В контекста на живот, придружен от смартфон с литиево-йонна батерия, от лаптоп с литиево-йонна батерия, от смарт часовник с литиево-йонна батерия и от безжични слушалки с литиево-йонна батерия, двигателите с вътрешно горене са малко... old school. На практика те представляват алуминиев кожух, пълен с масло и куп шумни метални части, задвижвани от енергия, отделена чрез горене на останките на праисторически същества.
Виж, електричеството е доста по-изтънчено. То е символ на модерността, технологичния прогрес и бъдещето. И тук изобщо не става въпрос за екология.
Истината е, че електромобили са се правили и преди повече от век, те не са нещо ново. Но едва сега те са достатъчно ефективни, за да си струва да им обърнем истинско внимание и да си ги представим като пълен заместител на автомобилите, задвижвани от двигател с вътрешно горене.
Защото нека бъдем честни със себе си, никой не се нуждае от грозен и малък електромобил, който може да измине да кажем 150 километра с едно зареждане, а самото то да отнема цяла вечност.
Източник: Hyundai
Човек се нуждае от добре изглеждащ електромобил, който може да побере четиричленно семейство и да го откара на море например - без да се налага спиране за следобедна дрямка и дозареждане на колата. Точно такъв автомобил е Hyundai Kona EV.
ЩО Е ТО
СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
Модификация: електрически
Работен обем: -
Мощност: 204 к.с.
Въртящ момент: 395 Нм
Ускорение: 7.6 сек. до 100 км/ч
Максимална скорост: 167 км/ч
Максимален пробег (WLTP): 449 км
Капацитет на батерията: 64 кВч
Базова цена: 66 870 лв.
Отвън Hyundai Kona EV изглежда като модерен и компактен SUV модел, без никакви дизайнерски екстремности. Фаровете му са присвити, сякаш е преял с ориз, но предвид южнокорейските му корени, това е донякъде очаквано.
Необичайното във външния му вид е липсата на радиаторна решетка отпред. Такава не му е нужда, защото под капака има електродвигател, който не се нуждае от големи радиатори.
ВЪТРЕШЕН ЧОВЕК
Когато влезем вътре, всичко изглежда стандартно. Да, няма скоростен лост, на който да си отпуснем ръката, няма дори и джойстик, но това е положението в дигиталния свят. Ще трябва да се справяме с четирите бутона, с които се избират познатите ни от всяка автоматична скоростна кутия позиции - N, D, R, P.
Източник: Hyundai
Има и още един важен бутон, на който пише Start/Stop. Уловката тук е, че вероятността да си помислим, че същият този бутон не работи, е голяма, особено ако нямаме опит с шофирането на други електромобили.
Натискаме го - светват лампички по таблото, и нищо повече. Готови сме за потегляне, но звук няма. Оборотомер също. И с това трябва да свикнем.
Хубавото е, че вътре ни е доста комфортно. Тестовият автомобил разполагаше с отопление и охлаждане на кожените седалки, сензорен дисплей за мултимедийната система и стъклен шибедах, през който можехме да гледаме небето, което не замърсяваме с изгорели газове.
А ВЪРВИ ЛИ
Не просто върви, а е направо забавен за каране. Та колко са автомобилите на относително достъпна цена, които имат достатъчно мощност, за да превъртят гуми в движение при скорост от 40-50 км/ч при рязко подаване на газ?
Източник: Hyundai
Hyundai Kona EV е един от тях - особено в режим Sport. Най-семпло казано, това е режимът, който се интересува най-малко от разхода на електроенергия и най-много от нашето забавление. Останалите са Comfort и Eco, чиито имена говорят достатъчно за това какво можем да очакваме.
И ВСЕ ПАК
Проблемът на повечето електромобили е липсата на инерция, и Hyundai Kona EV не прави изключение. При нормалните автомобили, когато се движим и вдигнем крака от газта, колата продължава да се движи по инерция. При електромобилите това не е така и причината е трогателно проста.
МОЖЕ ДА: изминава километри за стотинки
НЕ МОЖЕ ДА: обиколим света с него
ЛИПСВА МУ: скоростен лост
Когато вдигнем крака си от газта, колата започва да оказва съпротивление, тоест, скоростта намалява. По този начин системите започват да генерират ток, чрез който се удължава оставащият пробег. Това е чудесно от гледна точка на ефективността, но малко неприятно, защото нещо сякаш ни дърпа назад. Все пак чрез настройките можем да намалим това съпротивление, като платим съответната цена - по-малко генериран ток, с който да дозаредим батерията.
Плюсът е, че при по-добро планиране, може почти да не ползваме спирачка в градски условия, което пък ще намали експлоатационните разходи в дългосрочен план.
С напълно заредена батерия, по-скъпата Kona с 64 кВч батерия може да измине малко над 400 километра, което означава, че можем да си позволите доста дълги пътувания.
Разбира се, планирането е в основата на притежаването на електромобил, от която и да е марка. Трябва да измислим как да заредим батерията, когато пристигнем.
В един идеален свят там някъде ще има мощна зарядна станция в близост, което ще ни спести изморителното чакане за зареждане от стандартен контакт.
Източник: Hyundai
Ако имаме гараж, препоръчително е да инвестираме в една такава станция, за да си облекчим живота в ежедневието, защото с нея 85% от батерията ще са заредени за по-малко от час.
Ако нямаме гараж, тогава имаме енергиен проблем. Едно от решенията е да ходим често на шопинг в някой мол, където често има зарядни станции, или да използваме такава в близост до офиса.
Източник: Hyundai
Зареждане от стандартен 220-волтов източник също е възможно, но времето за зареждане скача до 10 часа. При всяко положение, животът с електромобил все още е малко по-сложен, отколкото с бензинова или дизелова кола.
Но каквито и да са проблемите, инфраструктурата се развива с часове и е въпрос на време голяма част от тях да изчезнат.
Въпреки тези предизвикателства, животът с Hyundai Kona EV е интересен и вълнуващ. Натискаме педала и за милисекунди цялата мощност вече задвижва предните колела - не чакаме, няма замисляне, няма смяна на предавки.
Возим се в изключителна тишина, която се нарушава единствено от онзи едва доловим високочестотен звук, с който свързваме всичко електрическо. Чувствате се заредени и пречистени, а това е хубаво чувство.