., Enyaq е доста бърз и не създава никакви трудности при изпреварване и тръгване от място, даже гумите леко превъртат в движение, когато рязко натиснем педала на газта.

Въпреки това, колата не стимулира бързия и "спортен" стил на шофиране. Вместо това, подобно на повечето електромобили, човек автоматично се увлича да пести електроенергия и да кара икономично и ефективно, което е чудесно за един семеен автомобил.

Снимка 581601

Източник: Skoda

Отзад могат да седнат спокойно трима души, което се гарантира от сравнително високата линия на покрива. Ако пък последното не ни е по вкуса, от Skoda предлагат и версия Enyaq Coupe, който има значително по-атрактивен външен вид, но е по-непрактичен, заради по-малкото пространство за глава отзад.

  • Може да: е основен семеен автомобил
  • Не може да: отиде до морето без спиране
  • Липсва му: по-дълбок багажник

Багажникът е приличен, но по-малък, отколкото външните размери подсказват. Когато отворихме задният автоматичен капак, останахме леко разочаровани. Светлият отвор е голям, което улеснява товаренето, но дъното на багажника е доста плитко, което значително намалява неговия обем.

Причината за това е много проста - точно под багажника е разположен електрическият двигател - инженерно решение, което на практика превръща Enyaq в автомобил със задно предаване.

Но това не означава, че той е готов за дрифтове и бърнаути - електронните системи за стабилност и характера на колата се грижат да ни ги избият от главата, така или иначе.

Снимка 581598

Източник: Skoda

Skoda Enyaq е разумен електрически автомобил, който се опитва да постигне това, което много други не успяват. Да съчетае добра (за електромобил) цена с практично купе, нормален пробег и добър външен вид.

Според нас успява, въпреки уговорките и ограниченията, които всеки електромобил продължава да носи със себе си.

Колкото до това можем ли да живеем само с него, без да притежаваме "нормална" кола. Можем. Стига и пасажерите ни да са съгласни да спрем по средата на пътя до морето за едно "бързо" зареждане.