В страни като Германия комбитата са религия. Те са навсякъде, включително и в лявата лента на магистралата, движещи се с 240-250 км/ч. Германците ги обичат и купуват много, затова и на пазара да се предлагат модели с мощност от 500-600 к.с. И за всичко това си има причина.
Комбитата са изключително практични и са подходящи за всякакви поводи - от превозване на пералня до бизнес среща. За това помага и дизайнът, който през последните години се разви много и, на практика, позволи на комбитата да не изглеждат като автомобили за обикновената работническа класа, а по-скоро като такива за разумни хора, ценящи комфорта в ежедневието си.
Но комбитата имат вече и още един жокер, който се изчерпва с една дума - кросоувър. В опитите да направят тези автомобили още по-привлекателни, дизайнерите всячески се опитват да ги доближат до "джиповете". За да не се случи същото и с цената обаче, най-често кросоувър елементите включват леко повдигнато окачване, декоративни елементи отвън, както и X в името на модела. Задвижване на четирите колела не е задължително. Все пак това е комби, не офроудър.
Източник: Citroen
- Модификация: PureTech 180
- Работен обем: 1598 куб. см.
- Мощност: 181 к.с.
- Въртящ момент: 250 Нм
- Ускорение: 8.1 сек. до 100 км/ч
- Максимална скорост: 230 км/ч
- Среден разход: 6.5 л/100 км
- Трансмисия: 8-степенна автоматична
- Базова цена: 59 515 лв.
СТРАННО ПРИВЛИЧАНЕ
И така, стигаме до Citroen C5 X - един от най-свежите комби модели, които сме виждали в последно време. Изглежда като истински Citroen - малко налудничав, доста практичен и с външен вид, който се отличава от масата. Харесваме това, че в пропорциите му има нещо странно и нетипично, което в същото време обаче не дразни, а по-скоро привлича.
Дизайнерите са успели да направят и така, че колата хем да изглежда като комби, хем да има чертите на кросоувър, хем да не е грубовата, хем да има ниска линия на покрива, която да я кара да изглежда по-атрактивно.
Такъв подход не е нито революционен, нито изненадващ в модерния автомобилен свят. Изненадващото е, че при Citroen C5 X е изпълнен много балансирано и успешно, което кара автомобилът да изглежда завършен и хомогенен, а не просто комбинация от компромиси, ламарина и пластмаса на четири колела.
Източник: Citroen
Особено ни харесват изпъкналите калници, авангардната предница с тънки LED дневни светлини, които сякаш са едно цяло с логото на Citroen в средата, както и раздвоените стопове и ниската задна част. Именно последното различава C5 X от класическото разбиране за комби автомобил.
Ниската позиция на задния капак подобрява значително външния вид, но изяжда част от багажника, което в нашия свят е допустим компромис. А и при товарен обем от минималните 545 литра и максималните 1640 литра (при спуснати задни облегалки) да се говори за ограничено товарно пространство е неуместно.
Източник: Citroen
Зад волана е уютно. Честно казано, сме малко разочаровани от недостатъчната лудост на интериора, която всеки Citroen заслужава, но пък си даваме сметка, че за да излязат сметките на счетоводителите, лудостта на дизайнерите понякога трябва да се тушира.
В тази връзка вътре липсва еднолъчевият волан и умопобърканото табло на Citroen CX, от който новият CX 5 е вдъхновен. Вместо тях ни посреща модерно, но обрано откъм авангардни идеи табло, удобни и дълбоки седалки, волан с неправилна форма, дигитално табло и доста голям дисплей на мултимедийната система.
Източник: Citroen
ВЪПРОС НА УСЕЩАНЕ
За нас винаги е било сложно за обясняване, когато някой ни попита защо даден автомобил ни харесва, а друг не. Може би всичко се крепи на добрите настройки и умението на инженерите да съчетаят двигател, скоростна кутия, окачване и управление.
Според нас в Citroen CX 5 са успели. Разбира се, това не е автомобил, който ще остави хората наоколо изключително впечатлени в който и да е аспект от работата му - ускорение, завиване, спиране и т.н. Това не е и неговата цел.
Неговата цел е да ни накара да се затрудним да обясним какво точно ни е харесало в него, когато слезем след дълго пътуване.
Източник: Citroen
А не е ли точно това смисълът на ежедневния автомобил? Да е наш партньор, който е винаги готов да ни помогне.
"Желаете да изпреварите, мосю?" Натискаме педала на газта и 8-степенната автоматична скоростна кутия е готова, за да преодолеем поредния камион безпроблемно.
Същата работи в перфектна симбиоза с 1.6-литровия бензинов турбо двигател и се управлява чрез малък контролер на централната конзола, който е идентичен с този в моделите на Opel и Peugeot.
Източник: Citroen
Харесва ни увереността, тишината и комфортът, с които Citroen C5 X се движи в пространството. Това е кола, която сякаш ни казва да определим посоката и темпото, и да оставим останалото на нея.
А това е спечелено време за приятни разговори в купето, за обмисляне на ситуации и казуси в живота - ако сме сами зад волана, но и за почивка на психиката след тежък работен ден.
А и с разход от около 6 л/100 км в извънградски условия, това е автомобил, в който бихме искали да бъдем, ако ни предстои дълго пътуване.
Източник: Citroen
Като недостатък оценяваме ниската позиция на седалките, която затруднява влизането и излизането от купето за по-високи хора.
Не е особено интуитивен и интерфейсът на мултимедийната система, но подозираме, че с времето се свиква кое къде се намира и коя функция от къде се управлява. Същото важи и за бутонът за отваряне на електрическият заден капак - или ние бяхме много нетърпеливи, или просто той реагираше доста бавно.
- Може да: се хареса на всички в семейството
- Не може да: бие лудостта на CX
- Липсва му: 4х4
Истината, е че просто трябва да го задържим една идея по-дълго, за да се отвори капакът. Дреболия е, но ако ни се налага да отваряме багажника много пъти всеки ден, вероятно няма да ни е особено приятно. Все пак какво би бил всеки Citroen, без онази типична нотка нелогичност в него. Намираме за чаровно дори това.
Едно от най-хубавите качества на C5 X е възможността да вземем ключа, да седнем вътре и просто да потеглим, без да се налага да прекарваме минути в настройки и разучаване на колата.
Системите за безопасност не са от онези досадните, които толкова агресивно ни сигнализират, че сме настъпили осевата линия, че ни иде да изтръгнем електронния им модул и никога повече да не чуем за тях. Тук всичко е деликатно, така че хем да предупреждава, хем да не е толкова дразнещо, че да искаме да го изключим и да не го ползваме почти никога.
Източник: Citroen
За съжаление дизелови опции няма, но пък има хибридна версия с мощност 225 к.с., която също звучи изкушаващо. Разбира се, ако ни се дават 10 000 - 15 000 лева повече.
За нас Citroen C5 X е идеален вариант за семеен автомобил, с който таткото би се гордял, майката би оценила френския му стил, а децата биха разказвали за него в училище. И това е повече от достатъчен комплимент за всеки ежедневен автомобил с разумна цена.
Приемаме го като добре облечен човек с екстравагантен шал и елегантна шапка, с който се разминаваме случайно на улицата и веднага ни става ясно, че би бил интересен събеседник, въпреки че не знаем дори името му. Това е и Citroen C5 X - интересен е, без да се напъва.