Въпреки че на много хора ваканциите с круизни кораби им се струват страхотна идея, лично нас те никога не са ни са ни изглеждали примамливи. Особено като се има предвид, че мазутът от круизните кораби съдържа около 2000 пъти повече серен оксид от обикновения дизел. А това причинява огромни замърсяване в пристанищата, където акостират.
Хилядите туристи, които круизните кораби водят до популярните дестинации, са прекалено много за съществуващата инфраструктурата на повечето градове, като с това разрушават крехките им екосистеми.
От Insider са решили да разгледат седем места, на които круизните кораби са повлияли отрицателно, като ни покажат и как местните се опитват да се справят с проблема.
Майорка, Испания
Майорка, един от Балеарските острови в Испания, е толкова популярна дестинация за круизите, че местните вече не издържат. Петиция, призоваваща за ограничаване на един круизен кораб на ден, е подписана от над 11 хиляди жители. Причините, които посочват за намаляване на бройката им, са пренаселеността и трупането на огромно количество отпадъци.
Източник: iStock
Европейската федерация за транспорта и околната среда определи Майорка за второто най-замърсено пристанище в Европа през 2017 г. Круизните кораби, които акостират там, отделят 28 тона серен оксид.
Барселона, Испания
Доклад на Европейската федерация за транспорта и околната среда установи, че Барселона има най-замърсеното пристанище в Европа, заради огромния брой на корабите с туристи, с над 32 тона серен оксид, депозирани във водите му през 2017 г.
Източник: iStock
Кметът на Барселона - Ада Колау, работи за ограничаване на броя на круизните кораби, които посещават града, като има за цел да намали замърсяването на водата и въздуха, както и да ограничи изобилието от туристи.
Големият бариерен риф, Австралия
През 2018 г. круизен кораб Carnival случайно разля хиляди литри хранителни отпадъци в, така или иначе, увредения Голям бариерен риф край бреговете на Австралия.
Източник: iStock
Имаше противоречиви доклади за това колко точно са разсипаните отпадъци - Carnival казва, че са 6999 литра, но докладът на австралийската служба за морска безопасност твърди, че са 27 001 литра.
Аварията имаше катастрофални последици за този феноменален обект на световното наследство, където над половината корали вече са загинали, поради замърсяване и затопляне на океаните.
Санторини, Гърция
Източник: iStock
Санторини налага ограничения за туристическите кораби, поради огромния брой туристи, които малкият остров все по-трудно побира. 75-те му квадратни километра привличат около 10 хиляди туристи всеки ден. Според The Washington Post, общината работи за ограничаване на тази цифра до поне осем хиляди.
Венеция, Италия
Според Forbes, годишно във Венеция акостират около 600 круизни кораба. ЮНЕСКО смята, че изключително високият туристически натиск върху Венеция застрашава идентичността и културната и социалната цялост на града.
Източник: iStock
Затова Венеция предприе мерки като забрани кораби с туристи с тегло над 96 хиляди тона да влизат в канала Джудека.
Дубровник, Хърватска
Дубровник е посещаван от хиляди туристи всяка година, които правят града все по-неприветливо място. Около 10 круизни кораба с над 10 хиляди пътника на ден пренаселват улиците на Дубровник всеки ден.
Източник: Instagram / 7hi19901027
От 2019 г. обаче беше сложено ограничение, според което в Дубровник на ден ще могат да акостират само два кораба с не повече от 5000 пътници общо.
Островите Галапагос
През 2007 г. ООН добави островите Галапагос към списъка на ЮНЕСКО за местата, част от световното наследство, които са в опасност. Сред притесненията им беше увеличаване на междуостровния трафик, който води до унищожаване на крехката екосистема на островите.
Източник: iStock
Днес всеки круизен кораб, който влиза на територията на островите Галапагос, трябва да бъде одобрен от Национален парк Галапагос, морските власти и Еквадорското министерство на туризма, за да се гарантира, че това не застрашава допълнително дивата природа и околната среда.