"Винаги предпочитам да вярвам, че нещата ще се случат", казва Марио Бакалов - пилот с вече 20 годишен стаж, мотивационен лектор и истински оптимист. Неслучайно всеки, който е общувал с него, смята, че е усмихнат и позитивен човек. А това са качества, които могат да са ти от полза не само в небето. 

Именно заради вярата в детската си мечта - че някой ден ще стане пилот, Бакалов стремително върви към осъществяването й още от пет-шест годишен. Като дете се занимава с авиомоделизъм, след това присъства на тренировка на екипаж в реален симулатор, а на 18 години прави първия си самостоятелен полет.

"И до ден днешен различни ситуации потвърждават, че още като дете съм се влюбил в подходящата за мен професия", казва с усмивка Марио. А той има много поводи за гордост в кариерата си. През 2016 г. той е първият, който приземява в България най-големия пътнически самолет в света А-380. Все още е и единственият българин капитан в Луфтханза.

Всичко това обаче не превръща Марио Бакалов в техничар. Напротив, той продължава да обича да общува с хората, да обсъжда различни въпроси с тях и да се смее с тях. "Да си комуникативен е едно от най-основните и важни междуличностни качества", смята той и го доказва с популярните си мотивационни речи. А неговите истории въздействат на хората и ги вдъхновяват и те да постигнат своите мечти.

Кой е най-честият предразсъдък за работата ви, с който се сблъсквате?

Много са. Например че самолетът лети изцяло автоматично и пилотите са излишни, или че да си част от самолетен екипаж означава да имаш лек живот, много свободно време и само летни дестинации. Предразсъдък е предположението, че семеен живот с тази професия не е възможен - просто изисква по-сериозна организация и отдаденост.

Имате ли любими дестинации, до които предпочитате да летите?

В Европа летя с удоволствие до Ница, Атина, Краков или Лисабон. На дългите полети обожавах да летя до Кейптаун, Рио де Жанейро, Лос Анжелис, Банкок и Сингапур.

Кое приемате за най-големия си успех в кариерата, както и в личния си живот?

Най-големият успех за един пилот са безаварийни полети - в моя случай това са 20 години полети с щастливи кацания и над 13000 часа във въздуха. Иначе смятам, че кацането с А380 в София и цялата организация около този полет, която отне пет години, са най-вълнуващото ми професионално постижение. С него с моите колеги успяхме да вдъхновим мнозина и седем години по-късно срещам млади хора, които ми разказват, че именно това събитие ги е инспирирало да започнат кариера в авиацията. В личен план безспорно няма по-важно от това да създадеш семейство и да наблюдаваш как се развиват децата ти.

Какви съвети бихте дали на младите хора, които искат да летят - буквално и преносно?

На мен ми е помогнало да бъда самоинициативен и проактивен - да не чакам да се случи нещо, а сам да се погрижа то да стане. Смятам, че е необходимо да вярваме в нас и нашите възможности, защото само тогава има шанс да се случи дори невъзможното.

За тези, които търсят кариера в авиацията, в днешно време има много възможности. Бих посъветвал младите хора да се информират къде се намират най-добрите авиационни училища и авиокомпании по света, които предлагат обучение на високо ниво, а след това и гарантирана работа. Изборът на правилната пилотска школа е подобен донякъде на избора на правилния университет, като максимата трябва да е "учете се от най-добрите".

Какво още не знаем за Марио Бакалов, а би трябвало?

Тези, които ме познават най-добре, знаят, че винаги си пея или тананикам някоя мелодия, дори и в пилотската кабина.

Какво предстои пред вас през следващите месеци?

По време на коледните празници ще бъда със семейството в Тайланд. А през 2024 г. твърдо съм решил да се опитам да помогна на хората със страх от летене, като им предложа онлайн семинари по темата заедно с авиопсихолог.