Независимо дали ги наричаме железници или железопътни линии, всички сме запознати с концепцията - големи, тежки превозни средства, движещи се по две стоманени релси, които не могат да изкачват стръмни хълмове. Това в общи линии е моделът, нали?

Haramain - високоскоростният влак, който прекосява пустинята на Саудитска Арабия

Влакът стрела, управляван и от жени, който прекосява пустинята на Саудитска Арабия

Кралството има грандиозни планове за своята железница

Е, железопътната технология е по-гъвкава, отколкото си мислим. През последните 200 години тя еволюира, за да завладее градове, планини, дълбоки мини и някои от най-екстремните климатични условия в света. От CNN предлагат малка селекция от пет необичайни железници, които нарушават правилата, за да достигнат местата, където другите влакове не могат да се движат.

Wuppertal Schwebebahn, Германия

Ако някога една железопътна линия е била идеално подходяща за околната среда, това е легендарната монорелса Schwebebahn в германския регион Северен Рейн-Вестфалия. Построена, за да свърже няколко индустриални града по тясната, извиваща се долина на река Вупер, окачената монорелсова линия е завършена през 1901 г. и е допринесла за растежа на градовете, които в крайна сметка се сливат, за да станат град Вупертал през 1929 г.

Може да изглежда необичайно за посетителите, но за жителите на Вупертал това е гръбнакът на градската транзитна мрежа. Това е влак, който виси на до 12 метра над задръстените улици, за да предложи бързи и директни пътувания по маршрут от 13 км.

Единичните релси, превозващи влаковете, се поддържат от серия от 486 стоманени портала с общо тегло почти 20 000 тона. Повече от 80 000 души на ден се транспортират от 31 модерни влакчета, движещи се с до 60 км/ч. 

Джаспър, Skeena и канадският влак, който спира, за да качи стопаджии

Канадският влак, който качва стопаджии

Едно забележително пътуване, което няма да забравим

Stoosbahn, Швейцария

Настоящият притежател на рекорда за най-стръмната обществена железница в света, швейцарската Stoosbahn отвори врати през декември 2017 г. и сама по себе си се превърна в световна туристическа атракция.

Уникалните вагони позволяват на пътниците да останат неподвижни вътре и да пътуват спокойно нагоре по планината при наклони до 110%. По маршрут от малко над 1.74 километра, железопътната линия се изкачва на почти 744 метра от станцията в долината само за пет минути.

Stoosbahn обаче е много повече от просто разходка - това е жизненоважен спасителен пояс за свободното от автомобили село Стоос, което се намира високо в планина близо до град Швиц, южно от Цюрих. Всяко влакче е снабдено с три пътнически "бъчви" плюс допълнителна секция за товари. Всяка година се превозват до 10 000 тона товари - основни доставки, които се изкачват по хълма до ресторанти и хотели, боклук и рециклиране, пътуващи обратно надолу. Могат да бъдат превозвани и до 1500 пътници на час, плюс техните ски или сноуборд.

Возенето на Stoosbahn е уникално изживяване, дори ако сме ценители на планинските железници. Трябва да сме много изтощени, за да не се впечатлим от такова удивително произведение на железопътната техника. Да не споменаваме за уникалните гледки, които предлага.

Лондон, Бордо и директният винен влак, който планират да пускат

Виненият влак, на който си струва да се повoзим

Франция винаги е добра идея

Ferrobus, Южна Америка

Това влак ли е, или автобус? Отговорът е - нито едното, нито другото. Това е Ferrobus - уникална форма на импровизиран транспорт, открит в планинските райони на Южна Америка.

Комбинирайки стари каросерии на пътни автобуси с релсови колела, тези нестабилни на вид съоръжения са спасение за отдалечени планински села, които нямат официален пътен достъп.

Използвайки иначе изоставени железопътни линии - често построени през XIX и началото на XX век за експлоатация на минерални находища, маршрутите на Ferrobus включват много латиноамерикански държави, сред които Чили, Боливия и Колумбия, изкачвайки се високо в Андите.

Пътуванията с Ferrobus стават все по-популярни сред туристите, които търсят незабравимо изживяване и вероятно искат да избегнат неудобни и често опасни пътувания по пътищата. Боливия може би е епицентърът на света на Ferrobus с най-малко три маршрута, въпреки че има постоянен риск от дерайлиране, да не говорим за смущения от наводнения, каменопади и екстремни метеорологични условия.

Возенето на Ferrobus изисква търпение и издръжливост, но гарантирано ще се върнем с някои вълнуващи истории, които да разкажем на приятелите си. Почти като при пътуването с БДЖ.

Haramain - високоскоростният влак, който прекосява пустинята на Саудитска Арабия

Влакът стрела, управляван и от жени, който прекосява пустинята на Саудитска Арабия

Кралството има грандиозни планове за своята железница

Chongqing Monorail, Китай

Монорелсите съществуват повече от век и примери могат да бъдат намерени по целия свят, но те никога не са изпълнили напълно футуристичните обещания на своите създадели. Въпреки това има няколко места, където уникалните качества, предлагани от монорелсите, са идеално подходящи за тяхната среда.

Чунцин в Китай е дом на най-дългата и една от най-натоварените монорелсови системи в света, превозваща милиони пътници годишно по две висококапацитетни линии с обща дължина 98 км. С дължина малко над 55 км, линия 3 е и най-дългата монорелсова линия в света с годишен трафик от около 250 милиона.

Открити между 2005 и 2016 г., двете линии имат 70 станции с комбинация от подземни и надземни секции. Известно е, че една секция от линия 2 минава през сърцето на висок жилищен блок.

Уникалната топография на града с огромни разлики в надморската височина между гъсто населените му планински плата и долините на реките Яндзъ и Джалинг принуждава транзитните власти на Чунцин да търсят алтернатива на конвенционалните метро влакове.

Способността на Monorail да преодолява стръмни изкачвания и тесни завои го прави идеалното решение, когато този мегаград трябва да трансформира своята система за обществен транспорт.

Jungfrau, Юнгфраубан, Върхът на Европа, Швейцария и едно забележително пътуване с влак

До върха на Европа...с влак

Едно спиращо дъха пътуване

Katoomba Scenic Railway, Австралия

Недалеч от прекрасния град Сидни има железопътно изживяване, различно от всичко друго в света. Разположена в сърцето на Сините планини, Katoomba Scenic Railway е друг претендент за титлата на най-стръмната железница в света. Но за разлика от швейцарската Stoosbahn, тази железопътна линия осигурява невероятно спускане надолу през епични скални образувания и тунели, разположени над зашеметяващия пейзаж на тропическа гора.

Вагоните със стъклени покриви поемат до 84 посетители на едно пътуване по наклон от 52 градуса (128%), въпреки че ако се чувстваме смели, можем да регулираме ъгъла на седалката си до 64-градусова позиция. За щастие има и опция за намаляване на наклона по-малко приключенски настроените.

Въжената железопътна линия датира от края на 1800 г., когато е била част от миньорските трамваи в Катумба, но от 1945 г. е превръща във вълнуваща туристическа атракция. Повече от 25 милиона души са се впуснали в пътуването, откакто е открита, а най-новото поколение вагони разполагат с панорамни покриви, позволяващи на посетителите да получат още по-добра гледка към короните на дърветата и скалните образувания.