Всеки е виждал поне един път снимка от пилотската кабина на голям пътнически самолет. И обърканите погледи със сигурност са много, просто защото човек вижда изключително много копчета, плъзгачи и лампички. Иначе казано, само пилотите знаят кое за какво служи.

Марио Бакалов 7 години по-късно - пилотът, приземил най-големия самолет в света в България

7 години по-късно - пилотът, приземил най-големия самолет в света в България

Марио Бакалов е пилот с 20 годишен стаж, мотивационен лектор и човек, зареден с позитивна енергия

На един обикновен пътник не му е трябва да знае кое копче за какво отговаря, но пък сигурно доста от нас са се питали дали самолетите имат клаксон, или нещо като клаксон. Точно както колите и други превозни средства.

Отговорът на този въпрос откриваме във Faceboок профила на Марио Бакалов, пилот с над 20-годишен стаж и приземил най-големия самолет в света в България.

Краткият отговор на този въпрос е: да, но не съвсем. "Airbus самолетите (и някои Boeing-и) имат нещо, наречено Horn - сигнал, който може да се използва само на земята", пише Бакалов. Той пояснява, че този сигнал се ползва не заради забавяне на друг самолет по пистата, а за привличане на вниманието на наземния персонал.

"Съответно копче е написано с "MECH" за механик." Марио Бакалов обяснява, че този сигнал се използва тогава, когато евентуално със самолета има някакъв проблем, но пък пилотите нямат контакт с екипите отвън. С натискането на въпросния бутон те целят да привлекат вниманието на механиците.

Как да преодолеем страха от летене - съветите на пилота Марио Бакалов и психолога Елена Пенчева

Как да преодолеем страха от летене

Какво предлага семинарът "Полет без граници"

"Така че, ако чуете странен звук около самолета, не се притеснявайте - може би просто пилотите си търсят наземния екип", успокоява още Марио Бакалов в поста си. Той също така уточнява, че във въздуха самолетите няма нужда от клаксон, защото имат радио предаватели.