Колкото и често да пътуваме със самолет, със сигурност добре знаем едно от основните правила - в ръчния багаж имаме право на до 1 л течности, разделени в до 10 опаковки от максимум 100 мл всяка. То е въведено през 2006 г. след осуетен терористичен заговор, включващ използването на течни експлозиви на борда на самолет.
Миналата година станахме свидетели на опити правилото да бъде отменено на няколко европейски летища заради въвеждането на нови скенери, но през есента на 2024 г. то отново придоби задължителен характер. От няколко дни обаче идеята за промени отново е на дневен ред.
Според DW, строгите ограничения за количеството течности в ръчния багаж скоро може да останат в историята. А една от първите крачки в посока на промяната прави Германия. Местната асоциация на летищата обяви, че скоро, но неясно точно кога, пътниците на определени летища в страната ще могат да носят двойно повече - до два литра течности, в ръчните си куфари и чанти.

Източник: iStock
Промяната, която всички чакаме
Тази промяна е възможна с въвеждането на нови скенери, които използват компютърен томограф, с който се постигат 3D изображения с висока резолюция. Благодарение на тях служителите могат да изследват багажа слой по слой, без това да забавя проверките.
Освен това откриването не само на твърди, но и на течни експлозиви, ще е на съвсем друго ниво. Според експертите новата технология, за която се говори още от миналата година, е достатъчно надеждна и няма да компрометира сигурността на пътниците за сметка на комфорта да могат да пренасят повече течности.
На този етап обаче новото правило все още е в бъдеще време и засега пътниците на всички немски летища трябва да се придържат към старото докато технологиите бъдат внедрени, а софтуерите - променени. Но голямата новина е, че миналата седмица Европейската комисия най-накрая даде зелена светлина за използването на новата технология.
Това ще бъде втори опит скенерите да се докажат като сигурни, след като мината година ЕС ги подложи под съмнение и отново въведе старото ограничение за всички страни. Към този момент на летища в 21 страни от Европейския съюз има инсталирани около 700 от новите скенери, базирани на компютърна томография. А дали и кога те ще успеят да променят правилата при летене, предстои да разберем.